
במסגרת תביעה שניה שהסיוע המשפטי במשרד המשפטים מגיש נגד חברת דן בגין חוק איסור הפליה נגד חברת האוטובוסים; תביעה לפי חוק איסור הפליה נגד חברת דן בשמם של אחים בני 15 ו-13 בני העדה האתיופית שלטענתם נהג סרב להעלות לאוטובוס בשל מוצאם
הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הגיש לבית משפט השלום בתל אביב תביעה נגד חברת דן לפי חוק איסור הפליה, על סך יותר מ-170 אלף שקל, בשמם של אחים בני 15 ו-13 בני העדה האתיופית, הטוענים כי נהג סירב להעלות אותם לאוטובוס עקב מוצאם (15 אוגוסט).
בתביעה נטען כי לאחים נגרמה עוגמת נפש, וכי מדובר בפעם השנייה שאירוע חמור של הפליה מתרחש מטעם נהגים בחברת האוטובוסים. התביעה הקודמת אף היא הוגשה בשם נערים ממוצא אתיופי שנהגת החברה סירבה להעלות לאוטובוס בשל מוצאם, והסתיימה בתשלום פיצויים לנערים והתנצלות מצד החברה.
לפי התביעה שהוגשה באמצעות עו"ד בריהאן אבו-קאעוד ועו"ד נטע ברק מהסיוע המשפטי במחוז תל אביב, בבוקר ה-2 במאי 2021 המתינו האחים בתחנת אוטובוס בבת-ים לקו המסיע אותם מידי יום לבית הספר בו הם לומדים. יחד איתם המתין חברם שאינו בן העדה האתיופית. היות וכרטיס הרב-קו של האח בן ה-15 התרוקן, הוא סיכם עוד לפני הגעת האוטובוס עם חברו כי ישלם עבורו. נטען כי כאשר הגיע האוטובוס והשלושה ביקשו לעלות, שאל הנהג אם יש ברשותם רב-קו, וכאשר החבר ענה שיש ברשותו והוא ישלם גם עבור האח בן ה-15, הנהג ביקש משלושתם לרדת מהאוטובוס. לאחר מכן, כך נטען, הוא קרא רק לחבר לעלות שוב, סגר את הדלתות ונסע כשהוא מותיר את שני האחים המומים ברחוב.
לפי התביעה, מיד עם תחילת הנסיעה שאל החבר את הנהג מדוע לא אפשר לשני האחים לעלות, וחזר על דבריו לפיהם עמד לשלם באמצעות הרב-קו שלו, במיוחד לאור העובדה שלאח הצעיר יש רב-קו בתוקף, השיב הנהג כי לא הסכים להעלות את האחים מכיוון ש"אתיופים אף פעם לא משלמים".
מכתב התביעה עולה כי החבר ניסה להתעמת עם הנהג לגבי אמירותיו, אבל זה סרב לשמוע אותו, ביקש ממנו להתקדם לשבת והמשיך בנסיעה. לאחר מכן שלח החבר הודעת ווטסאפ לאחד האחים, בה כתב: "תקשיב אחי זה הזיה. אתה יודע למה הוא לא נתן לכם להיכנס כי אתם אתיופים". החבר צילם בטלפון הנייד את לוחית הרישוי של האוטובוס.
מאחר והאחים לא הורשו לעלות על האוטובוס הם איחרו לבית הספר, והאח הגדול אף איחר למבחן שנקבע לתחילת היום. מיד לאחר המבחן הוא פנה יחד עם חברו למחנך הכיתה ויחדיו סיפרו לו על האירוע שהתרחש.
זמן קצר לאחר מכן עדכן האח הבוגר את אמו, וזו פנתה למוקד פניות הציבור של חברת דן, גוללה את פרטי המקרה, ודרשה לנקוט בצעדים משמעותיים נגד הנהג ולפעול למניעת הישנות מקרים מסוג זה. כשלושה שבועות לאחר מכן קיבלה האם מכתב תשובה לפנייתה, במסגרתו הבהירה חברת דן כי "לנהג מחויבות להסיע את כל הנוסעים ולהתנהג בנימוס והיא מתנצלת על אי הנוחות שנגרמה".
אמו של הקטין הגישה תלונה ליחידה הממשלתית לתאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, ושם הוחלט להפנות אותה לסיוע המשפטי. עורכות הדין מהסיוע המשפטי פנו לחברת דן וביקשו את התייחסותם לעניין, אולם החברה בחרה שלא להשיב לפניות, ולכן הוגשה התביעה.
עו"ד אבו-קאעוד ועו"ד ברק מסרו בתגובה: "מדובר בתביעה שנייה שאנו מגישות בתוך שנתיים נגד חברת התחבורה דן בגין הפליית נערים יוצאי אתיופיה מחמת מוצאם. מדובר בהתנהלות פסולה וחמורה שאין לה מקום בחברה מתוקנת. הסיוע המשפטי, יחד עם היחידה הממשלתית לתאום המאבק בגזענות, פועל למיגור תופעת ההפליה האסורה ומעניק ייצוג משפטי לנפגעי אפליה, קטינים ובגירים כאחד, וזאת ללא צורך בבחינת זכאות כלכלית".
מחברת דן נמסר בתגובה: "אנחנו מסתייגים ומוקיעים כל סוג של התנהגות גזענית או מפלה. זו אינה דרכנו וזה מנוגד לחלוטין לערכי החברה. ככל שהדברים יתבררו כנכונים, הנהג יוזמן לשימוע ונפעל בנחישות כדי שמקרה שכזה לא יישנה בחברתנו".





