פורום תושבים גוש דן למבקר המדינה: בדוק את העיכובים בפרויקט המטרו

שתף כתבה עם חברים

במקביל מתנגדים בפורום להעברת הפרויקט מידי חברת נת"ע, על רקע הצהרת ראש הממשלה נתניהו כי הוא תומך בהקמת חברה חדשה שתהיה אחראית על הפרויקט

הדמיית המטרו (צילום: משרד התחבורה)

ראשי הפורום למען המטרו פנו במכתב למבקר המדינה בבקשה שיבדוק את הסיבות לעיכוב הפרויקט. במקביל דורשים בפורום להשאיר את חברת "נתיבי חברה עירוניים" (נת"ע) כאחראית על המטרו.
זאת במקביל להודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו מהבוקר, לפיה הוא תומך בהקמת חברה חדשה להקמת המטרו, ובכך תילקח הסמכות מנת"ע (20 יוני). הדברים באים על רקע רצונה של שרת התחבורה מירי רגב להחליף את נת"ע, לטענתה על רקע עיכובים בהקמת הקו האדום של הרכבת הקלה.

המכתב של פורום התושבים מגוש דן למבקר המדינה מתניהו אנגלמן – עם העתקים לראש הממשלה נתניהו ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ' – מגיע על רקע דיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת בשבוע שעבר (12 יוני). ראשי הפורום מוחים על העיכובים בהקמת המטרו שמוגדר כ"פרויקט לאומי".
במכתב נטען כי בדיון בוועדה "נחצו קווים אדומים בפעולות ובלתי אחראיות העלולים לגרום לעיכוב משמעותי בכל הפרויקטים הלאומיים להסעת המונים בגוש דן. התחבורה הציבורית מהווה מערכת ראשית להתניידות עבור מיליוני אזרחים במטרופולינים במדינות ה-OECD המפותחות ורק ישראל מפגרת הרחק מאחור. מבקר המדינה, כמו גם דו"חות משרד התחבורה, קבעו שיש לפתח מערכת להסעת המונים. עתה בשנת 2023 וכעשור לאחר זיהוי הבעיה, וממשלת ישראל טרם קבעה שלב ביצוע של שלושת קווי המטרו הראשונים".

ראשי הפורום מזכירים במכתב את הדברים שאמר שאול רינד, פעיל למען המטרו, בשיחה עם אתר "פוסטה", נגד התנהלותה של השרה רגב.
לטענת ראשי הפורום, פירוק נת"ע הוא "מהלך שיעכב באופן משמעותי את מימוש הפרויקט". בנוסף הם טוענים, כי תושבים שגרים על תוואי המטרו והגישו התנגדויות לתוכנית חוששים שישתמשו במהלך כתירוץ לעיכוב הפרויקט הלאומי. "קמו קומץ אזרחים מסתייגים שמשתמשים בתירוץ התכנוני ליצור חזית כנגד ההוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) והאשמות כנגד זרוע התכנון והביצוע הלאומית נת"ע בכדי לעכב את ביצוע קווי המטרו", כך לפי המכתב.

לכן דורשים ראשי הפורום ממבקר המדינה, "לבחון את ההתנהלות התמוהה, הלא סדורה, חסרת הבסיס של שרת התחבורה להוצאת חברת נת"ע מפרויקט המטרו. אנו מבקשים לבחון האם ההצהרה נבעה מלחצים פסולים".
עוד דורשים ראשי הפורום לאשר את "חוק המטרו" שנפל בתקופת הממשלה הקודמת כבר בתקופת הקיץ. "אנו קוראים לוועדת הפנים, למוסדות הארציים, לאוצר, למשרד ראש הממשלה, למבקר המדינה, לקיים דיון חירום לנושא התחבורה, כיצד לפעול לזירוז ביצוע המטרו".
עוד דורשים ראשי הפורום אישור לתת ל-ות"ל את כל הכלים והתקציבים להשלים מיידית את אישור התוכניות שנותרו לקווים M1 וקו M2.

השרה רגב וראש הממשלה נתניהו (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

רינד אמר לאתר "פוסטה" כי בעוד מספר שנים ימנה גוש דן חמישה מיליון תושבים, ואם לא יהיה מטרו – גם לא יהיה פתרון לפקקים. "דעתי כאזרח, כאשר יש חברה לאומית כמו נת"ע, שפועלת מ-1995, צברה ניסיון רב, קידמה תכנון לקווי הרכבת הקלה והמטרו בתנאים לא קלים, בעשייה קריטית וחשובה עם הוועדה לתשתיות לאומיות – צריך לחזק ולשדרג את היכולות שלה. לא מרסקים חברה לאומית".
לטענת רינד, נת"ע היא לא האשמה הבלעדית בעיכובים בהפעלת הרכבת הקלה, אלא גם "אלפי הסתייגויות לתוכניות המטרו שהועברו לאחר הפקדת התוכניות ב-2019 וגרמו לעיכובים רבים".
ראוי לציין כי גורמים בנת"ע אומרים לאתר "פוסטה" שראש הממשלה נתניהו לא עדכן אותם באשר לנושא והם שמעו על דבריו מהרשתות החברתיות.

 

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *