
עמותת אור ירוק מפרסמת דוח הכולל נתונים לגבי תאונת "חזית-אחור" בשנה שעברה (2022), ומדווחת כי לפי הנתונים – מדובר בשיא במספר ההרוגים בתאונת מהסוג הזה, בהשוואה לכל שנה אחרת בעשור האחרון.
מהנתונים עולה כי בשנת 2022 נהרגו 52 בני אדם בתאונות דרכים מסוג התנגשות חזית רכב בחלקו האחורי של רכב אחר. מהדוח שמבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עולה עוד, כי בשנת 2022 נרשמה עליה של 30 אחוז במספר ההרוגים בתאונות חזית-אחור בהשוואה לתאונות דומות בשנת 2021.
47 מתוך ההרוגים בתאונת חזית-אחור נהרגו בכבישים בינעירוניים. בתחום העירוני נפגעו 515 בני אדם בתאונות מסוג חזית-אחור, מתוכם חמישה בני אדם נהרגו ו-82 נפצעו קשה.
תאונות חזית-אחור הן תאונות בהן רכב מתנגש עם חלקו הקדמי בחלקו האחורי של הרכב הנוסע לפניו. למהירות נסיעת כלי הרכב משמעות מכרעת ביכולת הנהג לבלום באופן פתאומי. מהירות גבוהה משפיעה גם באופן ישיר על עוצמת הפגיעה בחלקו האחורי של הרכב שמלפנים.
בעשור החולף (2022-2013), נפגעו בתאונות חזית-אחור 11,802 בני אדם בתחום העירוני, בתוך כבישי הערים והישובים – ממוצע של 1,180 נפגעים מידי שנה. על פי הנתונים, 68 בני אדם נהרגו בעשור האחרון בערים ובישובים בתאונות התנגשות חזית באחור ו-745 בני אדם נפצעו באורח קשה.
תל אביב-יפו, ירושלים וחיפה בראש רשימת הערים בהן התרחשו תאונות אלו. העיר בה נפגעו הכי הרבה בני אדם בתאונות חזית אחור בעשור האחרון היא תל אביב-יפו, בתחומיה נפגעו 1,414 בני אדם. אחריה ירושלים (1,212 נפגעים) וחיפה (809). העיר הרביעית במספר הנפגעים היא חדרה (415) והחמישית סח'נין (386).
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תאונות דרכים מסוג חזית-אחור נגרמות בעיקר בשל אי שמירת מרחק מתאים מהרכב שמלפנים, וכמו כן גם בשל היסח דעת של הנהג. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לעודד ולקדם התקנת מערכות בטיחות אוטונומיות שמפצות על טעויות הנהג ולמעשה עוצרות את הרכב לפני הפגיעה. במקביל, יש להגביר את המודעות לנהיגה במהירות החוקית והמותאמת לתנאי הדרך, לשמירת מרחק נכונה ולנהיגה ללא שימוש בטלפון הסלולארי. תאונות הדרכים הן לא גורל משמיים ובפני שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מונחת תכנית לאומית לצמצום הקטל בדרכים שהכין הרלב"ד, הגוף שאמון עלה מאבק בתאונות הדרכים. כל יום ללא אישור התכנית חושף את כולנו לסכנה גדולה ומיותרת בכבישים".









