
המלחמות בין השרה מירי רגב ובין חברת נת"ע תוקעות את פרויקט המטרו של גוש דן. השרה הצהירה כי בסדר העדיפויות שלה, פיתוח הרכבת לקריית שמונה ואילת וחיבור הפריפריה קודמים לפרויקט המטרו במרכז. אבל לדעת גורמים מקצועיים, המניע המרכזי לעיכוב בקידום תוכנית הרכבת התחתית הן המריבות בין שרת התחבורה מירי רגב לבין חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים).
בתחילת החודש השרה רגב הצהירה כי תיקח את פיתוח המטרו ותוציאו מידי חברת נת"ע, שאחראית גם על פרויקט הרכבת הקלה. רגב רוצה להעביר את סמכות הפיתוח של המטרו מנת"ע אל נתיבי ישראל. לעומת זאת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתנגד למהלך של רגב ותומך בהשארת הסמכות בידי נת"ע, כדי למנוע עיכובים נוספים.
בתוך כך, השרה רגב לא חתמה עד כה על צווי הפקעה שיחייבו פינוי של מאות נכסים, דירות מגורים, מגרשים, עסקים ומשרדים, לצורך קידום תוכנית הרכבת התחתית.
שאול רינד, פעיל ותיק למען המטרו אמר לאתר "פוסטה" כי בשנת 2019, בכנס השקת הפרויקט במעמד שר התחבורה ישראל כץ והצמרת התכנונית, אמרו ש"אנחנו במצב חירום תחבורתי וחייבים לקדם את המטרו בגוש דן. הציגו שלושה קווים ואמרו שיעשו כל מאמץ לסיים את המטרו בשנת 2029.
"לפני ארבעה חודשים מנכ"ל נת"ע חיים גליק אמר כי הוא מעריך כי המטרו יוקם בין השנים 2034-2037. לפני חודש בהרצאה נוספת, מנכ"ל נת"ע כבר עדכן את לוח הזמנים ואמר שהמטרו יושק רק שנים 2037-2040".
לדברי רינד, יוזם עצומת "מטרו דן – תושבי גוש דן מקדמים את המטרו", האשמה המרכזית בדחיית לוח הזמנים היא השרה רגב, שדחקה את התוכנית למקום נמוך. הממשלה הקודמת כזכור ניסתה לחוקק את "חוק המטרו" ולקדם בכך את שלב הביצוע, אך האופוזיציה דאז – שהפכה לממשלה היום – מנעה את אישור החוק ודיון
נוסף ייערך החודש בוועדת הפנים של הכנסת.
"השרה רגב נכנסה לתפקיד וכמו כל השרים היא עושה 'דווקא' לעיכוב תוכניות של קודמיה", אומר רינד. "רגב אמרה שמבחינתה, לא יקודם המטרו לפני שתהיה רכבת לאילת. מנכ"ל חברת נת"ע חי עם הרגליים על הקרקע, כאשר הבהיר שחוק המטרו לא אושר בכנסת ולכן הוא לא יכול להתקדם".
הבסיס של חוק המטרו הוא הקמה של ועדה רגולטורית תכנונית מיוחדת ("הוועדה המאסדרת") שתוסמך לסגור את התכניות לביצוע, אחרי שהשלב התכנוני הושלם, ואז לבחור חברה בינלאומית שתבצע את הפרויקט. מאיר שמרה, ראש מינהלת המטרו בחברת נת"ע אמר שאם יאושר חוק המטרו, תוך שנתיים אפשר להתחיל לבנות.
"אני לא שואל מתי יסיימו את המטרו, אני שואל מתי יתחילו לבנות", אומר רינד. "זה פרויקט מורכב שעובר דרך 24 רשויות שהגישו הרבה מאוד הסתייגויות, אבל הגורם העיכובי המרכזי הוא כרגע הממשלה".

גם הרכבת הקלה לא יוצאת לדרך
רינד מזהיר כי "בעוד עשר שנים נמצא את עצמנו עם כחמישה מיליון תושבים בגוש דן בלי פתרון תחבורתי. בבייג'ין יש 20 מיליון תושבים. בשנת 2003 היו להם שלושה קווי מטרו. היום יש שם 27 קווי מטרו. לנו תושבי ישראל, יהיו בעוד חמש שנים במקרה הטוב שלושה קווים של רכבת קלה, שלא תתן מענה לגודש התחבורתי".
יש לציין כי בנת"ע מאמינים שלא יעבור זמן רב עד להפעלת הקו הראשון, "הקו האדום" של הרכבת הקלה שייסע בין פתח תקוה, בני ברק, רמת גן, תל אביב ובת ים, וכרגע תקלת איתות ובטיחות עיכבה את תחילת הפעלתו. במשרד התחבורה טוענים כי מרגע קבלת אישור הבטיחות מחברה גרמנית שבודקת את התקלות, ניתן יהיה "תוך שבועיים" להפעיל את הקו.
אתמול (31 מאי) פרסמה נת"ע את מכרזי ההפעלה של "הקו הירוק" ו"הקו הסגול" של הרכבת הקלה, לבחירת החברה שתפעיל את הקווים האלה שייפתחו לפי התוכניות בעוד שלוש וחמש שנים.
מהשרה רגב נמסר בתגובה, "שרה התחבורה והבטיחות בדרכים הנחתה את גורמי המקצוע להמשיך בכל הכוח את פעולות תכנון המטרו, בהתאם לתקציבי עתק שהוקצו בעבר לתכנון. בכל הקשור לעבודות הביצוע שיחלו בעוד מספר שנים, הנחתה השרה לקדם את מכרזי הביצוע בהתאם לגיבושה ותקצובה של תוכנית לחיבור מדינת ישראל מהצפון לדרום.
"משרד התחבורה בראשות השרה יעמוד על ההשקעה בתשתיות תחבורה לא רק במטרופולין תל אביב, אלא בכל רחבי מדינת ישראל ושם לו כיעד את חיבור מדינת ישראל כולה, מצפון ועד דרום, באמצעות תשתיות תחבורתיות מודרניות ומתקדמות". גורם בכיר המקורב לשרה רגב הוסיף כי שמונה מיליארד שקל אושרו לתכנון המטרו בתקציב הנוכחי.









