
קבוצת שלמה, המפעילה את שירות הרכב השיתופי "שלמה סיקסט Share", זכתה במכרז להפעלת שירותי רכבים שיתופיים לנסיעות בינוניות-ארוכות מחוץ לתל אביב-יפו.
בעיריית תל אביב מדגישים כי "בשלב הראשוני של המכרז מדובר על 100 כלי רכב שיתופיים שיוצבו בכ-100 מוקדי חניה ייעודיים ברחבי העיר ויחלו לפעול החל מחודש דצמבר 2022.
רוב החניות המוצעות יימצאו בחניונים העירוניים של אחוזות החוף ואתרים ובחניות שמסומנות בכחול לבן, מה שיפחית עוד יותר את היצע החניה בעיר.
"המיזם מרחיב את מגוון המוצרים עבור תושבות ותושבים אשר אין בבעלותם רכב פרטי ומאפשר להם לנסוע לטווחים ולשעות ארוכות יותר", הדגישו בעירייה.
אסי שמלצר, יו״ר קבוצת שלמה אמר היום: "אנו שמחים מאוד על בחירתה של עיריית תל אביב-יפו בקבוצת שלמה להפעלת מערך הרכב השיתופי החדש בעיר. תל אביב-יפו מצטרפת לכ-75 הרשויות ברחבי הארץ בהן פועלת 'שלמה סיקסט Share' בהצלחה רבה בשנתיים האחרונות".
השירות יופעל בנוסף למיזם של "אוטותל", הנחשב ליקר יותר תעריפית. "השירות החדש, שמשלים את שירות אוטותל שכבר פועל בעיר, מייצר הזדמנות לנסיעות ארוכות יותר בדגש על נסיעות מחוץ לעיר בתעריפים אטרקטיביים".
בסיקסט מפרטים את המחירים ואומרים כי ייגבו דמי שימוש חד פעמיים של 79 שקל, והחל מהשעה הרביעית לשימוש ייגבו בנוסף 4.5 שקל לשעה, כולל מע"מ ודלק.
בנוסף לדמי השימוש החד פעמיים, ייגבו 1.2 שקל לקילומטר עד ל-25 ק"מ הראשונים (30 שקל), ומעבר לזה יעלה שקל אחד לק"מ.
בחברה מדגישים כי מחזיקי כרטיס דיגיתל יקבלו 10% הנחה על השימוש בשירות.
המחיר כולל כיסוי נזקים, ומוקד שירות ומענה 24/7.
שירות הרכב השיתופי יופעל באמצעות אפליקציה ייעודית. לקוח המעוניין בשירות יצטרך להיכנס לאפליקציה שם יתבצעו הליכי רישום שיכללו בין היתר מערכת זיהוי פנים, וסריקת רישיון נהיגה. באמצעות האפליקציה יוכל הלקוח לאתר רכב זמין וקרוב, לפתוח אותו מהנייד, לנסוע ובמידת הצורך ליצור קשר עם שירות הלקוחות.
"המרחב שייך לתושבים"
מיטל להבי (מרצ), סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיקי התחבורה, הבטיחות בדרכים והקהילה הגאה, אמרה היום כי "זהו תחילתו של עידן חדש שבו יתאפשר לתושבים שימוש באמצעי תחבורה שיתופי נוסף אל מחוץ לגבולות העיר תל-אביב-יפו במחיר שווה לכל נפש. מבחינת התושב מדובר באמצעי התניידות משלים לסל האמצעים שאנו מכניסים ונכניס לעיר, והוא נותן מענה חיוני במיוחד לכאלה שאין ברשותם רכב פרטי".
להבי, שהתנגדה בעבר למיזם של אוטותל, התגמשה כאשר נכנסה לקואליציה. להבי אמרה לאתר "פוסטה" בזמנו, כי "אכן בקדנציה הקודמת סברתי שאוטותל הינו שירות שיש לבחון אותו מחדש.. אוטותל הוא כלי אחד מתוך סל של פתרונות תחבורתיים – שיתופיים ואנו בוחנים את מידת יעילותם ופועלים לשפר ולייעל אותם תוך כדי תנועה".
ואולם, לא כולם מרוצים. אסנת בנימין, פעילה חברתית וסביבתית במרחב הציבורי בתל אביב: "העירייה מקדמת בעלי אינטרסים כלכליים בעזרת ססמאות ומתעלמת מהתושבים. המרחב הציבורי שייך לתושבי העיר. העירייה חייבת לקבל את אישור תושבי העיר למיזם שכזה. העירייה לא יכולה להוסיף רכבים שיתופיים כאשר יש כבר התנגדות לאוטותל ולכך שהמיזמים האלה לוקחים מקומות חניה אשר שייכים לתושבים. אם תושב יחליט שיש לו מספיק תחבורה ציבורית, הוא יוותר על הרכב מרצונו".
עו"ד דנה סנדר, מראשי המאבק לחניה ותחבורה לתל אביבים, הוסיפה: "מדובר בפרויקט בזבזני וחסר תועלת. הרעיון הוא לצמצם את השימוש ברכב הפרטי. אבל מדובר ברכבים שנוסעים על כביש, תופסים מקומות חניה, ובפועל מגבירים את התנועה.. כל יום נכנסים לעיר בין חצי מיליון למיליון רכבים, שהם לא רכבים של תושבי העיר. אוטותל מקבל שלוש חניות וממומן מכספי ציבור. הוא עולה כמעט כמו מונית וממומן מכספי ציבור דרך ארנונה… הסיבה שהעירייה מכניסה את הרכב השיתופי הנוסף היא שבסוף שבוע שכולם צריכים את אוטותל ויש מחסור מטורף. צריך לעשות מאמץ ולהחזיר את התחבורה הציבורית – עד שתהיה הרכבת הקלה".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "המיזם החדש הוקם בראש ובראשונה למען תושבות ותושבי העיר ועל מנת להשפיע על הרגלי התנועה בעיר ובכלל זה צמצום הבעלות על רכב פרטי, מה שיוביל גם להקלה בפקקי התנועה. הרכבים השיתופיים יאפשרו למשתמשים נסיעות בטווח בינוני וארוך מחוץ לעיר וחזרה ויהוו מענה משלים לכלל המיזמים התחבורתיים בעיר שכל אחד מהם נותן מענה לתושבינו על צורך אחר, כך למשל נעים בסופ"ש, באבל, אופניים, תל אופן, אוטותל ועוד.
"השילוב של כל האמצעים, מעל 10 אמצעים שונים בעיר, מהווה את התשתית לשינוי הרגלי הנסיעה וצמצום השימוש ברכב פרטי. לרכבים אמנם יהיו חניות ייעודיות, אך רובן יהיה בחניונים עירוניים ולא ברחובות על חשבון כחול-לבן. בניגוד לנטען, אין מימון עירוני בהפעלת המיזם, מלבד הקצאת חניות וסימונן, כך שאין שימוש בכספי הארנונה של התושבים".










