
"בהתחשב בריכוזיות יוצאת הדופן של הכוח הפוליטי במערכת הישראלית, כל אחת מהצעות הממשלה היא מטרידה, וכולן יחד יהפכו למעשה את החלטות הממשלה לבלתי ניתנות לערעור, ללא קשר לתוכנן. כל מי שכפוף לחוק הישראלי או מושפע ממנו יהיה חשוף לסכנה של הפעלת כוח לרעה על ידי ממשלה שלא תצטרך עוד לתת את הדין על הפרת הזכויות המשפטיות הבסיסיות ביותר". כך מדגישים כ-70 נשיאי ושופטי עליון בדימוס מקנדה ומשפטנים בכירים מהאוניברסיטאות המובילות במדינה – ומזהירים מפני ההפיכה המשטרית שמתכננים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, והשפעתה על מעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל.
במכתבם מזהירים המשפטנים כי במידה והמהפכה המשפטית תצא לפועל, ייפגע מעמדה הבינלאומי של ישראל, המדינה תיחשב כזו שבית המשפט העליון שלה הוא למעשה זרוע של הפוליטיקה המפלגתית – ומזהירים מדמיון לרפורמות שקדמו למלחמת העולם השנייה במדינות אירופה.
אם תהיתם מדוע דווקא מומחים קנדים נזעקים להזהיר את עם ישראל, אז מנסחי גילוי הדעת מסבירים כי "התומכים בשינויים אלה מצביעים על קנדה ועל דמוקרטיות אחרות כדי להוכיח ששינויים כמו אלה המוצעים הם דבר שבשגרה. זהו טיעון מסלף. שיטת הממשל הנהוגה בישראל שונה מזו של דמוקרטיות אחרות, בכללן של קנדה, בריכוזיות יוצא הדופן של כוח הפוליטי. בדמוקרטיות אחרות קיימת מערכת של מנגנונים המבזרים את הכוח הפוליטי או ממתנים אותו".
בין השאר, נכתב בגילוי הדעת כי "הלקח הנלמד מהמאה העשרים, באירופה ובמקומות אחרים, הוא שדמוקרטיה היא יותר מרק בחירה אלקטורלית במרווחים תקופתיים. תנאי מקדים לדמוקרטיה היא מערכת של נורמות משפטיות והסדרים מוסדיים המקדשים את שלטון החוק, מגנים על זכויות יסוד ושומרים על חירותם וכבודם של כל הכפופים לכוח הממוסד. בתי משפט חזקים ועצמאיים הם חלק בלתי נפרד מהתפקוד הדמוקרטי של חברות מודרניות".
בנוסף, נכתב כי "השינויים המוצעים מערערים את הנורמות הללו ואת המסגרות המוסדיות שלהן. הם חותרים תחת עצמאותה של הרשות השופטת… חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, היהלום שבכתר המשפט הישראלי, הוא הדבר העיקרי שמצוי בסיכון. חוק יסוד זה מגן על זכויות לכבוד, רכוש, פרטיות, חיים ושלמות הגוף, חירות אישית וחופש התנועה לישראל וממנה. הוא גם מהווה את הבסיס המשפטי לזכות לשוויון, לביטוי עצמי, לנישואים ולהורות, לחופש מצפון, לחופש בעניין דת, לחינוך, לשירותי בריאות ולחיים בכבוד. תוכניות הממשלה מבשרות לישראל עתיד בו אין לזכויות אלו הגנה שיפוטית יעילה".
לסיכום, מסבירים המומחים כי "כל מערכת משפטית, כולל זו של ישראל, ניתנת לשיפור. אבל רפורמה לגיטימית לא יכולה ללבוש צורה של חקיקה מפלגתית ונמהרת של שינויים מוסדיים רחבי היקף, המסכנים את זכויות האדם, מערערים את העצמאות השיפוטית ומסכנים את שלטון החוק".










הבעיה שלנו שבית המשפט לא דמוקרטי ולא משקף את מגוון הדעות והמגזרים בעם