פוסטה כחול לבן – אפס חניות בדיזנגוף: תל אביב עיר ללא כלי רכב

שתף כתבה עם חברים

אחרי הפקעת מאות החניות באזור שוק הכרמל וחוף הים, מחזיקת תיק התחבורה מודיעה על תחילת העבודות ברחוב דיזנגוף – נתיבי תחבורה ציבורית, נתיב רכב אחד בלבד לרכב פרטי, מסלולי אופניים דו כיווניים וביטול כל החניות לאורך הרחוב * תתמודדו

העירייה תרוקן את הרחובות מכלי רכב, הלקוחות לא יגיעו, העסקים כבר יעזבו לבד. רחוב דיזנגוף (פלאש 90)

האחראית על תיק התחבורה בעיריית תל אביב, מיטל להבי (מרצ), הצהירה השבוע בכנס זום בו היא פנתה לתושבים וסוחרים ברחוב דיזינגוף, כי בכוונת העיריה לסלול ברחוב מסלולי אופניים דו כיווניים על חשבון נתיבי הנסיעה הפרטיים וביטול כל מקומות החניה לאורך הרחוב.
לפי תוכנית העירייה שתצא לחודש כבר בחודש אוגוסט, יוקצה נתיב אחד לתחבורה ציבורית, נתיב אחד לרכב פרטי, וכל השאר לנתיב אופניים דו מסלולי.

ההודעה שיצאה לקומץ תושבים וסוחרים שבוע לפני תחילת העבודות ברחוב מעוררת את זעמם של רבים ברחבי העיר, ובמיוחד סוחרים הטוענים כי העירייה מעולם לא התייעצה עימם בנושא, ולא קיימה הליך מסודר של שיתוף הציבור כמקובל בפרויקטים בהיקף כזה, אלא הודיעה להם על ההחלטה בדיעבד תוך העלאת מצג שווא של שיתוף הציבור באמצעות יחסי ציבור בעיתונות ובזום על הפרויקט המוגמר.

בתגובה לדברים להבי מפנה לדיוני מועצת העיר ודיוני הוועדה לתכנון ובנייה מהחודשים האחרונים, שם נפרסה התוכנית המלאה של העירייה להפוך את תל אביב לעיר ללא רכבים. מלבד כמה ידיעות בעיתונים כמו גלובס והארץ, שאינם מגיעים לקהל הרחב, הנושא כמעט ולא עלה לדיון ציבורי, בטח לא על רקע מהומת האלוהים של מגפת הקורונה.
קברניטי העירייה מנצלים היטב את התקופה לבצע מהלכים אסטרטגיים במחטפים, ומנמקים בקורונה את החובה לצמצם עוד יותר כניסת כלי רכב לעיר – כדי שלא יהיו התקהלויות וצפיפות במרכזים המסחריים, רחובות לב העיר, שוק הכרמל וכדומה.

נביאת הזעם של כלי הרכב מעודדת את הדו גלגליים. מיטל להבי

מינוס 9000 מקומות חניה
באחד מדיוני הוועדה בתחילת החודש הודיעה מחזיקת תיק התחבורה כי בכוונת העיריה להחמיר את תקן החניה העירוני הנדרש מיזמים הבונים בעיר בניינים ומגדלי יוקרה – מתקן מקסימום לתקן מינימום. כלומר, אם עד עכשיו יזם של בניין חדש נדרש להקצות מקום חניה אחד לכל דירה, בכוונת העירייה להפחית את הדרישה הזו לכדי 0.5 מקומות לדירה בצפון העיר, ו-0.8 בדרום העיר.

"אנחנו צריכים להיות מודעים לכך שעוד 9,000 מקומות חניה הולכים להיגרע מהמרחב הציבורי בקרוב מאוד", הודיעה להבי בוועדה. "עקב עבודות הרכבת הקלה שעוברות למרכז העיר, ריבוי נת"צים ושבילי אופניים, הסבה של רחובות למדרחובים, ריבוי חניות נכים, דרישות של כיבוי אש לצמצם מקומות חניה".
להבי ואחרים נתלים כל העת על מגמות דומות בערים שונות בעולם, סן פרנסיסקו, ניו יורק, אוקלנד בניו זיולנד. אבל נוכחים בישיבה הדגישו בפניה כי ההשוואה בעייתית, מאחר והמבנה של תל אביב, ההרכב האנושי והאקלים שלה שונה מאוד.

הביקורת החלושה, יש לומר, בקושי נשמעת. מרבית העיתונים וערוצי הטלוויזיה מצדדים בחזון האדריכלי של עיר ללא רכבים – שבילי אופניים ורחובות ריקים מצטלמים נהדר בהדמיות. כחצי מיליון איש נוסעים מדי יום ברכב פרטי בעיר, ולהבי הצהירה בהקשר זה כי על פי חזון העירייה:
נתיבי האופניים בעיר יורחבו מ-137 ק"מ כיום ל-270 ק"מ עד שנת 2025.
נתיבי התחבורה הציבורית (נת"צ) יורחבו מ-56.6 ק"מ כיום ל-138 ק"מ בשנת 2025.
הכל, כחלק ממדיניות העיריה לצמצם באופן משמעותי את השימוש ברכב פרטי, לעודד שימוש בתחבורה ציבורית וברכב דו גלגלי, ולהפוך את תל אביב לעיר ללא כלי רכב.

בנוסף, בכוונת העירייה לסגור עוד ועוד עורקי תחבורה מרכזיים לתנועת כלי רכב פרטיים, והראשונים בתור הם רחוב דיזנגוף כאמור ורחוב הרצל.
בכתבה של פרויקט "פוסטה כחול לבן" פורסם מהלך נוסף של עיריית תל אביב, הפקעת מאות מקומות חניה באזור שוק הכרמל וחוף הים לטובת בניית מגדל ענק, שבילי אופניים, ומדרחוב. גם בשוק הכרמל סוחרים טוענים כי העיריה פועלת בחוסר רגישות, צמצום מקומות החניה בשוק גורם לכך שיהיו מעט מקומות עם חניונים עירוניים יקרים יותר מכל העיר, מה שמרחיק לקוחות מהשוק ועומד להביא לקריסתו, בדיוק כפי שזה מצטייר בחזון של ראש העירייה חולדאי.

חברת המועצה מוריה שלומות. כוחנות שמעוררת תסכול בציבור

בחזרה לדיזנגוף
מוריה שלומות היא חברת מועצת העיר מטעם הסיעה "אנחנו העיר" של אסף הראל, שכל חבריה עזבו את הקואליציה, למעט הראל שדבק בכסאו כסגן ראש העירייה.
"כולנו רוצים תחבורה ציבורית טובה", היא אומרת ל"פוסטה" בתגובה לחזון העיר ללא כלי רכב. "אבל האם חייבים לעשות את המהלך הזה באופן כוחני שמעורר תסכול זעם בציבור גדול? אפשר לעשות את המהלך בתחושה שהתושבים חושבים שסופרים אותם. צריך לפעול מבלי למרר את חיי התושבים כל עוד הפתרונות לא פועלים. הרכבת הקלה עדיין לא פועלת. נושא כלי הרכב הדו גלגליים אינו מוסדר עדיין. היה ניתן ללכת להפקעת החניות באופן מדוד ומתחשב, ולא כמשהו כוחני. גם בדיזינגוף עושים כעת מהלך שאינו רואה את כל צרכי דיירי הרחוב, בעלי העסקים ותושבי העיר".

שוחחנו השבוע עם בעלי עסקים ואזרחים מן השורה ברחוב דיזנגוף, על המהלך של ביטול החניות ברחוב וצמצום מסלולי הנסיעה לרכב פרטי, רבים ציינו כי מהלך כזה יכול להביא לקריסה של בתי עסק לכל אורך הרחוב, שבשנים האחרונות הראה סימנים של התאוששות.

מיכאל בלו, בעלים של הפאב ג'קל והייד ברחוב דיזינגוף אומר ל"פוסטה" כי בהמשך למשבר הקורונה, משבר החניה יכול להביא לקריסה של עסקים רבים בעיר. "בעבר באו לפאב לקוחות מחוץ לתל אביב, אבל כיום באים בעיקר אנשים מהשכונה, חצי מהשולחנות הם של לקוחות קבועים. אם לא יהיה תחליף ראוי למקומות החניה אנשים לא יבואו לבלות בתל אביב".

