עורכי-דין לתעבורה עתרו נגד המכון הרפואי לנהגים עקב פגיעה בייצוג המשפטי

שתף כתבה עם חברים

טוענים כי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) צמצם את מתן השירות לעורכי דין ופוגע בנהגים המיוצגים, השופט המחוזי ורדי הורה למשרד הבריאות לקבוע נוהל שירות חדש תוך 90 יום בהתייעצות עם לשכת עורכי הדין

11 עורכי דין לתעבורה עתרו לבית משפט המחוזי בתל אביב נגד המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד), בשל פגיעה בעבודתם של עורכי הדין המייצגים אזרחים מול המכון, הערמת קשיים וצמצום שעות הקבלה המוקצות לעורכי דין המייצגים נהגים.

המרב"ד פועל תחת משרד הבריאות לבחינת כשירותם הרפואית של נהגים לאחוז ברישיון. מדי שנה מתייצבים בפני המכון הרפואי עשרות אלפי נהגים שהם נכים או קשישים, אזרחים הסובלים ממגוון בעיות רפואיות, ולהבדיל בעלי רישום פלילי בעבירות סמים או בעלי רישום תעבורתי "עשיר", בנוסף גם כל נהג המבקש להוציא רישיון לרכב משא ורכב ציבורי.
כולם נדרשים לעבור בדיקת כשירות.

המרב"ד מוסמך לפסול נהג המחזיק ברישיון לצמיתות, לתקופה מסוימת, או עד למילוי תנאים מחמת כושר נהיגה לקוי. בכל הארץ פועלים רק שני מכונים רפואיים לנהגים, בתל אביב ובחיפה, ומתקיים בהם עומס רב כתוצאה ממחסור בכוח אדם, מחסור בתקציבים, כשלים בשירות והיעדר זמינות.
אלפי נהגים נאלצים להמתין לתורם לבדיקה במשך חודשים רבים, כחצי שנה ולעיתים יותר, כאשר רישיון הנהיגה של חלקם מותלה זמנית עד לקבלת תוצאת הבדיקה הרפואית.
חודשים נוספים נדרשים להמתנה לוועדות ערר.

במציאות של סבך בירוקרטי והיעדר שירות מערכתי, גובר הצורך של האזרחים המתנהלים מול המכון, בייצוג של עורכי דין לאורך ההליך.
בשנה וחצי האחרונות פנתה לשכת עורכי הדין מספר פעמים למשרד הבריאות ולמרב"ד, והלינה על ההמתנה הממושכת לקביעת תורים, ועל צמצום שעות הקבלה שהוקצו לעורכי דין מייצגים.
לפני מספר שנים הופרד התור של עורכי הדין מהתור של האזרחים, אך השירות לעורכי דין נותר מצומצם, שעה שבועית אחת ביום אחד בלבד. במהלך השעה השבועית שהוקצתה ניתן שירות לעורכי דין בודדים וזמן כל פגישה עם פקידי המכון הוגבל ל-20 דקות. עוד נקבע כי בכל פגישת שירות, יטופלו עד 10 תיקים לכל עורך דין.
לאחרונה הודיעה הנהלת המרב"ד כי גם הסדר זה יבוטל, והחל מחודש מרס 2024 עורך דין מייצג לא יוכל לקבוע תור במרב"ד או לקבל קדימות על פני נהגים לא מיוצגים.

מגמה מתמדת של הידרדרות
כאמור, קבוצה של עורכי דין לתעבורה וביניהם עו"ד אברהם ג'אן ועו"ד דנה דוד, שהיא יו"ר ועדת מרב"ד בלשכת עורכי הדין, הגישו עתירה לבית משפט המחוזי בתל אביב. בעתירה הם דרשו להרחיב את שעות הקבלה לעורכי דין לימות השבוע השונים, מספר שעות ביום, ולהקצות לכל עורך דין 35 דקות לפחות לטיפול בתיקיו. עוד ביקשו עורכי הדין בעתירה, לאפשר גמישות ברשימת התיקים שיעלו בכל פגישת שירות.

עורכי הדין מתארים בעתירה מגמה מתמדת של הידרדרות השירות במכון, לרבות יחס נוקשה בלתי סביר לעורכי הדין, תוך פגיעה בזכות הבסיסית של אזרחים לייצוג משפטי. "הלכה למעשה, הנהלת המרב"ד רואה בייצוג עורכי הדין כאירוע לא רצוי", נטען בעתירה. "המרב"ד מערים עוד ועוד קשיים בפני עורכי הדין, הן במישור המנהלי והן במישור היחסים האנושיים".
למעשה, ההתנהלות הנוקשה של המכון מחייבת הרבה נהגים לשכור שירותי עורכי הדין, מה שכרוך בהתייצבות פיסית של העורך דין במשרדי המכון על מנת לוודא שפניית הנהג הלקוח נקלטה ותיעוד רפואי או אחר נמצא בתיק. העורך דין המייצג דואג גם לקביעת מועד לביצוע בדיקת הכשירות הרפואית, לקבלת מענה, להמצאת מסמכים רלוונטיים, בדיקת סטטוס ועוד.

עורכי הדין טוענים בעתירה כי הנהלת המרב"ד לא עמדה בהתחייבות לשפר את ההסדר, והמענה לעורכי הדין הידרדר עקב אי מינוי מנהל אדמינסטרטיבי למכון, והיעדר כתובת מרכזית לפנות אליה. לאחרונה פורסמו נהלים חדשים שהערימו קשיים נוספים – עורכי הדין חוייבו למסור רשימת תיקים מראש לפני פגישת השירות, וכל בקשה עניינית לשינוי סורבה.
במרב"ד מסרבים גם לאפשר החלפה בין עורכי דין העובדים באותו משרד, מייצגים אותם לקוחות ורשומים באותו ייפוי כוח.

הנהלת המרב"ד מסרה בתשובה לעתירה, באמצעות פרקליטות המדינה, כי "קבלת הקהל לבירורים נקבעת בהתאם ליכולת של היחידה… השינוי נקבע לצורך ייעול השירות ועל מנת לאפשר לגורמי המקצוע לייצר מנגנון של חלוקה צודקת ושוויונית בין אזרחים מיוצגים ולא מיוצגים… שינוי זה נועד לטפל במצב בו עורכי דין מגיעים לקבלת קהל עם רשימה בלתי נגמרת של לקוחות".
עוד נכתב בתגובה כי אכן נוצרו עומסים נוכח היעדר כוח אדם, אך הצוות עושה כל שביכולתו ליתן מענה.
"בימים אלה מתבצעת בחינה מחודשת של נהלי קבלת הקהל במרב"ד על ידי מנכ"ל משרד הבריאות. במסגרת בחינה זו תיבחן השאלה האם יש לייחד תור נפרד עבור פונים מיוצגים".

ב-27 מרס התקיים דיון בפני השופט קובי ורדי מבית משפט המחוזי בתל אביב.
נוכח הערות השופט בדיון, נציגת המדינה ביקשה 90 ימים לפרסם מתווה חדש, והתחייבה כי משרד הבריאות יקיים התייעצות עם לשכת עורכי הדין.
לאור זאת, ביקשה המדינה למחוק את העתירה.

עורכי הדין דרשו שהעתירה תשאר תלויה ועומדת עד לתיקון הנוהל, והשופט ורדי קיבל את בקשתם: "משרד בריאות ומרב"ד יקבעו פגישה עם נציג לשכת עורכי הדין בהקדם האפשרי ובה יעלו נציגי הלשכה את כל הטענות והבקשות, במטרה לשפר את השירות לאזרח".
השופט ורדי גם הורה למשרד הבריאות ומרב"ד לבחון מחדש נהלי קבלת קהל ולפרסם את המתווה החדש תוך 90 יום. "אני נענה לבקשת העותרים שלא למחוק את התיק, במידת הצורך יוכלו העותרים לתקן ולהשלים את העתירה".

שמות עורכי הדין העותרים: דנה דוד, צורי סבן, אברהם ג'אן, ערן בן עמי, דורון ויגלר, רובי אלבראנס, רינת גולן, ניר שלום, משה רבי, איתי בוזגלו, ארז רופא.

השארת תגובה

5 תגובות על “עורכי-דין לתעבורה עתרו נגד המכון הרפואי לנהגים עקב פגיעה בייצוג המשפטי”

    • נכון, מאז שהמנהל מוטי עזב, שום דבר כבר לא עובד תקין במערכת הסתומה הז.
      כל מי שמנסה להיכנס במקומו רק מקלקל עוד יותר וגורם לפקק ענק בתיקים שנערמים שם.
      חלם זה כאן במנחם בגין בתל אביב..

  1. לא פלא שהנבדקים במרב"ד סובלים דרך ייסורים. אחרי הכל בואו תראו את מי מינו לעבור בשנית על כל התיקים שהסתיימו אצל הספקים החיצוניים, יש פסיכולוגית שמכורה לטיפה המרה שהיא בעצמה מעולם לא הצליחה להוציא רשיון נהיגה !!!! כרמלה הפסיכולוגית יוצרת צוואר בקבוק ומעכבת על שולחנה תיקים שנסתיימו במשך {עוד חודשים רבים).
    בשנתיים וחצי האחרונים המרב"ד התרסק ובדרך ריסק את חייהם של נכים ונהגים רבים שזקוקים להחלטות המכון הרפואי. נכון מי שכתב כאן שמאז שמוטי סופרמן המנהל סוכל בסיכול ממוקד ע"י צרי העין במכון….

  2. חייבים דחוף להחזיר את מוטי המנהל האדמיניסטרטיבי, לעשות סדר באנדרלמוסיה השוררת כיום במרב״ד, רק הוא שבא מלמטה ומכיר את המרב״ד עד לרזולוציה של הש״ג, רק הוא יכול להביא לסדר בטירלול הגדול שנקרא המרב״ד, אנחנו חייבים זאת לציבור הממתינים לקבל את יומם במרב״ד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *