
הורים לשלושה ילדים, שנישאו כחילונים ובהדרגה חזרו בתשובה, ניהלו בשלוש השנים האחרונות מאבק משפטי, לאחר שהאישה הגישה תביעת גירושין וכתובה בסך 18 מיליון שקל, בעוד שהבעל תבע שלום בית.
המשבר בחיי הנישואים של בני הזוג אירע בעקבות הצטרפותה לקבוצה העוסקת בטיפולים אנרגטיים המקיימת סדנאות. הבעל דרש מאשתו לצאת מהקבוצה, וכאשר היא סירבה – הרב שלו הדריך אותו כיצד להפוך אותה ל"שפחה נרצעת", גם באמצעות שריפת חפציה האישיים.
כעת, בפני בית הדין עמדה תביעת כתובה בסך מיליוני שקלים, וגם שאלת "הביצה והתרנגולת": מה הוביל למה, ועל מי להטיל את אשמת הגירושין?
האישה ששימשה כמפרנסת העיקרית בבית, כשהיא מקימה חברה ורוכשת נדל"ן, טענה שלבעל היתה תוכנית ברורה כיצד לנשל אותה מכל ממונה, או כפי שאמר בעצמו באחד הדיונים: "אמרתי לה, נכנסת אליי ערומה, תצאי ערומה". לדבריה, בשנת 2017 החל הבעל להיות בקשר עם הרב מ', שיעץ לו כיצד עליו להתייחס אליה, והבעל נשמע לכל הוראותיו, כאשר הוא מגייס את ילדיו לצורך כך, והחל לאמלל אותה.
מתביעת האישה עלה כי היא מצאה "דיסק-און-קי" שהוחבא בבוידעם בין כלי פסח, שם תיעד הבעל את השיחות עם הרב, כשהאחרון מורה לו בצורה מדויקת כיצד לפעול, לנשל את האישה מכלל נכסיה, ולהפוך אותה לשפחה נרצעת (כלשונו). לדבריה הבעל מילא אחר הוראותיו, השפיל אותה והתעלל בה.
עוד סיפרה האישה, שביום טבילתה הבעל לקח ממנה את חפציה האישיים, החרים את המזרון עליו היא ישנה, בגדים, פאות, ספרים ועוד, ושרף אותם, כשהוא מותיר אותה לישון על מצע קשיח ללא מזרון.
מהתביעה עלה גם כי הבעל הגדיל לעשות ובהוראת רבו המובהק – הילדים לקחו על עצמם את האחריות על שריפת חפציה. הבעל אף הורה לילדים למנוע מאימם שינה, כשהם צועקים באוזניה כל העת.
תביעת הגירושין הוגשה לצד תביעה לפירוק שיתוף אותה בחרה האישה להגיש בבית המשפט לענייני משפחה. בנוסף תבעה האישה את כתובתה, שסכומה 18 מיליון שקל, אך ציינה כי בהתחשב ביכולותיו של האיש – היא דורשת 11.5 מיליון שקל "בלבד".
הבעל דחה את טענות האישה וטען, כי הוא מצדו רצה כל העת שלום בית, על אף שאשתו הרסה את הבית בכך שהכניסה צלע שלישית לביתם, בדמות המטפל – מר ג'.
הבעל ציין, שהאישה חברה דומיננטית בקבוצה העוסקת בטיפולים אנרגטיים המקיימת סדנאות, כשהמטפל ג' ממציא השיטה עומד בראשה. לדבריו, כחמש שנים לאחר נישואיהם החלה האישה את היכרותה עם המטפל. היא רצתה מאד ללדת ילד נוסף, אך בני הזוג נתקלו בקשיים והיא פנתה אל המטפל באנרגיות כדי להרות.
לטענת הבעל, אופי הטיפולים שהאישה עברה והקשר האישי שקשרה עם המטפל, פגעו בזוגיות והרסו את הבית היהודי שניהלו, כשהיא איננה מהססת לנסוע לסדנא קבוצתית בת שלושה ימים בחו"ל יחד עם המטפל, ושוהה עמו שם במהלך שבת קודש.
באשר לשריפת המזרן הודה הבעל, כי אכן הרב שלו אכן יעץ לו לעשות זאת על מנת להשיב את האישה אליו, אך בדיעבד הבין כי עצה זו היתה לו לרועץ. עם זאת שב הדגיש הבעל, כי שריפת המזרן ומניעת שינה מהאישה במהלך שתי שבתות לא היו סיבה לבעיה, אלא תוצאה והמשך של המשבר הקשה שהחל כבר בשנת 2016, לנוכח התנהגותה של אשתו.
הרכב דייני בית הדין הרבני בתל אביב – הרב יצחק מרוה (אב בית הדין), הרב שמעון לביא והרב רפאל זאב – הגיע למסקנה שנישואי בני הזוג עלו על שירטון רק כאשר הבעל עמד על דעתו שהאישה תסיים את הקשר עם הקבוצה שהיתה מחוברת אליה בטיפולים האנרגטיים, ובפרט עם ראש הקבוצה המטפל, וזאת על אף שלא היה ספק בכך שחלק גדול מפעולותיו של הבעל לעצירת קשר פסול זה – היו פעולות בלתי תקינות בעליל, שגבלו בהתעללות של ממש באישה.
עם זאת, תביעת האישה לכתובתה נדחתה לאור התרשמות הדיינים שמעשי האישה הם הגורם לגירושין, כשהיא שינתה את אורח חייה מבחינה דתית, בעוד הבעל רצה שלום בית, אך בתנאי שתשוב לחיות עמו בקדושה ובטהרה.
בסיום פסק הדין קרא הרב זאב (שכתב את פסק הדין) לאישה לשוב לשקול את צעדיה, ולקבל החלטה אמיצה לעזוב את דרכה החדשה ולחזור אל חיק משפחתה האוהבת: "לא עלה חשד ממשי למעשה ניאוף של האישה. מדובר בהתנהגות מתירנית שאינה ראויה – ודאי יחסית לאורח החיים של בני הזוג ערב המשבר. הגורם המפריע לשלום הבית היה התעסקותה האינטנסיבית של האישה בענייני המיסטיקה והכוחות החיצוניים, מה שלא הותיר אפשרות לחיי נישואין נורמליים, וזו הסיבה לשלילת זכאותה לכתובה, בפרט לאחר שתבעה גירושין".
הרב זאב ציין כי הנימוקים שלעיל הינם דעתו האישית בלבד ואינם בהכרח משקפים את דעת חבריו להרכב.
את האישה ייצג טוען רבני טוביה לרנר.
את הבעל ייצגו עו"ד יואב תם, וטוענים רבניים זיו ברקוביץ וצבי גלר.
* הכותבת, עו"ד דפנה לביא, היא עורכת דין לענייני משפחה ומרכזת מדור המשפחה באתר "פוסטה"