יפעת עובדיה, תושבת ותיקה וילידת רחוב דיזינגוף אומרת לאתר "פוסטה" בתגובה לתוכנית החדשה: "לפני 15 שנים ויתרתי על הרכב שלי עקב מצוקת החניה, אבל בני משפחה וחברים יכלו לבקר אותי… היום אני ממש חיה גטו, אין לי רכב כדי לטייל או לבקר ברחבי הארץ, אף אחד לא באמת מטייל באוטובוס, לא נעים שבני משפחה צריכים להביא אותי ולהחזיר אותי. אז איבדתי גם חברים ובני משפחה שבגלל מצוקת החניה לא לא באים לבקר.
"סדנאות לעיצוב תכשיטים שאני עושה זה רק מחוץ לעיר, ואז אני צריכה לצאת עם מונית. לעיתים קרובות אני צריכה לוותר על עבודות כי אני לא יכולה לנסוע ארבע שעות באוטובוסים. מי שאין לו רכב לא יכול להתפרנס".

את לא משתמשת בשירותי אוטו-תל?
"אוטו-תל מאוד יקר, הוא משרת תיירים וצעירים, לא את התושבים. אם אני אשתמש באוטו-תל לצרכי עבודה אני אצטרך לקחת אותו למשך ארבע וחמש שעות, במקרה כזה כבר עדיפה מונית. אולי צריך לתת את שירותי אוטו-תל במחיר מוזל לתושבי העיר תל אביב".

יפעת לא נטלה חלק בזום עם מיטל להבי השבוע כל לא ידעה עליו. "הביאו דברים מוכנים, הם רק מיידעים, לא שואלים את התושבים מה הם חושבים… לעיריית תל אביב יש אינטרס להוציא מדיזינגוף את התושבים הוותיקים, הם רוצים מגדלים גם בדינגוף. חולדאי רוצה לדחוק החוצה אנשים שמסרבים לבנייה חדשה, ואלו שיצטרכו לעזוב ייאלצו למכור בזול… אני בכל מקרה לא עולה בדעתי לעזוב את תל אביב, שהוריי הקימו אותה לפני קום המדינה. אני לא אזוז תל אביב".

אוסנת בנימין כהן, היא דיירת נוספת המתגוררת באזור דיזינגוף: "עיריית תל אביב במוצהר רוצים להוציא את הרכב הפרטי, אבל האם התושבים רוצים שלא יהיה רכב פרטי? העירייה מייצרת תנאי חיים לא הגיוניים כדי לדחוק אותנו החוצה מהעיר.
"עיריית תל אביב פשוט בטלה את את האג'נדה של שיתוף הציבור. שיתוף ציבור עושים בשלבי התכנון ולא כאשר התקבלה כבר ההחלטה. מבטלים חניות ברחוב לצורך שבילי אופניים, מי שצריך להיות בראש הפירמידה הוא הולך הרגל, אחריו תחבורה ציבורית, ואז רוכבי האופניים. אם יותר אנשים יוותרו על הרכב שלהם מרצונם זה דבר אחד. אבל עיריית תל אביב דוחפת אנשים בכוחניות לוותר על הרכב שלהם. זו כלכלה של אינטרסים".

השארת תגובה

4 תגובות על “פוסטה כחול לבן – אפס חניות בדיזנגוף: תל אביב עיר ללא כלי רכב”

  1. סוף סוף קצת חדשות טובות נמאס לראות קופסאות פח עם בן מתחנגל אלד במזגן ב90% מהמקרים… עסק וסוחר שלא יכול לעבוד כי אי אפשר להחנות לו מול החנות שילך לחפש עיסוק אחר או שילך למכור נעליים בפריפריה נמאס מהבכיינות מתקדמים קדימה וכל הבכיינים יכולים ללכת לשבת על עץ בהצלחה לעיר הנורמלית במדינה מי שלא טוב לו שיחזור לחור ממנו הגיע

  2. הציטוט האחרון אומר הכל ״מי שצריך להיות בראש הפירמידה הוא הולך הרגל, אחריו תחבורה ציבורית, ואז רוכבי האופניים״. העירייה נגד התושבים. אותי דחקו החוצה ואני רוצה לעזוב

  3. בושה וחרפה שנותנים לצמד המנותק השחצן, היהיר הכוחני והאוילי, חולד & להבי להרוס את העיר, ולהחריב את מטה לחמם של מאות ואלפי בעלי עסקים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *