הסדר פשרה בתביעה ייצוגית: אגד תתקין מערכת מתקדמת לטובת כבדי שמיעה

שתף כתבה עם חברים

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה יחד עם שני אזרחים תביעה נגד חברת אגד בעקבות הפרות מתמשכות בחובת הכריזה. במסגרת ההסדר, בכל האוטובוסים תותקן מערכת טכנולוגית לטובת אנשים עם מוגבלות בשמיעה, בנוסף למערכת הכריזה

אוטובוס של אגד בירושלים (צילום ארכיון להמחשה: הדס פרוש, פלאש 90)

חברת אגד תתקין בכל האוטובוסים של החברה מערכת טכנולוגית חדשנית לטובת אנשים עם מוגבלות בשמיעה, בנוסף למערכת הכריזה. כך סוכם במסגרת הסדר אשר הושג בעקבות תביעה ייצוגית תקדימית שהגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ושני אזרחים שפנו אליה, בשמם של 45 אלף אנשים עם מוגבלות.

באוגוסט 2017 הגישו הנציבות ושני האזרחים תביעה ייצוגית נגד אגד בשל הפרות מתמשכות של חברת האוטובוסים בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים. התביעה, שהיתה התביעה הייצוגית הראשונה שהגישה המדינה וביקשה לייצג 45 אלף אנשים עם מוגבלות, הוגשה בעקבות תלונות שהועברו לנציבות ובהמשך לסדרה של בקרות מדגמיות שערכו מפקחי הנציבות, בהם נמצא כי מתוך 570 פיקוחים התקיימו הפרות בכ-30 אחוז מהמקרים (156 מקרים נפרדים של הפרות). לאחר הגשת התביעה ביצעה אגד שורת פעולות שהביאו לכריזה סדירה באוטובוסים שלה.

בהמשך, התובעים ניהלו משא ומתן ממושך עם אגד, שלאחריו הוסכם לסיים את התביעה בהסדר פשרה. במסגרת ההסדר כאמור, אגד התחייבה להמשיך ולהקפיד על קיום חובת הכריזה באוטובוסים שלה, וכן להקים, להתקין, ולהפעיל במשך חמש שנים מערכת טכנולוגית חדשנית בכל האוטובוסים שהיא מפעילה בכל הארץ, אשר תאפשר תמיכה מלאה בצרכי הנגישות של נוסעים עם מוגבלות.

המערכת תאפשר לאדם עם מוגבלות קבלת מידע תחבורתי אישי ומעודכן לטלפון הנייד, לרבות "כריזה אישית", ובנוסף תאפשר לו לסמן לנהג האוטובוס המתקרב לתחנה כי יש אדם עם מוגבלות הממתין לו ועליו להקפיד במיוחד לאסוף אותו. כחלק מפעילותה, המערכת גם תבצע מעקב אחר קיום החובה. לדברי הנציבות, מערכת זו תסייע למנוע מצבים בעיתיים שעליהם מתלוננים אנשים עם מוגבלות, ובפרט אנשים עם מוגבלות בראייה, כגון הקושי לזהות את האוטובוס המתקרב או יציאה מהירה מדי של נהג מן התחנה, בפרט כאשר מגיעים מספר אוטובוסים יחדיו.

המערכת החדשה תפעל במסגרת פיילוט של שלושה חודשים, במהלכם היא תיפתח לאנשים עם תעודת עיוור, ולאחר מכן תורחב בהסכמת הנציבות, משרד התחבורה ואגד. המערכת תוקם ותופעל במימון מלא של אגד, בעלות של מיליוני שקלים, ולהקמתה קדמו סדרה ארוכה של מפגשים בשיתוף הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. יש לציין כי המערכת תוכל לעמוד בהמשך לרשות משרד התחבורה, שאם יבחר בכך יוכל להעביר אותה גם לשימוש מפעילי תחבורה נוספים במשק.
ראוי לציין כי ההסדר מצריך את אישור השופטת גילה כנפי שטייניץ.
את הנציבות והאזרחים מייצג עו"ד ד"ר יועד הלברסברג, ראש הצוות האזרחי בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *