מבקר המדינה על ליקויי התחבורה הציבורית בירושלים

שתף כתבה עם חברים

דוח המבקר ממליץ למשרד התחבורה והעירייה להשלים תוכנית אב כוללת ואופרטיבית במטרופולין ירושלים, להרחיב את היקף השירות בקווי האוטובוסים, ולהתאים שכונות חדשות לסוגיות התחבורה הציבורית

בתל אביב ובערים מתפתחות בעולם משקיעים יותר. הרכבת הקלה בירושלים (צילום: פלאש 90)

ירושלים היא העיר הגדולה בישראל. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אוכלוסיית העיר מנתה בסוף שנת 2018 יותר מ-919,400 תושבים. נתון נוסף: בשנת 2019, בין 20 ל-25 אחוז מהנסיעות בעיר נעשו בתחבורה ציבורית. על רקע זה בולטת הביקורת בדוח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, על הליקויים בתחבורה הציבורית בבירת ישראל.

המבקר מציין כי בשנים האחרונות נוקט משרד התחבורה, בשיתוף עם עיריית ירושלים, פעולות לשיפור התחבורה הציבורית בעיר, בין היתר באמצעות הרחבת קווי הרכבת הקלה והקמת נתיבים מהירים.

את הביקורת בנוגע לתחבורה הציבורית בירושלים ערך משרד מבקר המדינה בין חודש נובמבר 2018 ועד לאוקטובר 2019. מהדוח עולה כי בירושלים מושקע בתשתיות התחבורה הציבורית בירושלים תקציב פחות בהרבה ממה שמושקע בתל אביב.

לפי דוח מסכם משנת 2014, שנערך על ידי עיריית ירושלים בשיתוף משרד התחבורה, ישנם פערים משמעותיים בין שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין לבין שירותים במטרופולינים בערים מפותחות בעולם. עושה רושם כי לא השתנה הרבה מאז: דוח המבקר מותח ביקורת על היעדר תשתיות תומכות לתחבורה הציבורית בירושלים – קיים מחסור בנתיבים מהירים, חניות לילה, מסופי תפעול ומסופי נוסעים.

מבקר המדינה מוסיף כי חלק מהשכונות והרחובות בעיר נבנים ללא תכנון תשתיות לטובת תחבורה ציבורית, ולפיכך בחלק מהמקומות קיים מחסור בשירותים אלה. מצב תשתיות התחבורה הציבורית במזרח העיר, קובע המבקר בהקשר זה, חמור יותר מזה שבמערבה.

עם זאת המבקר מציין לטובה כי משרד התחבורה ועיריית ירושלים פועלים בשנים האחרונות להגברת שירותי התח"צ בעיר ושיפורם. בין היתר: תוכנית לקווים חדשים של הרכבת הקלה, פתיחת נתיבי העדפה לתח"צ, הרחבת שירותי אוטובוסים ושיפור מערך התחבורה המשרת את הנוסעים לכותל המערבי. בנוסף מציין המבקר כי בוצעו פעולות רבות להסדרת שירותי התח"צ במזרח העיר, ובין היתר ננקטו פעולות אכיפה נגד מפעילים לא מורשים, שהביאו להפחתה ניכרת בפעילותם.

בנוסף מציין המבקר לטובה כי החל מחודש אפריל 2019 מפעיל משרד התחבורה בקרה אלקטרונית על "אגד", לבדיקה האם החברה עומדת ברמת השירות שנקבעה בהסכם איתה.

דרושים 200 נהגי אוטובוס (צילום ארכיון להמחשה: הדס פרוש, פלאש 90)

לבסוף, משרד המבקר ממליץ שמשרד התחבורה ישלים תוכנית אב כוללת ואופרטיבית במטרופולין ירושלים, ובין היתר יפעל להקמת תשתיות הנדרשות עבור הרחבת השירות בקווי האוטובוסים. "ללא הרחבה זו, הסיכוי לשפר את שירותי התח"צ בעיר ירושלים הוא נמוך", קובע המבקר וממליץ גם שעיריית ירושלים ומשרד התחבורה יוודאו כי שכונות חדשות שיוקמו בעיר יותאמו לתח"צ.

יש לציין גם כי המבקר מציין בדוח מחסור קשה של 200 נהגי אוטובוס בירושלים, פרט שאולי הוא אחד הגורמים לעלייה בהיקף התלונות למשרד התחבורה בכל הקשור לתח"צ בירושלים. "מומלץ כי משרד התחבורה יפעל בתחום סמכותו להגדלת מספר הנהגים במשק בכלל ובמטרופולין ירושלים בפרט, כדי שמפעילי התח"צ יצליחו לגייס את מספר הנהגים הנדרש כדי לספק את השירות ואף להרחיבו".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "מדובר בדוח ביקורת טרום כניסת ראש העיר ירושלים לכהונתו. מאז חלה תמורה מהותית בכל היבטי התחבורה בעיר. העיר ירושלים עוברת בימים אלו תהליך פיתוח מוגבר של תשתיות, לרבות תשתיות תחבורה תוך מתן עדיפות לתחבורה הציבורית. במסגרת תנופה זו נפתחו בשנתיים האחרונות מספר נתצים בהם נת"צ ברחוב עזה, סיירת דוכיפת (פסגת זאב), רמפת שערי העיר, נת"צ גולדה מאיר ונת"צ ויצמן. בימים אלו מושלמות עבודות לפתיחת נת"צים נוספים ואחרים נמצאים בהליכי תכנון מתקדמים. כמו כן הופעלו רמזורים חכמים למתן עדיפות לתחבורה ציבורית בדרך חברון ונפתחו מסופי אוטובוסים בגבעת התחמושת ובכניסה לעיר. בנוסף פועלת העירייה להאצת פיתוח פרויקט הדגל העירוני של השלמת רשת הקווים של הרכבת הקלה וקידום מיזמי תחבורה ציבורית נוספים אשר כוללים בין היתר מסופים, תחנות מרכזיות ותחנות קצב שכונתיות. לגבי מזרח העיר – כחלק מתוכנית החומש העירונית פועלת העירייה לביצוע ולקידום 43 פרויקטים במזרח העיר, זאת במטרה לתת מענה לעומסי התנועה, לשפר את זמינות התחבורה הציבורית והכל תוך שמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך".

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *