
גורם בכיר במשטרת ישראל מספר לאתר "פוסטה" כי בתקופה האחרונה ישנה מגמת עליה בגניבת כלי רכב אשר מועברים לשטחי הרשות הפלסטינית ועוברים "הכשרה" מחדש. לדברי הבכיר, הרכבים לא נשלחים לפירוק כבעבר, אלא עוברים החלפת לוחית זיהוי ונמכרים בשוק המקומי. "רכב ששווה בישראל 120 אלף שקל, נמכר בשטחי הרשות הפלסטינית ב-15 אלף שקל", הוא אומר.
גל הגניבות הזה לא מבוסס על הדימיון. על פי המשטרה, עשרות גנבי רכב כאלה כבר נתפסו לאחרונה. כך למשל, שוטר יס"מ של מחוז ירושלים שהיה בדרכו לביתו עם סיום משמרת, הבחין ברכב שעורר את חשדו במחסום חשמונאים לאחר שהבחין כי שמשת הרכב שבורה. השוטר עצר לבדיקה את נהג הרכב, קטין פלסטיני תושב שכם, ללא אישורי שהייה וללא רשיון נהיגה, ובבדיקת הרכב, התברר כי מדובר בכזה שנגנב זמן קצר קודם לכן ממרכז הארץ. החשוד נעצר על ידי המשטרה והועבר להמשך טיפול של משטרת מחוז מרכז.
במקרה אחר, ערנותם ותגובתם המהירה של בלשי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים, הובילה לפני מספר ימים (3 בנובמבר) למעצרו של ורד אלחטיב (20) פלסטיני תושב חיזמא, שנהג על רכב שאותו גנב על פי החשד קודם לכן משכונת פסגת זאב בצפון ירושלים, זאת ללא אישורי שהייה וללא רשיון נהיגה. בעת מעצרו הוא החל בבריחה עד שהרכב נעצר על ידי השוטרים. אלחטיב שמר במהלך החקירה על זכות השתיקה.
בבדיקה שערכו בלשי המשטרה, התברר כי הרכב נגנב מהשכונה הצמודה לכפר חיזמא. בנוסף, בחיפוש שערכו בלשי המשטרה ברכב הגנוב, נתפסו כלי פריצה. הנאשם שנעצר הועבר להמשך חקירה בתחנת שפט של מחוז ירושלים ואתמול (7 בנובמבר) הוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט השלום בירושלים על ידי יחידת התביעות המשטרתית של מחוז ירושלים, במקביל לבקשת מעצר עד לתום ההליכים.
קצין החקירות והמודיעין בתחנת שפט במחוז ירושלים רפ"ק יוסף אמסלם, מסר כי "שוטרי מחוז ירושלים פועלים מדי יום ברחבי העיר ירושלים על מנת לאכוף את החוק בכל הכלים והאמצעים שעומדים לרשותנו ובהתאם למדיניות מפקד המחוז ובפרט בעבירות הרכוש וגנבי הרכב. פעילות חקירתית מקצועית של תחנת שפט של מחוז ירושלים הובילה להגשת כתב אישום על ידי יחידת התביעות המשטרתית של מחוז ירושלים. עברייני הרכוש ועבריינים בכלל, לא ירתיעו אותנו מלהמשיך ולפעול בנחישות נגדם, לשמירת שלום הציבור בטחונו ורכושו".
הרכבים הגנובים עוברים "בדיקה מקיפה" ונמכרים ברשות
ובינתיים, גורם בכיר במשטרה אומר ל"פוסטה" כי השוהים הבלתי חוקיים עוקפים את מעברי גבול, או שמטפסים מעל חומת הגדר. "יש מקומות שהרסו את הגדר והם (הגנבים) נכנסים לתוך ישראל" הוא מוסיף ואומר כי "הפלסטינים פחות מסתכנים כי ברגע שהם בשטחי הרשות הפלסטינית קשה לתפוס אותם. כמו כן, מחזיקי תעודות כחולות לעיתים מנצלים פלסטינים".
הגורם כאמור, אישר כי ישנה עלייה בשנה האחרונה של גניבת כלי רכב. "אחת התיאוריות היא שיבוא כלי הרכב הצטמצם גם עקב תקופת הקורונה וגם בגלל המיתון ועליית הדולר והאירו. מאחר ואין יבוא של כלי רכב – יש ביקוש לרכבים ובניהם גנובים, כאשר הרכבים הכי 'מבוקשים' הם מאזדה, טויוטה ויונדאי.
"רוב הגניבות הם באופן אקראי. הגנבים מסתובבים בשכונות מגורים בלילה, בעיקר בשכונות יהודיות שצמודות גדר או מחסום אל שטחי הרשות הפלסטינית. לאחר שהם עוברים את המחסום, קל מאוד לברוח וקשה יותר לאתר את הרכב".
מה עושים עם הרכב לאחר שנגנב?
"לוקחים אותו לשטחי הרשות הפלסטינית, בודקים שאיתורן, ולאחר מכן מחליפים לוחית רישוי ומוכרים את הרכב בשטחי הרשות הפלסטינית".

המשטרה הפלסטינית משתפת עם זה פעולה?
"זה לא מעניין אותה. משיחות שלי עם הצד השני (גורמים בכירים במשטרה הפלסטינית) אני יודע שברגע השוטרים הפלסטינים בודקים שלרכב יש לוחית פלסטינית, אז מבחינתם זה מספיק".
האם משבשי התדרים שבהם משתמשים הגנבים זו תופעה חדשה?
"זה היה נעלם וחזר. בעבר לא היו מתוקנות הרבה מערכות איתור. כיום מותקנות יותר מערכות, לכן הגנבים משתמשים יותר במשבשי תדרים".
יש לך עצות איך לשמור על רכב?
"אחד הדברים שמונעים לגנוב רכב, זה מנעול הגה. זה אירוני כי מנעול הגה זה דבר ישן. אבל אנחנו רואים שגנבי רכב שרואים רכבים עם מנעול הגה ולא גונבים אותו ועוברים לרכב אחר בלי מנעול הגה".








