
סגנית ראש עיריית תל אביב והממונה על תיק התחבורה מיטל להבי, אמרה היום בכנס של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) ודה מרקר כי היא רוצה לקדם מהלך לאכיפה אלקטרונית על ידי מצלמות של כלי הרכב הדו גלגליים החשמליים. "האכיפה על כלי הרכב הדו גלגליים החשמליים חייב להיות באמצעים אלקטרוניים".
להבי מתחה ביקורת על העדר אמצעי אכיפה לקורקינטים החשמליים. לדבריה "זה הפך אותי לפוליטיקאית שמקבלת הכי הרבה תלונות". להבי הדגישה כי צריך אכיפה יותר טובה ותשתיות, אבל מעל הכל צריך הסברה. "זה לא צעצוע, זה כלי התניידות…האכיפה חייבת להיות באמצעים אלקטרוניים על הכביש"
האמירות של להבי מגיעות בעקבות היוזמה לחוקק את הנושא של כלי הרכב הדו גלגליים החשמליים. כפי שפורסם לפני כשבוע, ח"כ יעקב אשר (ש"ס) יזם יחד עם שרת התחבורה ח"כ מרב מיכאלי ובשיתוף משרד תחבורה, הליך חקיקה שעבר בקריאה טרומית, במסגרתו אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים יחויבו בלוחית זיהוי אישית.
אתמול (12 דצמבר) הצהירה מיכאלי על יוזמת תיקון לחוק לפיו אם קטין יבצע עבירה על כלי רכב חשמלי כגון אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי, הוא יוכל להוציא רישיון נהיגה רק שנה לאחר מכן. כאמור, סגנית ראש עיריית תל אביב הצהירה כי היא רוצה ליזום מהלך שתהיה אכיפה אכיפה אלקטרונית לאופניים חשמליים יחד עם הגברת האכיפה של הפקחים.
ראוי לציין כי כלי הרכב הזעירים עלו על הכביש עוד לפני הרגולציה ועיריית תל אביב ומשרד התחבורה נאלצו להתמודד עמם כ"רעם ביום בהיר" (על פי הדוברים בכנס). זאת למרות שבשנים האחרונות משרד התחבורה קידם רגולציות שונות כגון איסור רכיבה על הכלי הזעיר עד גיל 16 ואיסור רכיבה ללא רישיון נהיגה או לחלופין ללא מבחן תיאוריה (בעיקר מיועד לרוכבים בגיל 16).

כאמור, לאחר שההליך של רישוי האופניים החשמליים יוסדר וניתן יהיה לזהות באופן וודאי את רוכב הדו גלגלי החשמלי, יהיה ניתן לקדם אמצעי אלקטרוני לאכיפה של עבירות תנועה. זאת מאחר ומדי יום מתבצעות עבירות תנועה רבות בכלים החשמליים וכך גם ישנם תאונות רבות על האופניים החשמליים.
ראוי לציין כי בשנת 2020 נהרגו 25 בני אדם על אופניים וקורקינטים חשמליים. מדובר בעליה של 19% ברוכבים שנפגעו כתוצאה מתאונות דרכים, למרות ששנת 2020 הייתה שנת קורונה בה ישבו בסגר. עוד נתון מעניין הוא כי 1 מכל 10 רוכבי אופניים חשמליים שנפגע בשנת 2020 הינו ילד מתחת לגיל 16 (פחות מגיל הרכיבה המותר). כמו כן, מעל 143 בני אדם אושפזו בבתי החולים כתוצאה מתאונות על אופניים וקורקינטים חשמליים.







