השרה רגב חתמה על הפקעות קרקע ראשונות בתוואי קווי המטרו

שתף כתבה עם חברים

משמעות ההפקעה: ניתן יהיה להתחיל כבר בחודשים הקרובים את שלב העתקת התשתיות בתוואי. וגם: מי ינהל בסופו של דבר את הפרויקט, והחברות שזכו במכרז לניהול התכנון והביצוע לשלושת הקווים

עבודות להקמת המטרו (צילום: נת"ע)

לאחר פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה, גם נושא המטרו זכה היום להתייחסות נרחבת (20 אוגוסט).
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, שהחליטה בעבר לעכב את פרויקט המטרו בגוש דן, חתמה על הפקעות קרקע ראשונות בתוואי קווי המטרו (20 אוגוסט). "זהו צעד חשוב המאפשר לקדם את תחילת ביצועו של פרויקט התשתיות הגדול ביותר שבוצע בישראל אי פעם", נמסר מטעם השרה, "עם חתימת השרה רגב, ניתן יהיה להתחיל כבר בחודשים הקרובים את שלב העתקת התשתיות בתוואי המטרו".
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בישיבת הממשלה, כי הפרויקט יקודם.

מערכת המטרו כוללת שלושה קווים עיקריים שיחברו בין כל חלקי גוש דן, לצד קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. ומערכת קווי אוטובוס מהירים BRT (מערכת מהירה כמו המטרונית בחיפה). זהו מגה-פרויקט בהיקף חסר תקדים, שעלותו נאמדת ב-150 מיליארד שקל.
"כפי שהבטחתי, אנחנו לא עוצרים בקו האדום, אלא ממשיכים בכל המרץ כדי לספק לתושבי ישראל אלטרנטיבה איכותית לרכב הפרטי, הגודש את כבישי הארץ", אמרה השרה רגב, "כי אין פתרון אחר לבעיית העומסים והפקקים… אנחנו מקדמים את המטרו בכל הכוח, והיום אני שמחה לחתום על צווי הפקעה ראשונים המבטיחים זמינות קרקע בתוואי המתוכנן למטרו. זהו פרויקט ענק בהיקף שטרם נראה בארץ, אך אני בטוחה כי מאמצינו יישאו פרי וכי בעזרת השם, נראה בקרוב מאד את תחילת העבודות".

במסיבת עיתונאים וסיור שנערך לכתבים עם השקת הרכבת הקלה, עלתה גם המחלוקת בין השרה רגב לבין חברת נת"ע. כזכור, רגב סירבה בעבר לחתום על צווי ההפקעה והצהירה בעבר כי בסדר העדיפויות שלה – פיתוח הרכבת לקריית שמונה ואילת וחיבור הפריפריה קודמים לפרויקט המטרו במרכז. רגב אף הצהירה בעבר שתיקח את פיתוח המטרו מידי חברת נת"ע, שאחראית גם על פרויקט הרכבת הקלה, וכי היא שואפת להעביר את סמכות הפיתוח של המטרו מנת"ע אל נת"י.

במסיבת העיתונאים להשקת הרכבת הקלה נאמר כי התכנון של המטרו נשאר בידי נת"ע, למרות חילוקי הדעות בין השרה לבין מנכ"ל נת"ע. לגבי הביצוע והניהול של הפרויקטים – זה כבר עניין אחר. "אם בהמשך ההתנהלות של נת"ע תשתפר, לא מן הנמנע שנת"ע תישאר בתמונה ואף תנהל את הפרויקט", אמרו גורמים בקרבת השרה רגב.

כך או כך, נת"ע דיווחה היום על זוכים במכרז לניהול תכנון המטרו. "משרדי התחבורה, האוצר ונת"ע שמחים לבשר על הזוכים במכרז ניהול התכנון וניהול הביצוע לשלושה קווי המטרו", כך לפי ההודעה של נת"ע, "אבן דרך משמעותית נוספת בקידום פרויקט המטרו בישראל: משרד התחבורה, משרד האוצר ונת"ע הכריזו הערב על הזוכים במכרז לניהול התכנון ולניהול הביצוע של קווי המטרו: 1M, 2M, M3".
לפי נת"ע, בתום הליך מורכב זכו במכרז קבוצות המורכבות מחברות ישראליות ובינלאומיות, בעלות ניסיון משמעותי בניהול ותכנון פרויקטים רכבתיים בארץ ובעולם. היקף ההתקשרות נאמד במיליארדי שקלים לאורך תקופה של יותר מ-10 שנים.

השרה מירי רגב ומנכ"ל נת"ע חיים גליק בסיור פתיחת הרכבת הקלה (צילום: פוסטה)

הקבוצות הזוכות:
בקו M1 זכתה קבוצה המורכבת מחברות שונות: יניב זוהר הנדסה בע"מ, דנה הנדסה בע"מ, MM S.P.A, לוי שטרק, זילבשטיין ייעוץ הנדסי בע"מ.
בקו M2 זכתה קבוצה המורכבת מדוד אקרשטיין בע"מ, WSP UK LTD, דקר בנייה והנדסה בע"מ.
בקו M3 זכתה קבוצה המורכבת מדבלמן פרצלינה ניהול פרויקטים ומבנים בע"מ, Artelia SAS, מהוד הנדסה.

רשת קווי המטרו אמורה לכלול כ-150 ק"מ של מסילות כפולות תת קרקעיות ב-300 ק"מ של מנהרות, הכוללת 109 תחנות וארבעה מתחמי תפעול ותחזוקה (דפו). היא נפרשת בתחומן של 24 רשויות מקומיות, וצפויה לשרת כשני מיליון נוסעים ביום למוקדי האוכלוסייה, הפיתוח והתעסוקה במטרופולין גוש דן וסביבותיו.
המטרו אמור לכלול שלושה קווים:
קו M1 – קו בציר צפון-דרום באורך של כ- 85 ק"מ וכולל 62 תחנות מרעננה עד רחובות.
קו מטרו M2 – קו בציר מזרח-מערב באורך של כ-26 ק"מ מחבר את הערים ממזרח למרכז וכולל 22 תחנות מפתח תקווה עד חולון.
קו מטרו M3 – קו מטרו חצי-טבעתי באורך של כ-39 ק"מ וכולל 25 תחנות ומחבר מהרצליה עד נתב"ג.

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *