
החל מהשבוע מריץ משרד התחבורה מהלך חדש: הקונה והמוכר בעסקת רכב משומש נדרשים לדווח במעמד העברת הבעלות, בדואר או באינטרנט, על מחיר העסקה ועל הקילומטראז' (נסיעה) העדכני של הרכב. בשלב זה אמנם המעורבים בעסקה לא מחוייבים לדווח אלא רק מתבקשים לעשות זאת, אולם יתכן ובעתיד הם יחויבו.
במשרד התחבורה אומרים כי המידע שיימסר יישאר אנונימי בכל מקרה, לא יועבר לאף גורם חיצוני וישמש אך ורק להקמת מחירון שיתופי ללא תשלום, שיושק לאחר תקופה מסוימת שבה ייאספו נתוני עסקאות שונות, ללא זיהוי עם רכב או עסקה ספציפית.
במשרד התחבורה לא חששו להסביר את מטרת המהלך. שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי "לציבור הישראלי מגיע מחירון מהימן, המציג מחיר ריאלי של הרכב ואשר מייצג את האינטרסים של האזרח ולא של גורמים בעלי עניין כמו חברות הביטוח וחברות הליסינג". מן הסתם, היא התכוונה בדבריה ל"מחירון לוי יצחק", המהווה כיום מונופול בתחום, בעיקר אצל חברות הביטוח המסתמכות על המחירון שלו לכל תשלומיהן בתביעות, למרות שהוא אינו גורם רשמי.
מנתוני משרד התחבורה עולה כי בישראל מתבצעות מידי שנה למעלה מ-800 אלף עסקאות למכירת רכב משומש. מדובר בהוצאה השנייה בגובהה במשקי הבית בישראל, אחרי רכישת דירה. "כיום, מחירי הרכב המשומש בישראל נקבעים באופן כמעט בלעדי על ידי מחירון אחד (לוי יצחק, ד.א), שלא תמיד מייצג את המחיר המשולם בפועל. כדי לשנות מצב זה מהיסוד, יזמה השרה רגב מהפך בשוק מחירוני הרכב: מאגר המבוסס על נתוני אמת מעודכנים, שעשוי לתרום גם להוזלת פרמיות הביטוח, המתומחרות כיום על סמך מחירון פרטי שאינו מייצג נאמנה את מחיר השוק".

נשאלת השאלה: האם המהלך של משרד התחבורה הוא שלב אחד ברפורמה שמטרתה לסיים את עידן המונופול של לוי יצחק? ואם כן, האם יש למהלך הזה בכלל סיכוי?
הממונה על הביטוח במשרד האוצר, שהוא הרגולטור המאפשר לחברות הביטוח לקיים את מונופול לוי יצחק בענף הביטוח, מסרב להתייחס לרפורמה החדשה של שרת התחבורה רגב, שבשלב זה פתחה לבדה בעימות חזיתי מול לוי יצחק ומאמיניו הרבים בחברות הביטוח ובשוק הרכב.
מלשכת הממונה על הביטוח במשרד האוצר לא הוציאו הודעה על המהלך של השרה רגב, וגם סירבו למסור תגובה לאתר "פוסטה".
הסיבה לכך היא שהממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, עוד לא גיבש את עמדתו לגבי ההצעה של משרד האוצר, משמע משרד התחבורה יצא לרפורמה ללא סיכום עם משרד האוצר. שווי שוק ביטוחי הרכב בישראל הוא שבעה מיליארד שקל בשנה, מתוכו חברות הביטוח משלמות בתביעות כשישה מיליארד שקל בשנה. לפיכך, לרשות יש הרבה להגיד בנושא הזה אבל על רקע המשבר הניהולי במשרד האוצר זה לא הזמן המתאים לקדם מדיניות.
כך או כך, ברשות ממתינים לראות כיצד תתקדם הפלטרפורמה הדיגיטלית החדשה של משרד התחבורה, האם היא תצבור תאוצה? האם הציבור ינדב מידע על מחירי הרכב? האם משרד התחבורה יצליח להקים מאגר סטטיסטי אשר יוכל להתמודד עם מחירים כוזבים.

לוי יצחק היה חלוץ בתחום מחירוני הרכב, החל משנות השבעים, ומאז המחירון שלו הפך לכלי עבודה בלעדי לא רק בקרב חברות הביטוח אלא גם בקרב הבנקים, שמסתמכים על המחירון הזה בלבד כדי לתת הלוואות לרכישת רכב. בנק טפחות הוא הוא הבנק היחיד שאליו הצליחו לחדור המתחרים ממחירון "יד 2".
מעבר לחברות הביטוח והבנקים, למחירון לוי יצחק יש השפעה מהותית על הדוחות הכספיים של חברות הליסינג. ככל שהוא מעריך את הרכבים במחירים גבוהים יותר יש תשואה גבוהה יותר לחברת הליסינג, ותשואת החברה משפיעה על שווי המניה ואגרות החוב של החברות.
ועוד היבט חשוב של מונופול לוי יצחק, ההשפעה על שוק חלפי הרכב שמחיריהם נקבעים על ידי יבואני הרכב.
עובד באחת מסוכנויות הגדולות בענף הרכב מסביר לגולשי אתר "פוסטה" מדוע לוי יצחק הוא המחירון המקובל בשוק: "ברגע שלוי יצחק הצליח לגרום לחברות הביטוח לעבוד באופן בלעדי עם המחירון שלו, כל מחירון אחר לא יכול לייצר השפעה. למחירון ולקשר של חברות הביטוח אליו יש השפעה חזקה על שוק הרכב בישראל. למשל, ישנם כלי רכב כמו קיה ויונדאי שנמכרים במחירים גבוהים מהשווי שלהם, רק בגלל מחירון לוי יצחק. יבואן לא יכול למכור רכב בלי שלוי יצחק יקבע מחיר לרכב, במידה ולא ייקבע לרכב מחירון בלוי יצחק חברות הביטוח לא יבטחו את הרכב".
יובל בר, בעלים של סוכנות ביטוח, היה המרואיין היחיד שהסכים להיות מצוטט בשמו. לדבריו, "לוי יצחק הוא שמאי רכב, ואין לו יתרון על שמאים אחרים. הוא תפס מונופול על השוק כי לא היו לו מתחרים, ואף אחד לא תפס יוזמה להכין מחירון רכב מתחרה. הנה למשל, המחירון של יד 2, שלא התרומם. למה? כי חברות הביטוח לא עובדות מול המחירון של יד 2. בתנאי השירות של פוליסת ביטוח כתוב למבוטח שהמחירון שייקבע הוא על פי לוי יצחק. לקוח של ביטוח לא יכול להחליט ששמאי פרטי ייתן מחיר לרכב, ולכן הוא בעצם מסונדל".
בר מסביר כי המחירון של לוי יצחק "משקלל מספר גורמים שמאפיינים את הרכב, כגון מספר ידיים שהרכב עבר, קילומטראז' ומועד עלייה לכביש". עם זאת, לדבריו, "המחירון לא לוקח בחשבון פרמטרים אחרים כגון האם הרכב עבר תאונה, האם התאונה היתה רצינית עד כדי כך שמחיר הרכב צריך להיפגע, מה שעשוי לפגוע בחברות הביטוח. יכול להיות שבעל רכב שלא עבר תאונה יכול למכור את הרכב במחיר גבוה יותר ממה שמציעים לו בשוק, בגלל שהרכב לא נפגע".

למרות הבעייתיות, רוב הגורמים בענף הרכב קובעים נחרצות כי המהלך של משרד התחבורה לא יפגע במונופול של לוי יצחק. גורם בתחום הביטוח אומר כי הבעיה של משרד התחבורה אינה רק מול המונופול, אלא גם מול הקונים והמוכרים של מכוניות משומשות: "אני סקפטי לגבי הרפורמה של משרד התחבורה, האם היא יכולה להביא לשינוי משמעותי, וזה מפני שמחירון רכב לא קובע את המחיר, אלא רק המלצה או בסיס לתחילת משא ומתן. יכול להיות שבעוד חמש שנים יחילו מיסוי על עסקת רכב משומש, ואז הדיווח למשרד התחבורה עלול להביא אנשים לדווח מחיר לא נכון כדי להימנע מתשלום מס, ולךכן לא יהיה שום ערך למחירון ממשלתי. לדעתי, אם יכריחו אנשים לדווח, עשויות להיות מוגשות עתירות לבג"ץ".
אז מה סוד הקסם של מחירון לוי יצחק, שמביא את חברות הביטוח, ולא רק אותן, להעדיף אותו על פני מחירונים חינמים אחרים, כמו זה של אתר "יד 2" למשל?
שמאי רכב שמעדיף לא להזדהות בשמו אומר לאתר "פוסטה" כי לאף אחד אין מושג כיצד בדיוק עובד מחירון לוי יצחק. "כאשר אני רוצה לקבוע מחיר של רכב אני עושה סקרי עומק", הוא אומר, "אני פונה לסוכנויות רכב, לחברות טרייד – אין וגם ליבואנים מקבילים. כיום המערכת עובדת על אוטומט ולא על סקרים. רכב הוא כמו כל חפץ אחר, וכדי לקבוע מחיר צריך לעשות סקרי עומק ולא לעבוד על אוטומט".
לדעת בר, הבעיה העיקרית במהלך של משרד התחבורה היא שאנשים לא ידווחו נתונים אמתיים לגבי מכירת הרכב. "אנשים לא רוצים רישומים במאגרים. מה האינטרס של מישהו לשתף פעולה? למרות שהנתונים אנונימיים, אף אחד לא מאמין באנונימיות".
לבר יש הצעה מקורית בהקשר זה לשרה רגב: "צריך למנות שמאי ממשלתי שיקבע מחירים. כיום יש שמאי פרטי (לוי יצחק) שמחליט מה הם המחירים של הרכב, הוא גורם פרטי ואין עליו ביקורת של מבקר המדינה. לוי יצחק לא נתון לשום ביקורת וזו בעיה. אם יהיה שמאי ממשלתי הוא יהיה כפוף לרגולציה וגם לביקורת של מבקר המדינה. אני מאמין שלוי יצחק כפוף לביקורת של איגוד השמאים, אבל גם איגוד השמאים הוא גוף עצמאי ולא ממשלתי".
תגובת לוי יצחק לא התקבלה עד מועד פרסום הכתבה.





