עלייה של 11 אחוז במספר התאונות בהן היו מעורבים אופנועים וקטנועים

שתף כתבה עם חברים

על רקע ריבוי תאונות דרכים בהן מעורבים רוכבי אופנועים וקטנועים, במשטרה רשמו בשבוע האחרון 500 דוחות על עבירות דו גלגליים ממונעים. באור ירוק טוענים שהתשתיות בארץ לא מתחשבות ברוכבים

תאונה שבה היה מעורב אופנוע בכביש 431 בחודש אפריל 2019 (צילום: מד"א)

מנתונים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) עולה, כי בשנים האחרונות חלה עלייה של 11 אחוז במספר התאונות שבהן היו מעורבים אופנועים וקטנועים. נתונים אלה בולטים לנוכח העובדה שבשבוע האחרון רשמה המשטרה 500 דו"חות נגד אופנועים וקטנועים אשר ביצעו עבירות תנועה כאלו ואחרות.

הנתונים של הרלב"ד והאכיפה המוגברת של המשטרה מתיישבים היטב עם מודעות המשטרה לכך שבשנים האחרונות חלה עלייה של עשרות אחוזים במספר ההרוגים בקרב רוכבי הדו-גלגליים הממונעים. דובר אגף התנועה במשטרה, רפ"ק שחר גמזו, אמר לאתר פוסטה בהקשר זה כי "רוכבי האופנועים הם בדרך כלל הנפגעים בתאונות הדרכים ולא הפוגעים. רוב התאונות מתרחשות בדרך כלל בגלל איבוד שליטה או נסיעה שלא בהתאם לדרך. ישנן גם הרבה תאונות עצמיות. אופנועים בחורף זה סיכון גדול יותר כי הכבישים רטובים וחלקים. האופנוע הוא כלי רך שאין לו מיגון שיכול לשמור עליך בעת תאונה. הסיכוי לצאת מתאונה בריא ושלם הוא נמוך".

לטענת רפ"ק גמזו, מיגון טוב ורכיבה נכונה יכולים להפחית סיכוי לתאונה וגם בהיקף הנזק. "רוכב אופנוע של המשטרה, למשל, הוא רוכב מיומן שמחויב בנהלים קפדניים. רוכבי המשטרה לובשים מגני ידיים וברכיים וקסדה איכותית. הם גם עוברים הכשרות לנהיגה נכונה… בתאונות מסוימות רואים שיש חוסר מיומנות וחוסר ניסיון ורכיבה לא מקצועית. למשל, כאשר רוכבים לא לוקחים את הסיבוב בצורה נכונה".

לטענת רפ"ק גמזו, האכיפה המוגברת היא פועל יוצא מעלייה בעבירות של רוכבי קטנועים ואופנועים, בעיקר נהיגה במהירות מופרזת, או עלייה במספר התאונות. "האכיפה היא פועל יוצא של ניתוח של מחלקת המחקר במשטרה", הוא מסביר.

ארז בן צבי (צ'יף), יו"ר עמותת מסלול למרוצי אופנועים, אמר לאתר פוסטה כי הוא עצמו אינו רוכב על אופנוע בכבישי הארץ, אלא רק במסלולי מרוצים. "בארץ גם נהגי הרכב וגם רוכבי האופנוע לא מוכשרים לנסוע על הכביש. רכבים עוקפים על פס לבן, אנשים מסמסים ולא קשורים להגה. בפועל, אנשים לא שמים לב למה שקורה בכביש, כל אחד בחללית שלו. כדי לפתור את הבעיה צריך ללמד את האנשים איך לנהוג".

לטענת ארז, בהרבה מקרים נהגים לא בודקים את הכביש לפני עקיפה, ולכן עלולים לפגוע ברוכבים. "אנשים כל הזמן מנסים לחסוך את הדקות. מלמדים אנשים לנהוג כדי לעבור טסט ולא כדי לנהוג ביום שאחרי. צריך להגביר את הענישה לנהגים לא זהירים. גם לרוכבי אופנועים יש אשמה".

ארז גורס כי ברוב המקרים של תאונה בין רכב לבין אופנוע, הרכב הוא שאשם. "האנשים שרוכבים על אופנוע לא יכולים להביט על מה שקורה ברכב", כך לדבריו, "תאונות קוראות בגלל צריך לשפר על ידי חינוך. חינוך זה להכאיב בכיס. צריך לחנך את הנהגים לנהוג נכון."

עוז דרור, דובר עמותת אור ירוק, אומר כי העלייה בהיקף התאונות שבהן מעורבים רוכבים נובעת מאחר שהתשתיות בישראל מותאמות למכוניות בלבד ואינן מתחשבות באופנועים. למשל, הוא אומר, מעקה בטיחות לצד הדרך, שמונע מכלי רכב לסטות מהכביש. "רוכב אופנוע שנכנס במעקה בטיחות זה גיליוטינה. מעקה בטיחות שאמור לשמור הורג את האופנוענים… גם הצבע במעבר החציה, בגשמים גורם לרוכב אופנוע להחליק".

שי כהן ז"ל (צילום באדיבות המשפחה)

בנוסף טוען דרור כי "בכל שבוע נהרג רוכב אופנוע בתאונת דרכים. אסור לנו להשלים עם נתונים כל כך קשים ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לפעול על מנת לצמצם את היפגעותם של הרוכבים בתאונות דרכים. חייבים לשפר את התשתית כך שתגן עליהם. גם אם רוכב האופנוע לא היה בסדר, הוא לא חייב למות".

ענבל כהן, אלמנתו של שי כהן ז"ל שנהרג לפני כשבועיים בתאונת אופנוע, קמה זה עתה מישיבת שבעה על בעלה המנוח. בימים הקרובים היא אמורה להיפגש עם נציגי המשטרה, על מנת לקבל את הפרטים המלאים בנוגע לנסיבות התאונה. כך או כך, גם היא מסכימה שהתנאים בארץ אינם מתאימים לרוכבים. לדבריה, "גם לתרבות הנהיגה בארץ, להבדיל מאירופה, יש חלק בדבר. הנהגים ברכב לא רואים את האופנועים. גם בכבישים יש העדר תשתית", היא אומרת, שי היה רוכב מאוד זהיר והוא מאוד אהב את האופנוע. הוא לא נהג בפראות".

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *