תביעה נגד "גט טקסי" ונהגי מוניות: סירבו להסיע עיוור עם כלב נחייה

שתף כתבה עם חברים

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה את התביעה על סך 125 אלף שקל, לאחר ששני נהגי מוניות שהוזמנו באמצעות האפליקציה סירבו להסיע אדם מוגבל ראייה מאחר שהוא היה עם כלב נחייה. "גט טקסי" טוענת כי משמשת "כמתווך בלבד"

guide dog freepik
גם מוסרי, גם חוקי. כלב נחיה (צילום להמחשה: FREEPIK)

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה על סך 125 אלף שקל נגד חברת המוניות "גט טקסי" ונגד שני נהגי מונית העובדים עם החברה (אנג'ל יעקובוב ויוסף דהאן) בטענה שסירבו לתת שירות לאדם עם מוגבלות בראייה, המתנייד עם כלב נחייה.

בתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד אינאס חג' יחיא נטען, כי בתו של הרצל כהן, אדם עם מוגבלות ראייה, הזמינה עבורו מונית באמצעות אפליקציית "גט טקסי", על מנת שזה ישוב מתל אביב לביתו שברמת גן. אמנם מונית הגיעה תוך מספר דקות, אך לפי התביעה – כשהבחין הנהג כי כהן מלווה בכלב נחיה, הוא סירב להעלות אותו למונית, גם כאשר נאמר לו שוב ושוב כי הוא מחויב לעשות זאת על פי חוק. בתביעה נטען כי לאחר שהנהג עזב את המקום – תוך  שהוא מותיר את מר כהן וביתו המומים ופגועים – הוזמנה מונית נוספת דרך האפליקציה, אך גם הנהג השני סירב לתת לכהן שירות, למרות הדרישה החוקית.

בתביעה מצוין, כי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע שאנשים עם מוגבלות זכאים להשתתף באופן שוויוני ופעיל בכל תחומי החיים. כן מגדיר החוק את החובה במתן מענה הולם לצרכיהם המיוחדים באופן שיאפשר להם לחיות את חייהם בעצמאות מרבית. "על מנת להגן על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, נקבע בחוק השוויון כי חל איסור מפורש על כל מי שעיסוקו במתן שירות ציבורי ובהפעלת מקום ציבורי, להפלות אדם בגין מוגבלותו. בנוסף, חוק איסור הפליית עיוורים המלווים בכלב נחיה, קובע מפורשות כי אין להגביל את זכותו של אדם המלווה בכלב נחייה להשתמש בשירות ציבורי", נטען בתביעה.

get taxi

במענה לפניית נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מובלות, טענה חברת גט טקסי כי היא "משמשת כמתווך בלבד בין הנהגים לבין הנוסעים" וכי "אין החברה אחראית לכל נזק, אי נוחות, אובדן או עוגמת נפש הנגרמים, במישרין או בעקיפין, מהתנהגות הנהגים". אלא שבתביעה נטען, כי החברה התרשלה בכך שלא הנחתה את הנהגים כיצד לנהוג כלפי אנשים עם מוגבלות בכלל, וכלפי עיוורים המלווים בכלבי נחייה בפרט, ולא פיקחה על עבודתם כראוי.

התנהלות הנהגים והחברה, כך נטען, מהווה אפליה על רקע מוגבלות. "הנתבעים הפרו ברגל גסה את הוראות חוק השוויון, ופגעו פגיעה חמורה בזכויות אנשים עם מוגבלות", נטען בתביעה, אשר מבקשת לפסוק עבור כהן פיצוי כספי בסך כולל של 125 אלף שקל.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם, התייחס לתביעה: "אנשים עיוורים המסתייעים בכלב נחיה משתמשים באופן תדיר במוניות כדי להגיע ממקום למקום. אחת החוויות הלא נעימות החוזרות לצערי על עצמם היא שגם לאחר חקיקת חוק השוויון, נהגי מונית מסרבים להעלותם למונית, או חולפים על פניהם ואינם עוצרים. חקיקת השוויון נועדה למנוע מצבים אלה של הפליה בוטה של אנשים עם מוגבלות וסירוב להעניק להם שירות. אנו, בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלת פועלים ונמשיך לפעול על מנת למגר תופעות פסולות אלה".

תביעה בסך 125 אלף ₪ נגד "גט טקסי" ושני נהגי מונית מטעמה בשל סירוב לשרת אדם עם מוגבלות

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, באמצעות עוה"ד  אינאס חג' יחיא,  הגישה לבית משפט השלום בתל אביב תביעה על סך 125 אלף שקלים נגד חברת המוניות "גט טקסי" ושני נהגי מונית העובדים עם החברה, בשל סירובם לתת שירות לאדם עם מוגבלות בראייה, המתנייד עם כלב נחייה.  

לפי כתב התביעה, ביתו של הרצל כהן, אדם עם מוגבלות ראייה, הזמינה עבורו מונית באמצעות אפליקציית "גט טקסי", על מנת שזה ישוב לביתו מתל אביב שברמת גן. אמנם מונית הגיעה תוך מספר דקות, אך כשהבחין הנהג כי מר כהן מלווה בכלב נחיה, הוא סרב להעלות אותו למונית. למרות שנאמר לו שוב ושוב כי הוא מחויב לעשות זאת על פי חוק, הנהג המשיך בסירובו מלתת שירות למר כהן, ועזב את המקום, תוך  שהוא מותיר את מר כהן וביתו המומים ופגועים. לאחר מכן, אף הוזמנה מונית נוספת דרך האפליקציה, אך גם הנהג השני סירב לתת למר כהן שירות, למרות הדרישה החוקית.

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי אנשים עם מוגבלות זכאים להשתתף באופן שוויוני ופעיל בכל תחומי החיים. כן מגדיר החוק את החובה במתן מענה הולם לצרכיהם המיוחדים באופן שיאפשר להם לחיות את חייהם בעצמאות מרבית. על מנת להגן על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, נקבע בחוק השוויון כי חל איסור מפורש על כל מי שעיסוקו במתן שירות ציבורי ובהפעלת מקום ציבורי, להפלות אדם בגין מוגבלותו. בנוסף, חוק איסור הפליית עיוורים המלווים בכלב נחייה, קובע מפורשות כי אין להגביל את זכותו של אדם המלווה בכלב נחייה להשתמש בשירות ציבורי.

במענה לפניית נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מובלות, טענה חברת גט טקסי כי היא "משמשת כמתווך בלבד בין הנהגים לבין הנוסעים" וכי "אין החברה אחראית לכל נזק, אי נוחות, אובדן או עוגמת נפש הנגרמים, במישרין או בעקיפין, מהתנהגות הנהגים." בניגוד לכך, נטען בכתב התביעה כי החברה התרשלה בכך שלא הנחתה את הנהגים כיצד לנהוג כלפי אנשים עם מוגבלות בכלל, וכלפי עיוורים המלווים בכלבי נחיה בפרט, ולא פיקחה על עבודתם כראוי.

לאור כל זאת, נטען כי התנהלות הנהגים והחברה מהווה אפליה על רקע מוגבלות. הנתבעים "הפרו ברגל גסה את הוראות חוק השוויון, ופגעו פגיעה חמורה בזכויות אנשים עם מוגבלות", צוין בכתב התביעה. אשר על כך, מבקשת התובעת לפסוק עבור מר כהן פיצוי כספי בסך כולל של 125 אלף ₪.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם: "אנשים עיוורים המסתייעים בכלב נחיה משתמשים באופן תדיר במוניות כדי להגיע ממקום למקום. אחת החוויות הלא נעימות החוזרות לצערי על עצמם היא שגם לאחר חקיקת חוק השיוויון, נהגי מונית מסרבים להעלותם למונית, או חולפים על פניהם ואינם עוצרים. חקיקת השוויון נועדה למנוע מצבים אלה של הפליה בוטה של אנשים עם מוגבלות וסירוב להעניק להם שירות. אנו, בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלת פועלים ונמשיך לפעול על מנת למגר תופעות פסולות אלה".

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *