
בדצמבר אשתקד נהג פ"א מרהט באזור באר שבע ונעצר על ידי שוטר. בבדיקת מסמכיו של פ"א התברר כי הוא נוהג מאז שנת 2008, אולם בשנת 2010 החליט שלא לחדש את רישיון הנהיגה שלו. בהתאם, השוטר רשם לנהג דוח וזימן אותו לבית המשפט לענייני תעבורה בעיר.
כתב האישום ייחס לנהג נהיגה ללא רישיון וללא פוליסת ביטוח בתוקף. בדיון שהתקיים בחודש מאי 2019, הוא הודה במיוחס לו. בדיון הטיעונים לעונש שהתקיים מאוחר יותר, התובעת המשטרתית עו"ד רויטל זיכרמן ביקשה לפסול את רישיונו בפועל, בטענה שכבר נתפס בעבר נוהג ללא רישיון, וכי עומדת נגדו פסילה על תנאי.
סנגורו של הנאשם, עו"ד בקרי אלפוכארי, ביקש מבית המשפט להאריך את תקופת הפסילה כחלופה לפסילה בפועל. הוא הוסיף כי הנאשם לא חידש בזמנו את רישיון הנהיגה עקב חסימה של ההוצאה לפועל, שנבעה מחובות כספיים שהיו לו, אולם לאחרונה הסדיר את חובותיו וחידש את רישיונו עד מאי 2021. לטענת עו"ד אלפוכארי, מאחר והנאשם עומד בהסדר התשלומים שנקבע לו, מתבקש "בית המשפט להימנע מכל שלילה נוספת של הרישיון משיקולי שיקום".
השופט אלון אופיר קבע (27.10) כי "לאחרונה תוקן הוראות הדרקטיבות על פיהן מתנהל משרד התחבורה, וחידוש רישיונות לפקיעות עד 10 שנים מתבצע כנגד הסדרת חובות למדינה, זאת ללא ביצוע מבחני רישוי מחדש (חידוש כנגד תשלום אגרה בלבד(. מהלך זה השפיע מיידית גם על רף הענישה של הנוהג, שכן המדינה עצמה הגיעה למסקנה לפיה פקיעות רישיון עד 10 שנים של מורשים במקור לנהיגה, אינן מצדיקות סנקציה נוספת בחידוש הרישיון מעבר לתשלום אגרה. עבירה זו של אי חידוש הפכה לעבירה שבמהותה היא טכנית ואין בה מאפיין של יצירת מסוכנות… בנסיבות המתוארות לעיל, פקיעת רישיון נהיגה עד לתקופה בת 10 שנים, מצדיקה ענישה שיש בה מרכיב של קנס ופסילה מותנית, כאשר רק במקרים בהם מבוצעות גם עבירות נלוות יוצרות סיכון – תהיה הצדקה לרכיב של פסילה ממשית של רישיון הנהיגה".

"במקרה דנן", הוסיף השופט, "פקע רישיונו של הנאשם בשנת 2010, פחות מ-10 שנים מיום ביצוע העבירה, והעבירה הנלווית (נהיגה ללא ביטוח) היא עבירה נגררת שהענישה לצידה כוללת על פי רוב קנס בלבד… אין אני מוצא היגיון חברתי בפסילת רישיון הנהיגה של הנאשם לאחר שעמל לחדשו".
לבסוף, השופט קבע לנאשם קנס של 2,000 שקל או 20 ימי מעצר תמורתו, הארכת הפסילה המותנית בשלושה חודשים, ופסילה על תנאי לארבעה חודשים נוספים למשך שנתיים.
קראו גם:







