
"אני מתנצל מראש, אני כותב את עתירה זו מדם לבי, בגפי וללא ייצוג משפטי, ואפשר שאני שוגה". כך פתח אודי רייטר את העתירה שהגיש שהגיש נגד עיריית תל אביב (4 אוגוסט). על כוונתו של רייטר להגיש את העתירה פורסם לראשונה באתר "פוסטה".
טענותיו של רייטר נפרשו על פני שלוש עתירות שונות, שאוחדו לעתירה אחת לצורך הדיון המשפטי. בשל כך, העתירה מתמקדת בשלושה נושאים משמעותיים מאוד, הנמצאים בצמרת סדר היום הציבורי בעיר: מצוקת החניה, נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים. לאורכה של העתירה טוען רייטר כי המהלכים שמבצעת העירייה בנושאים אלה מאופיינים בחוסר תום לב, מאחר שהאינטרס המנחה אותה לכאורה הוא כלכלי ולא ציבורי – הכנסת כסף לקופת העירייה באמצעות רישום דוחות:
– לנהגים שבהיעדר מספיק מקומות חניה נאלצים להחנות את רכביהם במקומות אסורים.
– לנהגים שנוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית, לעתים קרובות אף ללא ידיעה על כך.
– לרוכבי אופניים שנאלצים לרכב גם בנתיבים לא מוסדרים, בשל היעדר שבילי אופניים רציפים.
"יש חניה = אין דוחות, אין כסף. אין חניה = יש דוחות, יש כסף", כתב רייטר בעתירה, "ישנם שבילים רציפים לאופניים = אין דוחות. אין שבילים רציפים לאופניים = יש דוחות… מה שמנחה את עיריית תל אביב הוא כסף, כסף ועוד פעם כסף".

עוולות החניה
רייטר מזכיר בעתירה את כל הסיבות שהגבירו את מצוקת החניה בתל אביב. בראש ובראשונה הוא מציין כי בישראל בכלל ובתל אביב בפרט אין קווי מטרו מפותחים. לפיכך, הוא טוען, העירייה אינה יכולה לגזול מקומות חניה עד שלא תהיה בעיר תחבורה ציבורית מפותחת. שתאפשר ואף תעודד תושבים לוותר על רכב פרטי ובהתאם תפחת מידת הצורך שלהם במקומות חניה. "בפועל בתל אביב קיימת תחבורה ציבורית מיושנת, קטנה ולא אמינה שאינה פועלת בשבתות וחגים", הוא מזכיר, ולכן תושבים רבים מעדיפים את הרכב הפרטי. "לצערנו, חוסר תשתיות והיעדר אלטרנטיבה ראויה לרכב פרטי, לא מונעות מעיריית תל אביב להפוך את המרחב הציבורי למלכודת דו"חות, שפוגעת אנושות בקניינם ובאיכות החיים של אזרחי ישראל", כך לפי העתירה.
לפי העתירה, עיריית תל אביב מצמצמת את מספר מקומות החניה גם בכך שהיא סוללת שבילי אופניים, צובעת מדרכות באדום-לבן, מקצה חניה לטובת אופנועים ובונה מגדלים על חשבון חניונים.
העתירה מתייחסת גם למיזם האוטותל, ונטען בה כי מלבד עלותו הגבוהה של הפרויקט, הוא גזל מקומות חניה רבים מתושבי העיר. המיזם, מזכירה העתירה, מאפשר שלושה מקומות חניה מסומנים עבור כל רכב של אוטותל (!).
רייטר טוען עוד, כי מדיניות העירייה להקים מדרחובים רבים בתל אביב מצמצמת אף היא במידה ניכרת את נתיבי הנסיעה ומקומות החניה.
בנוסף נטען, כי פחי מיחזור רבים מוצבים על כבישים וגוזלים אף הם מקומות חניה.
נטען בעתירה גם כי בתל אביב לא קיים תקן אחיד לחלוקת רחוב לפי רוחב השטח, רוצה לומר: העירייה אינה מגדירה מראש מהו החלק היחסי שיוקצה מרחוב מסוים לטובת שביל אופניים, מהו החלק היחסי להולכי רגל, איזה חלק יוקצה לחניה ואיזה חלק למעבר כלי רכב.
גם החניונים הציבוריים שמפעילה "אחוזת חוף" ואשר בהם העירייה כה מתגאה, מוזכרים בעתירה. רייטר טוען כי מדובר בחניונים יקרים עבור תושבי חוץ, ומודה כי עבור תושבי תל אביב הם זולים יותר, אלא שלאחרונה לטענתו המחירים עלו. "מצוקת החניה הקשה שהעירייה הביאה בצמצום החניה ובאי הקמת תשתית הביאה את מצב החניונים למלאים ברוב שעות היום ולתעריפי חניה גבוהים במיוחד", הוא אומר, ומציין גם את מחירי החניה הגבוהים בחניונים פרטיים.
רייטר מוסיף וטוען כי העירייה ניצלה את הסגר בתוקפה הקורנה כדי להמשיך לחלק דוחות חניה ודוחות נת"צ (נתיבי תחבורה ציבורית), בזמן שראשי ערים אחרים דווקא משתדלים להקל עם התושבים בזמנים אלה.
העתירה מותחת ביקורת על ראש העיר רון חולדאי וחברי מועצת העיר האחרים, בטענה שאינם נותנים דוגמה אישית. בעוד שחולדאי מעודד את תושבי העיר לוותר על הרכב, נטען בעתירה, הוא עצמו נוסע ברכב במימון העירייה ושמור עבורו מקום חניה בבניין הרשות המקומית.

מערכה שנייה
העתירה מבקשת מבית המשפט להורות לעירייה לבצע מספר צעדים:
– להמיר שטחים רבים המסומנים ב"אדום-לבן" ללא הצדקה בטיחותית לסימון "כחול-לבן".
– לאפשר חניה ברחובות רבים שבהם תנועה דלילה, כמו למשל ברחוב לפין.
– לבטל מקומות חניה לאופנועים שיכולים לחנות על המדרכה, ולהמירם למקומות חניה עבור כלי רכב.
– לבטל דוחות שניתנו בתקופת סגר הקורונה.
– להסיר עמודי ברזל החוסמים כניסה לרחובות רבים בעיר. "העמודים הוקמו במחטף בחודשים האחרונים והעירייה נתנה להם את השם מדרחוב", טוען רייטר.
– לבטל מקומות חניה שהוקצו לפרויקט אוטותל.
– להחזיר באופן מיידי את מקומות החניה שהחולפו ל"אדום-לבן" ושבילי אופניים מול שוק הכרמל ברחוב דניאל.
כרקע לעתירה שהוגשה אפשר ואף רצוי לספר, כי אין זו העתירה הראשונה שאודי רייטר הגיש נגד העירייה. בשנת 2012 הוא עתר נגד העירייה ובהסדר בין הצדדים סוכם כי תושבי תל אביב לא ישלמו על חניה כחול-לבן מחוץ לאזור מגוריהם. כמו כן סוכם על הפחתת התשלומים בחניוני אחוזת חוף, ועל העמדת כ-7,000 מקומות חניה לטובת הציבור ב-45 חניונים, בהם התושבים לא נדרשים לשלם בשעות הערב.
רייטר מסר בתגובה לאתר "פוסטה": "עיריית תל אביב בונה תשתית תחבורה מלאה מלכודות לדוחות במדינה ללא מטרו וחשמלית וללא אלטרנטיבה תחבורה ראויה. העירייה גוזלת את החניה בניגוד לתקן ולא בתום לב. לאחר מכן עברה העירייה לנת"צ, בהטעיה עם מצלמות, תימרור וסימונים מטעים; אנשים מקבלים דוחות בלי לדעת שהם בנת"צ. העירייה סיימה עם תשתית שבילי אופניים לא רציפים כדי שיעמוד פקח היכן שמסתיים שביל, וייתן דוחות לרוכבים. יצאתי למערכה שנייה מול חולדאי, שמבזה את החלטת בית המשפט העליון, שבה נאמר כי העירייה מחויבת לפתוח כמה שיותר חניות כדי לא לפגוע בכיסם של האזרחים. שבוע לאחר ההחלטה פתח חולדאי את החניה לכל העיר ולקח קרדיט לעצמו (רציתי לתבוע אותו בזמנו על גנבת קרדיט). ואז, אחרי כמה חודשים הוא חזר לסורו בטריקים חדשים והמשיך להסיר חניה מהמרחב הציבורי בכל דרך אפשרית".

