
ביום ראשון, 27 מרס, יערך טקס האוסקר המסורתי בהוליווד שבו יוענק פרס אוסקר מיוחד לסרט "הסנדק", במלאת 50 שנה לצאתו לאור.
רגע לפני שכל נבחרת "הסנדק" אשר שרדה את מהמורות הזמן תעלה על בימת טקס האוסקר ה-94 ותסחט מחיאות כפיים שיפילו את התקרה, קבלו הזדמנות פז לחגוג את יום ההולדת לסרט הפשע הגדול ביותר בכל הזמנים, מבעד להצטלבויות דרכים חריגות בין סרט המאפיה לעולם המאפיה האמיתי – שהאציל את ההשראה על יצירתו.
- ההשפעה על סמי השור
מעבר להצלחתו הפנומנלית בקופות, והשפעתו העמוקה על כל סרטי הגנגסטרים שנעשו מאז (מ"הסופרנוס" עד "הבורר"), "הסנדק" השפיע מאוד גם על הגנגסטרים בכבודם ובעצמם.
במאמר שהתפרסם בניו יורק טיימס, סיפר המאפיונר סלבטורה גראבנו, שנודע כ"סמי השור", איך שחזר בחייו סצנות שלמות מתוך הסרט, פלט ציטוטים וגם רצח עוד ועוד אנשים בהשראתו. "הוא גרם לעולם שלנו להיראות מכובד הרבה יותר", הסביר גראבנו את מקור המשיכה שלו ושל חבריו לסרט. "עזבתי את בתיאטרון המום, צפתי. אולי זה היה בדיוני, אבל עבורי אז, אלו היו החיים שלנו. זה היה מדהים. אני זוכר שדיברתי עם המון בחורים שהרגישו בדיוק אותו הדבר".
לפי העיתונאי אנתוני פיאטו, בני משפחת הפשע של פטריארקה פאולי אינטיסו וניקי גיסו, שינו את דפוסי הדיבור שלהם כדי שיהיו קרובים יותר לסטייל של ויטו קורליאונה. אינטיסו היה מקלל לעתים קרובות ומשתמש בדקדוק גרוע, אבל אחרי שהסרט יצא הוא התחיל להתבטא ולהתפלסף יותר. - פרנק סינטרה צורח על מריו פוזו
לפי מריו פוזו, מחבר הספר, דמותו של הזמר בסרט (ג'וני פונטנה) לא היתה מבוססת על פרנק סינטרה. יחד עם זאת, ההנחה הרווחת הייתה שכן, אבל סינטרה דווקא התפוצץ מכעס בגלל זה. כשפגש את פוזו במסעדה, הוא צרח עליו וקילל אותו במונחים וולגריים איומים ונוראים. סינטרה גם התנגד בתוקף לסרט ונלחם בכל הקשרים שלו כדי לעצור את הפקתו. בעקבות תגובתו הזועמת של סינטרה, תפקידו של פונטנה בסרט הצטמצם לכמה סצנות בלבד. - "לישון עם הדגים"
אפרופו מריו פוזו, במהלך כתיבת הספר הוא שאל באופן ישיר או עקיף רעיונות ודמויות מסיפורי המאפיה האמיתיים. ספציפית, הוא שאל הרבה מהחיים של הגנגסטר ג'ו גאלו ("קרייזי ג'ו") מניו יורק, כולל הדינמיקה שלו עם האחים שלו. בסרט, סוני הוא "הראש הלוהט" (ג'ו גאלו) מייקל הוא המתחשב והאינטליגנטי (לארי גאלו), ופרדו הוא המטומטם (מייקל גאלו).
כמו כן, מונחים שהפכו לאייקונים קלאסים כמו "לישון עם הדגים" ו"להכות במזרונים", הגיעו ישירות מחייהם של בני משפחת גאלו. כאשר מקורב לאחים גאלו נהרג בזמן טיול דייג עם חברים, לבני הזוג גאלו נשלח דג עטוף בקופסה, כך גם כאשר סוני מקבל אפוד חסין הכדורים עם דג בתוכו. כשבני הזוג גאלו התקוממו נגד הבוס שלהם, ג'ו פרופאצ'י, הם יצאו למלחמה ושכרו דירות מלאות במזרנים.
בחיים האמיתיים, לאחר שג'ו גאלו ראה את הסרט הוא שקל לתבוע את מריו פוזו חברת פאראמונט על כך שחשפו פרטים מחייו לסיפור שלהם, אבל צחוק הגורל: קרייזי ג'ו גאלו נרצח ב-7 אפריל 1972, כמעט חודש אחרי הקרנת הבכורה של "הסנדק" בניו יורק. - הלובי האיטלקי בארה"ב נגד הפקת הסרט
ראש המאפיה האיטלקית באותה תקופה, ג'ו קולומבו, והארגון שלו, "הליגה האיטלקית-אמריקאית לזכויות האזרח" הניעו קמפיין אינטנסיבי לעצירת הפקת הסרט. באוטוביוגרפיה שלו, מפיק הסרט, רוברט אוונס, כתב איך קולומבו התקשר לביתו ואיים עליו ועל משפחתו. חברת פאראמונט קיבלה מכתבים רבים מאיטלקים-אמריקאים, כולל פוליטיקאים, שטענו כי מדובר בסרט אנטי-איטלקי. רבים איימו למחות ולשבש את הצילומים. כדי לצנן את הרוחות, נפגש המפיק אלברט רודי עם קולומבו, שדרש ואיים לא להשתמש בסרט במונחים כמו "מאפיה" או "קוזה נוסטרה". האיומים עשו את שלהם ורודי נתן להם את הזכות לעיין בתסריט ולבצע בו שינויים. הוא גם השכיל לשכור את חברי הליגה – שהיו מאפיונרים לכל דבר – כניצבים ויועצים על הסט. המכתבים הזועמים פסקו אחרי שהסכם נחתם.
