מבזקים+
מיסים | פלילי | כלכלי | פשיטות רגל | הוצאה לפועל | אזרחי
0522614884 מידע מורחב
פלילי | אסירים | מעצרים וחקירות
0508370370 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | צווארון לבן | עסקים
0507254555 מידע מורחב
מיסים | כלכלי | פלילי | אזרחי | בינלאומי
מידע מורחב
פלילי | אזרחי | משפחה | מיסים | תעבורה
0505265868 מידע מורחב
פלילי | פשיעה חמורה | אסירים | נדל"ן / אורבני
0545243703 מידע מורחב
כלכלי | מיסים | הלבנת הון | צווארון לבן | בינלאומי
0544591599 מידע מורחב
משפחה | ירושות | מקרקעין | פשיטות רגל
0547405723 מידע מורחב
לשון הרע | הפרת פרטיות | זכויות יוצרים | תכנון ובנייה
מידע מורחב
פלילי | פשיעה חמורה | מעצרים וחקירות | אסירים
0525633956 מידע מורחב
כלכלי | מיסים | הלבנת הון
0506245512 מידע מורחב
פלילי | פשיעה חמורה | מעצרים | מנהלי | רישוי עסקים
0507302623 מידע מורחב
עו"ד גל וולף
פלילי | צווארון לבן
אדיר בן לולו – משרד עו"ד
פלילי | תעבורה | אזרחי
עו"ד חיים לוי
כלכלי | מיסים | הלבנת הון | צווארון לבן
עו"ד גיל דחוח
פלילי | כלכלי | מיסים | אזרחי
בנימין – דהן, משרד עורכי דין
פלילי | צווארון לבן | עבירות מס | ועדות שחרורים
עו"ד בני גריקו
פלילי | תעבורה | משפחה | מנהלי | עסקים ונדלן
עו"ד דני גרינברג
משפט פלילי | רישוי עסקים | תכנון ובנייה
עו"ד שאדי דבאח
פלילי | תעבורה
ברון ושות' – משרד עו"ד
הלבנת הון | צווארון לבן | עבירות מס | עבירות כלליות
עו"ד זאב לקט
פלילי | אסירים | פשיעה חמורה
עו"ד איילון בירנבוים
פלילי | תעבורה | צבאי | לשון הרע
עו"ד חיים שטנגר
משפחה | אזרחי | כלכלי | עסקים | נזיקין | פלילי
עו"ד ניר יסלוביץ'
פלילי | פשיעה חמורה | צווארון לבן | בינלאומי | בתי דין למשמעת
עו"ד ליאור אפשטיין
פלילי | כלכלי | מנהלי | נזיקין
עו"ד ירון דוד
פלילי | מנהלי | אזרחי מסחרי
עו"ד אייל בסרגליק
פלילי | כלכלי | אזרחי | עסקים ונדלן | אסירים
עו"ד אורן בר עוז
כלכלי | פשיעה כלכלית | הלבנת הון | משפט פלילי
אורי קינן ושות' – משרד עו"ד ונוטריון
פלילי | צווארון לבן | כלכלי | מיסים והלבנת הון
שוורץ, נרקיס, עורכי דין
פלילי | אזרחי | מסחרי | משפחה
עו"ד תמיר סולומון
פלילי | כלכלי | מיסים | הלבנת הון
עו"ד גד זילברשלג
פלילי | כלכלי | מיסים | הלבנת הון | פשיעה חמורה
עו"ד איתן כבריאן
פלילי | פשיעה חמורה | הליכי הסגרה | פשיעה כלכלית
משה אלון ושות'
פלילי | תעבורה | נדל"ן / אורבני | משמעתי

"אי אפשר לומר למבוגרים: 'תמכרו את הרכב שלכם או תעזבו את תל אביב'"

רובם המוחלט של רוכבי האופניים בתל אביב בגילאי 18-55, מה שמציף את הטענות על כך שמדיניות העירייה לסלול עוד ועוד שבילי אופניים פוגעת באנשים המבוגרים יותר, הנזקקים לרכב פרטי בחיי היומיום. מומחית: "יש חוסר איזון בהגבלת הרכב הפרטי ואין אלטרנטיבה לאנשים מבוגרים"
מפת שבילי האופניים בתל אביב

מסקר שנערך על ידי עיריית תל אביב בשנת 2018 עולה, כי ממוצע הגילאים של רוכבי כלי הרכב הדו-גלגליים בעיר עומד על 20-45. עוד עולה מהסקר, כי רובם המוחלט של רוכבי האופניים בעיר עומד על גילאי 18-55, בעוד ששיעור רוכבי האופניים בגילאים המבוגרים יותר עומד על שני אחוזים בלבד מתוך כלל הרוכבים.