בתגובת העירייה אין התייחסות לסוגיות שנטענו בעתירה אלא נסיון להשתמש בתגובה לצורך האדרת פעילותה בתחום. "בניגוד לנטען, לרשות בעלי הרכבים בעיר עומדים מאות אלפי מקומות חניה ציבוריים בכול לבן ואפור…", בתוספת פירוט של מספרי מקומות חניה שאף אחד לא יכול לבדוק ולאושש, ותוך התעלמות מהמספרים של אלפי מקומות החניה שנגרעו מתושבי העיר. "אין העירייה רואה במתן דוחות הכנסה כספית אלא אמצעי הרתעה יעיל לשמירה על הסדר הציבורי", נטען בהקשר זה.
לגבי שבילי האופניים נמסר: "נדגיש כי נתיבי האופניים נסללים כחלק מהמדיניות העירונית ליצירת נתיבי אופניים רבים ובטיחותיים ככל האפשר, בכדי לתת מענה למספר הרוכבים ההולך וגדל בעיר ולשמור על הולכי הרגל. העירייה מודעת לסוגיית אי רציפות שבילי האופניים בחלק מהאזורים בעיר ועושה כל שניתן לשיפור הנושא לרבות התקנת תמרורים, סימונים והפניות, זאת במטרה ליצור רציפות ובהירות לגבי הסדרי הרכיבה. עיריית תל אביב-יפו מובילה בהיקף שבילי האופניים בעיר, משנת 2000 נסללו בעיר כ-140 ק"מ שבילים. אולם, התהליך אינו תם והעירייה ממשיכה להשקיע מדי שנה עשרות מיליוני שקלים בהמשך סלילת שבילים חדשים ויצירת חיבוריות בינם לבין השבילים הקיימים. במקביל ממשיכה העירייה באכיפה משמעותית וללא פשרות בדגש על עבירות רכיבה אסורה על המדרכות באופניים חשמליים, קורקינטים ממונעים ואופנועים, במטרה לשמור על ביטחונם ושלומם של הולכי הרגל במדרכה".






כל הכבוד!
כל הכבוד לאודי רייטר
צודק במאה אחוז
ראש העיר הבא של תא ברוב מוחץ
עיריית תא ירדה מהפסים ומתעללת בנו בלי שום סיבה או הגיון
כל הכבוד!!!!!
בכל הערים הצפופות בעולם אין חניה חינם, ובטח לא מאפשרים חניה על המדרכות. תמשיכו במדיניות שמעדיפה מכוניות ועוד אנשים יקנו מכוניות – תהיה עוד פחות חניה ממה שיש היום.
כל הכבוד סוף סוף מישהו נכנס בעכברוש
תגובת העיריה שוב מלמדת שהתושבים שקופים עבורה. נראה את חולדאי מתנייד בארץ על אופניים, או אפילו מביתו למקום עבודתו ובכל תנאי מזג אויר. ואף אם יצטרך לנסוע לישיבות מחוץ לעיר. ומי שנגד כלי רכב במישור העקרוני, אז להתחיל לצמצם למי שיש משאבים ולא לפגוע במי שאין לו. התושבים גם הציעו להשקיע בחניונים מסודרים עם הסעות לבאים מחוץ לעיר. כרגע, אין תנאים שמאפשרים התניידות, גם לא לצרכי פרנסה, ללא כלי רכב.
מעולם לא אהבתי את עיריית תא, אני מתבייש שאני תושב שלה עם מדיניות כזאת שעושקת את התושבים האומללים והמסכנים.