
מערכת משפט כנועה המנוהלת על ידי מינויים פוליטיים.
קריסת הכלכלה הישראלית.
פגיעה בזכויות אדם.
תקשורת מושתקת.
אלו הם הדברים שעלולים להתרחש בישראל, מפניהם הזהירו משפטנים מהעולם בכנס חירום של המכון הישראלי לדמוקרטיה (26 מרס). מהמכון נמסר כי "בצעד חריג, רכבת אווירת של שרי משפטים, שופטי עליון ומוחים מכל העולם הגיעה לישראל, במאמץ אחרון להזהיר את חברי הכנסת והציבור בישראל מהשינוי המשטרי וההחלטה ללכת הפוך לחלוטין מהמגמות בעולם הדמוקרטי".
הכנס נערך בבוקר יום ראשון במכון הישראלי לדמוקרטיה בירושלים, והשתתפו בו שופטים ומשפטנים מהונגריה, פולין, הודו, אירלנד, קנדה, צרפת וישראל. במהלכו דנו המשתתפים בעתידה של המדינה, תוך בחינת תהליכי שקיעת הדמוקרטיה, בעקבות ההפיכות המשפטיות שבוצעו במדינותיהן.
יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, אמר: "חשוב לציין להדגיש שישראל אינה יוצאת דופן באופן בחירת השופטים כפי שנהוג כיום. רוב ההתייחסויות לשיטות במדינות אחרות, כמו אלו שהעלה ראש הממשלה ביום חמישי, כאשר הזכיר את קנדה וארצות הברית, מטעות מאוד או שגויות לחלוטין".
עו"ד אלן שאטר, שר המשפטים לשעבר באירלנד, אמר כי הוא "נדהם מחוסר המסוגלות והמהלך הביזארי. אני מבין את הפוליטיקה שעומדת מאחורי זה, אבל איני מבין איך אנשים אינטליגנטיים יכולים להתמודד עם נושא כל כך חשוב בדרך כזו מהירה ובזמן כל כך קצר. אם הייתי רוצה להמציא המצאה שתחתור תחת הביטחון הבינלאומי במערכת המשפט הישראלית, לא אפשר היה להמציא משהו טיפשי יותר מההצעה המוזרה לפסקת ההתגברות ברוב של 61".
פרופ' תומאש תדיאוש קונצ'ביץ', משפטן פולני: "למדנו באירופה שכל כוח פוליטי חייב להיות מוגבל על ידי החוק ועל ידי המוסדות המשפטיים. בישראל, ברגע שלא יהיה בית משפט עליון עצמאי, זה יקרין וישפיע גם על יתר המוסדות, עד שלא יישאר מוסד אחד שיגן על האזרחים אשר משלמים את המחיר".
פרופ' גאבור חלמאי, לשעבר יו"ר למשפט חוקתי השוואתי במחלקה למשפטים, במכון האוניברסיטה האירופאית (EUI): "מה שקרה בפולין, התחיל בעצם בהונגריה – הדבר הראשון שממשל אורבן עשה היה לשנות את הרכבו של בית המשפט החוקתי. לחברי הוועדה הבוחרת אין כל ידע בנושא משפט, אין פרופסורים למשפט חוקתי, אלא רק נאמני משטר".
פרופ' אירווין קוטלר, שר המשפטים לשעבר בקנדה: "כל ניסיון להשוות בין ישראל לקנדה הוא מטעה ומוטעה. אכן, יש לנו פסקת התגברות, אבל היא מגיעה בתוך מגילת זכויות קנדית, כחלק מהמערכת הפדרלית, והחריגו ממנה את הנושאים המרכזיים של זכויות – כמו זכויות תנועה או זכויות דמוקרטיות. היא אינה זהה למה שקורה בישראל".
נג'סווארה ראו, שופט בית המשפט העליון לשעבר בהודו: "בית המשפט העליון קבע שיש עקרונות יסוד שהם כל כך בסיסיים לדמוקרטיה, כך שגם אם הפרלמנט משנה את החוקה הוא לא יכול לפגוע בהם. עצמאות שיפוטית זה אחד מהם".