הנתונים הללו, בהנחה שנותרו פחות או יותר כשהיו, מראים כי ככל שאנשים מבוגרים יותר, הם משתמשים פחות ברכבים דו-גלגליים. על רקע מדיניות התחבורה של העירייה – העדפת רכבים דו-גלגליים, תחבורה ציבורית ותחבורה שיתופית, על פני רכבים פרטיים – מתעוררת ומוצפת בעיה מהותית: כאשר העירייה סוללת עוד ועוד שבילי אופניים ומתעדפת דו-גלגליים על פני רכבים פרטיים – האם מדובר בחוסר התחשבות כלפי האנשים המבוגרים יותר?
השאלה הזו מקבלת משנה תוקף לנוכח טענות תושבים על כך שישנם שבילי אופניים שהיקף השימוש בהם אינו רב, וסלילתם על חשבון מקומות חניה לא היתה מוצדקת. כדוגמא לכך מציגים המתלוננים את שביל האופניים בבוגרשוב.

עמירם סטרולוב, מומחה לתחבורה, אומר לאתר "פוסטה" כי סלילת שבילי אופניים נחשבת למהלך מבורך, אולם הבעיה היא שלא תמיד סלילה כזו נעשית בהתאם למחקר מקדים. "אנחנו לא נגד אופניים", הוא אומר, "אופניים זה כלי טוב, אבל צריך לעשות את זה בשכל ולא על חשבון מקומות חניה שאין. צריך לקבוע סטנדרט מה הכמות המינימאלית של מקומות חניה ולפי זה לפעול".

"צריך לקחת את האוכלוסייה המבוגרת בחשבון", מוסיף סטרולוב, "זו שלא רוכבת על אופניים ולא יכולה להיעזר בתחבורה הציבורית. צריך גם לאשר את המינימום לאוכלוסייה המבוגרת, חניה לרכב שלהם, כי הם נזקקים לרכב. אי אפשר לומר למבוגרים: 'תמכרו את הרכב שלכם ואם לא – אז תעזבו את תל אביב'. צריך שיהיה תקן חניה לטובת אנשים שלא יכולים לרכב על אופניים, כמו שצריך פתרון למי שמחזיקים ברכב מאחר שאין תחבורה ציבורית בשבת".

עמירם סטרולוב

ד"ר ויקטוריה גיטלמן, עמיתת מחקר בכיר במכון לחקר התחבורה בטכניון, אומרת לאתר "פוסטה" כי "בעיריית תל אביב יש מדיניות ברורה לצמצם את השימוש ברכב הפרטי. יחד עם זאת, כדי לדעת אם לסלול שביל אופניים על חשבון מקומות חניה וכלי רכב, צריך לעשות היוועצות עם הציבור. צריך להתייעץ עם אנשי מקצוע, חלקם באים מהאקדמיה".

סללו שביל אופניים בבוגרשוב. בינתיים לא נראה שהוא משמש רוכבי אופניים רבים. האם זה שווה את זה?
"אנשי מקצוע יכולים לבנות סימולציה שמגיע מהשילוב של היוועצות עם תושבים וחוות דעת של אנשי מקצוע. האם זה מבטיח מאה אחוז הצלחה? לא בהכרח. לעיתים בשנים הראשונות אין שימוש בשביל אופניים כזה או אוחר, ולכן שוקלים דברים מחדש. בשטח עירוני בתל אביב הולכים למגמה לגרש את הרכב הפרטי ולהביא אמצעים אקטיביים כגון הליכה ורכיבה על אופניים. אחת הדרכים לממש את המדיניות היא לצמצם את מקומות החניה, אם על ידי לקיחת מקום חניה לטובת שביל אופניים ואם לטובת חניה לקורקינטים דו-גלגליים שיתופיים על חשבון מקומות חניה".

בעירייה יש האומרים כי השאיפה לצמצם את השימוש ברכב פרטי היא לגיטימית.
"מצד אחד אני מבינה את זה, כי אנחנו מדינה שהופכת לפקק גדול מדי, וזה קורה כבר 40 קילומטר מתל אביב. הכבישים מאוד צפופים ורמת המינוע עולה. עם זאת, מרגישה שיש חוסר איזון בהגבלת הרכב הפרטי ואין אלטרנטיבה לאנשים מבוגרים. יש אצלנו מבנה חברתי שבו אנחנו צריכים בינתיים את הרכב, ואין חלופה אמיתית. ההתפתחויות הן כאלו דרסטיות, שיש לשקול ולעשות איזון".

