
ראש עיריית תל אביב יפו, רון חולדאי, הודיע כי העירייה שוקלת פניה לבית המשפט, במטרה לבלום את יוזמת המדינה להציב את מסילת הברזל הרביעית של הרכבת הקלה לאורך נתיבי איילון.
חולדאי נאבק בפרויקט כבר 5 שנים, בניסיון להשיג התחייבות ממשרדי האוצר והתחבורה, שיבצעו את המסילה הרביעית רק לאחר שיתחייבו לממן את שדרוג נחל איילון באופן שיבטיח ניקוז שיתפקד גם במצבי חירום.
לטענת חולדאי, הצבת המסילה תחייב את הצרת התעלה ותקטין מאוד את כושר הולכת המים – באופן שעלול להביא אסון, אם יתרחש אירוע גשם חריג.
חולדאי סבור שהצרת התעלה תסכן את תושבי דרום תל אביב, שעלולים להיקלע לאירוע הצפה קטלני.
אלא שעד עתה לא הצליח להשיג התחייבות כזאת. הפרויקט כבר מבוצע בשלביו הראשונים ואמור להסתיים בקיץ.
במשרד התחבורה טוענים שפתרונות הניקוז שכבר בוצעו בנחל איילון בשנים האחרונות – די בהם כדי להבטיח שהמסילה הנוספת לא תשפיע.
כאמור, חולדאי לא מוותר. בישיבת מועצת העיר בשבוע שעבר, חשף שהעירייה מתכוונת לסיים את המגעים מול הפקידים והשרים ולעבור לערוץ משפטי.
"המסילה חשובה מאוד מאוד", אמר חולדאי. "אלא מאי, עבודות אלה צפויות לצמצם את עורק הניקוז הראשי של גוש דן, האיילון ובכך תעלה סכנת ההצפות. לאורך השנים התרענו בפני משרדי הממשלה השונים, כי יש למצוא פתרונות ניקוז משלימים לפני הצרת התעלה.
"בקיץ 2026, שזה בעוד שנה או פחות, אנחנו נגיע לנקודת אל-חזור. אז תבוצע בפועל ההצרה של התעלה שתקטין את כושר ההולכה בכ30%, מעבר למה שהוסכם בתוכניות הראשוניות. מהלך זה עלול להכפיל את הסכנה להצפות חמורות בחורפים הבאים, בתל-אביב ובצירי התחבורה המטרופוליניים".
לאור זאת, הבהיר חולדאי, העירייה בודקת "את האפשרויות העומדות ברשותנו, כולל פנייה לערכאות משפטיות על מנת למנוע את הנזק הצפוי".
חבר המועצה, אברהם פורז, שאל את חולדאי, האם הוא אינו מרוצה מפתרונות הניקוז שהוצעו, למשל מתקן משוכלל שסוכר ואוגר את המים – כך שניתן להסיט אותם בהדרגה לנחל.
מה חדש בנדל"ן בארץ >>>
מה קורה בוועדות לתכנון ובנייה >>>
חולדאי: "בוודאי שלא ואני אסביר :יש מוסכמה מסוימת שכשמטפלים בניקוז זה ברור שאי אפשר לעשות משהו אין סופי, הטבע תמיד יותר טוב מאתנו.
"יש הסכמה שכאשר מטפלים בניקוז במקרים רציניים מדובר על תקן, מושג של הסכמה של אחת ל-100 שנה…
"את העניין של לא מספיק אנחנו ראינו בעיניים שלנו לפני שנתיים-שלוש, כשבבת אחת ירדו 100 מ"מ בשעתיים, או משהו כזה, אולי 130 מ"מ והדבר הזה יצר הצפות גדולות מאוד ותוך שעתיים הכל התרוקן. אלא שבדרך כבר נהרג מישהו".