צ'רלי בלודורן, הבעלים של פארמונט קרא על ההסכם בניו יורק טיימס וזעם מאוד, הוא פיטר את רודי וסגר את כל הברזים להפקה. אחרי שאוונס שכנע את בלודורן שההסכם דווקא מועיל לסרט רודי התקבל לעבודה מחדש. - הסצינה על מייסד MGM
דמותו של מפיק העל ההוליוודי בסרט, ג'ק וולץ (ג'ון מארלי), התבססה על דמותו של ראש אולפני MGM, לואיס ב' מאייר, שהיה חובב מרוצי סוסים ובעלים של אורוות גידול והשבחה. על פי הדיווחים, מאייר נטש את מעורבותו בעולם הסוסים אחרי שחתנו ויליאם גץ, שהיה שותפו לאורווה הסתבך עם המאפיה ו"תיקן" מרוץ. אגב, הסוס של מאייר היה הפייבוריט באותו מרוץ לזכייה. - הבן של מריו פוזו
מריו פוזו העניק לבנו הבכור את הכינוי "סוני", על שם הכינוי שניתן לבנו של אל קאפונה. קווי הדמיון מסתיימים שם, סוני לא נכנס לעסקי אביו.
הצעה שאי אפשר לסרב לה. מרלון ברנדו (באדיבות יס - מבוא למשפחות פשע
משפחת קורליאונה מהסרט מבוססת היסטורית על בני בורגיאס: משפחה ספרדית שהגרה לרומא באירופה של המאה ה-15. פטריארך המשפחה, רודריגו, אפילו הפך לאפיפיור אלכסנדר השישי.
ברומא של אותה התקופה, היו חמש משפחות חזקות, בורגיאס, קולונה, מדיצ'י, אורסיני וספורצה. כך גם בעיר ניו יורק של שנות ה-40 עליהן מבוסס הסרט, חמשת משפחות הפשע הכבדות בניו יורק היו משפחות בונאנו, קולומבו, גמבינו, ג'נובזה ולוצ'זה. - מרלון ברנדו הסתבך
מרלון ברנדו שאל את היוצר והבמאי פרנסיס פורד קופולה מדוע ג'אני רוסו לוהק לתפקיד של קרלו ריזי בסרט. השאלה היתה מול פניו של רוסו, שמשך בשקט את ברנדו הצידה ואמר לו: "אם אי פעם תדבר אליי ככה שוב, או אם אי פעם תעמוד בדרכי כשאקבל שוב את התפקיד הזה, אני אשבור אותך ואמצוץ לך את הלב". ברנדו היה המום לרגע, ואז פלט: "זה היה מבריק!".
מה שברנדו לא הבין עד לאותו רגע היה, שרוסו היה בעצמו עבריין לשעבר, ולמעשה הוא היה רציני לגמרי. ברנדו חשב שרוסו משחק, אבל הוא לא! מיותר לציין שברנדו לא התעסק עם רוסו שוב. - התובע תומס דיואי
בסצנה שבה סוני מכניס מכות רצח לקרלו, אפשר לראות על הקיר מאחור כרזה הנושאת את השם "תומס דיואי", מי שהיה תחילה עוזר ראשי לתביעה במחוז הדרומי של ניו יורק, ולאחר מכן נבחר לתובע המחוזי של מחוז ניו יורק בשנת 1937. דיואי, שרדף בהצלחה אחר גנגסטרים בשתי המשרות, נבחר למושל ניו יורק ב-1942, ושימש כמושל במהלך התקופה המתוארת בסרט זה.
דיואי הפסיד בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-1944 וב-1948.
משפחה זה קדוש. יוצר הסרט, פרנסיס פורד קופולה (צילום: באדיבות יס) - המשפחה של קופולה
פרנסיס פורד קופולה, הבמאי והתסריטאי (בשיתוף מריו פוזו) עבד על "הסנדק" כמו דון לכל דבר ועניין, עם בני משפחתו הקרובים ביותר:
אחותו, טליה שייר, גילמה את קוני קורליאונה לכל אורך הסאגה
אימו, איטליה קופולה, היתה מלצרית במפגש המסעדה המפורסם בין מייקל קורליאונה (אל פאצ'ינו) לסלוצו (אל ליטיירי)
אביו, כרמין קופולה, הלחין את המוזיקה ל"הסנדק 2"
שני בניו, ג'יאן-קרלו קופולה ורומן קופולה, היו ניצבים בסצנה שבה סוני (ג'יימס קאן) מכה את קרלו (ג'יאני רוסו)
בתו, סופיה קופולה, שנולדה במהלך צילומי הסרט והיתה כולה בת שלושה שבועות, היא התינוקת בטקס הטבילה בסוף ה"סנדק". 18 שנה אחרי תופיע סופיה קופולה ב"הסנדק 3" כמרי קורליאונה, בתו של מייקל קורליאונה, המפלרטטת ללא הרף עם וינסנט מנסיני (אנדי גרסיה), יורשו של אביה.
טקס האוסקר ה-94 ישודר בלילה בין ראשון לשני, 27 ל-28 מרס ב-3:00 לפנות בוקר בערוצי yes.
השידור החי יכלול גם את סיקור "השטיח האדום" החל מ-23:30.