אז מה הפתרון?
"להיות מותאם. מה שנכון למרכז תל אביב לא נכון לשכונות פריפריאליות ולערים אחרות. צריך להסתכל על תנאים מקומיים ולהתאים את הדברים למציאות. צריך להסתכל באילו מקומות להגביל את הרכב, ובאלו מקומות לא לעשות זאת. אחת הדרכים היא לעשות ברחובות מסוימים מיתון תנועה; במקום לסלול שביל אופניים, אפשר להגביל את מהירות כלי הרכב ולעשות דרך משולבת לכלי רכב ואופניים וכך יכולים להשתלב בהרמוניה כלי הרכב, אופניים, הולכי רגל וגם מקומות חניה".

ד"ר ויקטוריה גיטלמן

עושה רושם שבעיית הגיל המבוגר ממש מהותית בסיפור הזה.
"בארצות הברית היו לא מעט מחקרים, לפיהם אנשים מבוגרים התחילו לרכב על אופניים. אנשים מבוגרים לא ייסעו על קורקינט כי הוא דורש איזון, אבל הם כן ייסעו על אופניים חשמליים. אנשים עם מוגבלות יכולים לנסוע עם קלנועית, שיכולה לנסוע על המדרכה (מהירות הקולנועית מוגבלת ל-12 קמ"ש, ד.א). יחד עם זאת, החשיבה צריכה להיות יותר פרטנית ויותר מקורבת לנסיבות".

מה שאפשר לראות הוא שישנה מחאה גוברת והולכת לגבי מקומות החניה בתל אביב, דבר שכמובן פוגע בנהגים מבוגרים יותר. אמנם בעיות החניה בתל אביב לא נולדו היום, אבל לנוכח מדיניות העירייה – עושה רושם שהן מתגברות, או לכל הפחות צפות.
"אפשר להבין את הטענות. צריך לעשות תהליך הדרגתי ולא לקפוץ מיד כפי שקורה עכשיו. העירייה היתה צריכה להידבר עם התושבים ואולי לתקופה מסוימת כן להשאיר מקומות חניה. לא ייתכן שהיום יש לי רכב ומחר בבוקר אין לי איפה להחנות אותו. צריך לחשוב על חלופות ולתת פתרון ביניים. בבנייה עתידית מפחיתים את מספר מקומות החניה בתקן. במקום תקן 1 (רכב לכל דירה), תקן החניה עומד על 0.8, כך שאדם קונה את הבית שלו ויודע אם יש או אין לו איפה להחנות, אז הוא יתכונן בהתאם. אבל אי אפשר פתאום לתת לאדם לתכנן כך וכך, ומחר בבוקר אין לו מקום חניה".

תגובת עיריית תל אביב
"מדיניות התחבורה העירונית והמהלכים המבוצעים כחלק ממנה מיועדים לטובת כלל משתמשי הדרך וכמובן עבור המבוגרים שבהם. במיוחד עבורם, מקדמת העירייה מהלכים לפינוי המדרכות, בין היתר על ידי סלילת שבילי אופניים, סימון חניות ייעודיות לכלים זעירים, הרחבת מדרכות וקידום מיזמים של תחבורה שיתופית וציבורית כדי שההתניידות בעיר תהיה יעילה, נוחה, וירוקה כמו בערים המפותחות בעולם. המטרה היא בין היתר להוריד את העומס מהכבישים כך שהמבוגרים שאינם יכולים לוותר על הרכב הפרטי יתניידו יותר בקלות.
"לגבי שביל האופניים בבוגרשוב – השביל נסלל כחלק מכלל העבודות ברחוב, הנחוצות במיוחד בשל עבודות הרק"ל שמתחילות היום ברחוב בן יהודה. ברחוב יוקם שביל אופניים לצד נתיב תחבורה ציבורית במקטע, הרחבת המדרכה, סימון מעבר חצייה רציף בין שדרות בן ציון לבוגרשוב ולמעשה יצירת ציר ירוק לאורכו של הרחוב. עד כה שביל האופניים המדובר מוכיח את עצמו ואנו רואים בשלושת השבועות מאז פתיחתו שכמות הרכיבות בו קפצה ב-50 אחוז לעומת בתקופה לפני תחילת העבודות".

אתר "פוסטה" עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

השארת תגובה

Comments icon

סמן כאן שאינך רובוט

נבנה על ידי אנגורה מדיה
דילוג לתוכן