
דו"ח שהוגש על ידי מרכז המחקר של הכנסת על במקטע הדרומי כביש 40 בין מצפה רמון לאילת – חושף ליקויים רבים. הכביש, בעיקר במקטע הדרומי הוא הכביש הכי מסוכן בארץ, יש כאלו שאומרים אף יותר מכביש 90, שעד היום נחשב לכביש הכי מסוכן בגלל ריבוי כתבות עליו. נתוני הדו"ח שמתפרסם הבוקר (27 אפריל) חושף ליקויים רבים על המקטע הדרומי שלו.
רק אתמול, יום העצמאות (26 אפריל), נפגעו שישה בני משפחה אחת בתאונה קטלנית בכביש המדובר, כשנהגת בת 25 פגעה בהם חזיתית. בתאונה נהרג מעיין דומנוביץ' בן השנה מהישוב נוקדים, אביו ואחיו נפצעו קשה ונאבקים על חייהם בטיפול נמרץ ואם המשפחה ושני הילדים הצעירים נפצעו בינוני.
כביש 40 הוא כאמור הכביש השני באורכו בישראל אחרי כביש 90 – כ-302 קילומטרים. הכביש מתחיל מצומת רעננה, עובד לאורך הנגב והשפלה, דרך הנגב שדה בוקר ומצפה רמון ומסתיים בצומת קטורה שסמוך לקיבוץ לוטן בערבה.
מקטעי הכביש השונים נסללו בהדרגה עם השנים, ובעבר הוא אף שימש כדרך הראשית לאילת עד השלמת כביש הערבה (מקטע הדרומי של כביש 90). מספר התאונות הרב ביותר בין השנים 2012-2022 היו בשני המקטעים שנחשבים לעמוסים יותר, בין שדה בוקר לבאר שבע עם 257 תאונות (46%) ובמקטע הכביש בין באר שבע לקריית גת עם 213 תאונות (38%).
מהדו"ח שחיברה חוקרת הכנסת אסנת אלגום-מזרחי לבקשת ח"כ שלום דנינו (הליכוד) ניתן ללמוד כי בשנים 2012-2022, התרחשו במקטע הדרומי, בין קריית גת לצומת קטורה 557 תאונות דרכים, מתוכן:
374 תאונות קלות (כ-%67)
134 קשות (כ-24%)
49 תאונות קטלניות (9%) שבהן נהרגו 61 איש

הדו"ח חושף עוד נתונים רבים, בניהם:
- מעל ל-45% מהתאונות בכביש 40 התרחשו על רקע של התנגשות חזית בצד (225 תאונות)
- בין השנים 2012-2022 מרבית התאונות שהתרחשו בכביש 40 דרום היו בשעות היום, 358 תאונות (כ-64%) מכלל התאונות, ואילו 199 מהן (כ-36%) התרחשו בשעות הלילה
- מספר התאונות הרב ביותר התרחש בשני מקטעי כביש-
– קטע הכביש בין שדה בוקר לבאר שבע, כ-48 ק"מ, בו אירעו 257 תאונות (כ-%46 מכלל התאונות)
– קטע הכביש שבין באר שבע לקריית גת שהוא כ-43 ק"מ ובו התרחשו 213 תאונות (כ-38%). שני שלישים מהתאונות הקטלניות התרחשו במקטעים אלה.
מזמין הדו"ח ח"כ דנינו, אומר לאתר פוסטה כי כתושב הנגב, הוא נוכח לדעת שחלק ניכר מכבישי הדרום הם אינם תקינים וגם מוזנחים. "כביש 40 הוא הכביש הכי מסוכן בארץ, לדעתי פי ארבעה מכביש 90 (שיש עליו הרבה רעש). אנחנו מזניחים בנגב המון בעיות יסוד. בכוחי הדל מאוד אני מנסה לעשות כמיטב יכולתי. רואים שרמת התשתית בכביש 40 היא נמוכה. יש ריבוי צמתים, גם הירידות בכביש הזה לשלוחות מסוכן מאוד".

מה לטעמך צריך לעשות בכביש 40?
"כבר התחיל תכנון ואני רוצה להבין איפה הוא עומד ואני צריך לבחון בשתי רמות. במדיניות בתקציב הנוכחי או בתכנית חומש. אני רוצה להבין את הפרטים על מנת להבין באיזה מישור להפעיל לחץ כדי שפרויקטים יקודמו. צריך להיות גדר הפרדה על הכבישים הללו ושני נתיבים. צריך לתת לכביש עדיפות עליונה לא כי אני גר בנגב, אלא כי הכבישים הללו מסוכנים יותר.. רוב הכביש (כביש 40) במקטע של מצפה רמון הוא ללא גדר הפרדה. צריך להשקיע בנגב הרבה מאוד משאבים".
המקרה שהיה בחג הפסח השפיע על רצונך לקבל את הדו"ח?
"התחלתי לעבוד על הדו"ח לפני המקרה כי אני תושב הנגב. הכבישים הללו מוכרים לי כי המשך שנים רבות נסעתי עליהם מאות קילומטרים, אלו כבישים של המילייה שלי. אבל כיום אני חוקר שהיה בפסח".






בדיחה .
אני נוסע אילת תל אביב 3 פעמים דרך 40 בחודש.
כביש 40 הוא כביש מאוד מסוכן זאת האמת,
המון פיתולים, אין שדה ראייה ברור ומי שלא מכיר את פיתולי הכביש יטעה לחשוב שהנתיב פנוי .
עם זאת, המקטעים שכן שופצו, שופצו נורא, פשוט גרוע.
הכביש לא ישר ומלא גומות ועיוותים,
פריסת הקו הרצוף נגד עקיפה נעשתה הצורה גרועה ואפילו זדונית ! הכביש הזה הוא אחד המתסכלים בארצנו בו אנשים נוסעים לפעמים על 60( מקטע ישר עם ראות לא ניתן לעקוף, מנגד חצי ק״מ במקטע בעייתי כן ניתן לעקוף ).
אך הדבר הכי נורא מכל , שופצו מספר מקטעים(עקומות) בהם נעשה שיפוע שלילי החוצה מהכביש ההפך מהתקן ..
השר מדבר על לתקן וליקויים ובסוף
מה יקרה המכרז ילך לקבלן שיהפוך את הכביש למסוכן יותר !