
מדור הרכב והתעבורה של אתר "פוסטה" מסקר מזה זמן רב את המגמה של עיריית תל אביב להפקיע שטחי חניה של מכוניות פרטיות במרכז העיר בעיקר, כחול לבן, לטובת יוזמות חדשניות לכאורה שנועדו לשפר את התחבורה וההתניידות בעיר. בפועל, לא רק שהיוזמות הללו אינן פותרות דבר, להיפך, הן רק מקשות על תושבי העיר.
עוד יותר מכך, הן מרחיקות מהעיר נהגים רבים אשר היו מגיעים אליה כדי לבלות, לקנות ולעשות עסקים, ופוגעות לבסוף במרקם הססגוני והמסחרי של מרכז העיר המבוסס על "האורחים" מרחבי מטרופולין דן, כמו גם מצפון הארץ ודרומה.
שני המשפיעים האסטרטגיים על התופעה הם הפוליטיקאים: ראש העירייה רון חולדאי, וסגנית ראש העירייה, מחזיקת תיק התחבורה במועצת העיר, מיטל להבי (מרצ).
לחולדאי יש את הבייבי שלו, "אוטותל", שגזל מאות מקומות חניה ברחובות הכי מרכזיים על חשבון דיירי העיר לטובת חברה פרטית להשכרת רכב (car2go). הפרויקט משרת בעיקר נהגים צעירים, לא הרבה, תוך שחולדאי בסגנונו הבוטה והמתנשא מתעלם מהביקורת המקצועית ובעיקר מהמחאה של התושבים נגד אוטותל שגוועה לאחרונה מתוך ייאוש.
למיטל להבי מייחסים את גחמת שבילי האופניים, שמבוססת על הטרנד הסביבתי המתיימר להפוך את תל אביב לעיר ירוקה, אבל מתעלם מהצרכים הקיומיים של תושביה וסוחריה, הנוטשים אותה לאחרונה לטובת מרכזי המסחר והקניות המרווחים בפריפריות של המטרופולין. גם אם החשיבה חיובית, והיוזמה ברוכה, הדרך האגרסיבית בה היא מבוצעת מעוררת זעם ציבורי והרשתות החברתיות מתחילות להגיב בהתאם.
שליחיהם של השניים באגף התחבורה של העירייה מפנימים היטב את המסר, ומנצלים כל הזדמנות כדי לצמצם שטחי חניה כחול לבן, לטובת אדום לבן מורחב, שמכניס לעירייה מיליוני שקלים מקנסות לנהגים מיואשים. המון אנרגיה וצבע משקיעה העירייה על הסבת כחול לבן לכל הצבעים והאפשרויות האחרות, אף לא טיפת מאמץ מושקעת בחשיבה יצירתית הפוכה, לאתר ולהפשיר מקומות חניה מורשים.
מדרכות נצבעות באדום צהוב לאורך עשרות מטרים מיותרים לטובת תחנות אוטובוסים מזהמים שאף אחד מ"הירוקים" אינו טורח להקטין את גודלם בחקיקה, חכמים על הנהגים החלשים שם בעירייה. חניות כחול לבן מופקעות במאות לטובת חניות של אופנועים, שנותרות ריקות רוב שעות היום, הן משום שלאופנועים מותר לחנות בחניות של מכוניות, והן משום שהם ממשיכים לחנות על מדרכות.
בעיר, שהפכה לאחרונה לפרויקט פיתוח אחד גדול, הופקעו אינספור מקומות חניה לטובת הנגישות של רכבי העבודה, ומה קורה שם מחוץ לשעות העבודה? ברוב השלטים יופיע באותיות קטנות המשפט, "בשאר שעות היממה החניה אסורה".
אפרופו בנייה, במגדלי היוקרה המניבים מיליארדים לאחר שאושרו על ידי מינהל ההנדסה, העירייה אינה מחייבת את היזמים להקצות שטחי חניה לציבור הרחב במחיר שפוי, וגם במקומות שהיא כן מחייבת בכך את יזמי המגדלים, אין הפניה בולטת, וכפי שכבר נחשף: העירייה גם אינה אוכפת שם את ההסדר שיכול לספק מקומות חניה במחיר מוזל לתושבי העיר.
את מצפונם ממרקים שליחי העירייה באינספור מקומות חניה שהם מפקיעים מכחול לבן לטובת מקומות חניה לנכים, לא תמיד על פי מידת הצורך, אבל על זה נרחיב בפעם הבאה. בינתיים, אתר "פוסטה" מתחיל בסדרת כתבות על מקומות חניה שעיריית תל אביב גוזלת שלא לצורך.

שוק הכרמל תחילה
סוחרי שוק הכרמל והלקוחות זועמים על החלטת עיריית תל אביב להפוך למדרחוב את רחוב דניאל המחבר בין השוק לבין רחוב הכובשים בכרם התימנים, אבל גם מוביל לרחוב הירקון ולטיילת חוף הים.
את הפרויקט הזה יזמה חברת המועצה להבי. במקום כביש גישה עם עשרות מקומות חניה כחול לבן לטובת הקונים בשוק והנופשים בחוף הסמוך (בננה והדולפינריום לשעבר) היא צבעה את המדרכות באדום לבן, והפכה חצי מהכביש לנתיב אופניים דו מסלולי, שמתחיל לכאורה אי שם מתחת למגדל שלום.
יוזמה ירוקה ברוכה כבר אמרנו? כן, אבל מדוע להפקיע כביש גישה ושטחי חניה אם אפשר היה להפקיע מטר וחצי ממגרש החניה הצמוד והמזוהם להחריד של האוטובוסים ופחי האשפה של השוק, ועל הדרך לדאוג לניקיון וחידוש שלו? חכמים על הנהגים החלשים שם בעירייה, גם את זה כבר אמרנו.
"רחוב דניאל הוא דופן של שוק הכרמל ואפשר היה לראות במיוחד בימי שישי שהוא פקוק, והולכי רגל מתערבבים עם מכוניות", אומרת בתגובה ל"פוסטה" מיטל להבי. "לאור המדיניות ליצירת מרחבים בטוחים להולכי רגל מצד אחד, והריחוק הפיזי שכפתה עלינו הקורונה כתנאי לפתיחת עסקים מצד שני, הוצאנו לפועל את פרויקט המדרחוב הזה בשיטה טקטית של סגירה באופן שיתאפשר כמו במקרים אחרים גם תיקון או חזרה למרחב קודם. זה לא אומר שבכוונתנו לקחת צעד אחורה, במיוחד לא במקרה זה", היא מדגישה, "נתנו מרחב לטובת הקונים והמבקרים בשוק, וגם שביל אופניים שהוא חלק מהרשת שחסרים בה צירים המחברים מכיוון מזרח למערב. רחוב דניאל הופך להיות מדרחוב שיכלול שביל אופניים אשר יחבר בין מרכז העיר לחוף הים.
"יש מענה בחניון ציבורי צמוד במחיר מוזל לתושבים, ויש היצע גדול בחניונים נוספים באזור", מסבירה להבי את גריעת מקומות החניה ומיתממת בנוגע למגרשי החניה העמוסים עד קצה גבול היכולת.

יו"ר וועד הסוחרים בשוק הכרמל, רפי מזרחי, מגיב בשיחה עם אתר "פוסטה" על המדיניות החדשה: "עיריית תל אביב מתנהגת כאילו היא בעל הבית של העולם. סגרו את כל רחוב דניאל ועשו מסלול לאופניים. כיום אין אנשים בשוק ולא רק בגלל הקורונה. אין אנשים כי אי אפשר להיכנס לשוק, כי בעיריית תל אביב רוצים לייאש את בעלי הדוכנים.
"עיריית תל אביב לוקחת מקומות חניה כי זה מכניס לה מיליארדים. זו העיריה הכי עשירה בעולם. אני משלם יותר מ-2,000 שקל בחודש עבור דו"חות. פעם שאלתי את חולדאי למה צריך שביל אופניים, אם אין לי חניה, חולדאי אמר לי 'אל תחנה'. העירייה ממרמרת את חיי התושבים הם רוצים שיעברו לתחבורה ציבורית. השוק מת, 50 אחוז מהאנשים שבאו בעבר כבר לא באים, לא רק בגלל הקורונה אלא בגלל החניה".
הסוחר המכונה "ינעל העולם" שהפך לאייקון הכי ססגוני של השוק אומר, "אישית אין לי אוטו, אבל אני מכיר את הבעיה, מדוע עיריית תל אביב לוקחת מקומות חניה? זה לא בסדר, ינעל העולם, לא יודע למה הם עושים את זה, ינעל העולם, הם לוקחים את החוק לידיים. חולדאי עושה מה שבא לו, ינעל העולם".

תגובת דוברות עיריית תל אביב: "עיריית תל אביב-יפו מובילה מהלך עירוני במסגרתו הולכי הרגל, כלי הרכב הדו גלגליים והתחבורה הציבורית הם בראש סדר העדיפות במרחב הציבורי, הכולל בין היתר ביטול מקומות חניה לרכבים פרטיים, גם עבור סלילת נתיבי אופניים. יחד עם זאת, לרשות בעלי רכב פרטי המעוניינים בכך עדיין עומדים מאות אלפי מקומות חניה: בכחול לבן, בחניוני אחוזת חוף בהם תושבי העיר זכאים ל-75 אחוזי הנחה ובחניוני לילה לחניה ללא תשלום לבעלי תו אזורי מתאים, וכן מקומות חניה באפור ובחניונים פרטיים".

בכתבה הבאה: על המחאה הציבורית המתעוררת ברשתות החברתיות










אוטותל – השחיתות הכי גדולה שיש. 100 מיליון ש"ח העיריה נתנה לחברה כדי להקימה כי זה חברים שלו מהצבא! אח"כ לוקחים חניות הכי נצרכות ונותנים להם עוד ועוד. איפה ההפגנות??
קמתם בבוקר ,וגילתם שרון חולדאי ומיטל להבי לא גנבו חניה .כל השאר זה בונוס
רון חולדאי ומיטל להבי עושים בעיר כבשלהםבניגוד מוחלט לצרכי התושבים
אינעאל העולם רפי מזרחי ודודו כהן. להיבחר מיד למועצת העיר. להחזיר את שוק הכרמל אל העם.
החזירו עטרה ליושנה .
אוטותל זה פרויקט יקר להחריד ומיותר לכולם חוץ מלחברה שמתפעלת אותו וכנראה גם למי שנתן לה אישור. חניות נלקחות בלי סוף גם לקורקינטים השיתופיים, גם הן חברות פרטיות