שיעור משתמשי הקנאביס באוכלוסיה הבוגרת זינק פי 5 בשנים האחרונות

שתף כתבה עם חברים

כך עולה מתזכיר החוק של המשרד לבטחון הפנים לקביעת שימוש עצמי כעבירת קנס. רק בחמישה אחוזים מתיקי ההחזקה העצמית נמצאו סמים אחרים קשים מלבד קנאביס

לפי רוב, לא נתפסים סמים אחרים מלבד קנאביס

שיעור השימוש המדווח בקנאביס בקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל (18+) גדל פי חמישה במהלך שבע השנים האחרונות. עם זאת, מנתוני המשטרה עולה כי במרבית תיקי השימוש העצמי בקנאביס, לא נתפסו סמים נוספים. רק באחוז קטן מתיקי הקנאביס (חמישה אחוזים) נמצאו סמים אחרים – בעיקר קוקאין, MDMA, הרואין ו-LSD.

נתונים אלו פורסמו על ידי המשרד לבטחון הפנים במסגרת תזכיר החוק, הקובע את עבירת שימוש בקנביס לצריכה עצמית כ"עבירת קנס מיוחדת" בהוראת שעה שתחול במשך שלוש שנים. המודל הכללי של "האכיפה האלטרנטיבית" הוא המודל עליו הכריז השר גלעד ארדןלפני שנה: קנס של 1,000 שקל על עבירת החזקה ראשונה וכפל קנס של 2,000 שקל בעבירה שנייה בתוך חמש שנים; הליך סגירת תיק בהסדר מותנה על עבירה שלישית ורק בפעם רביעית הליך פלילי מלא.

המשרד לבטחון הפנים מדווח, בהתבסס על נתוני הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול (שפורקה בינתיים ותוקם מחדש במסגרת תוכנית עיר ללא אלימות) כי בשנים2009-2016 נרשמה ירידה בתפיסת המסוכנות של  הקנאביס בישראל בכל קבוצות הגיל, יחד עם עלייה דרמטית בשיעורי השימוש המדווח בסם.

בקרב האוכלוסייה הבוגרת (גילאי 18-40) עלה שיעור השימוש החודשי בקנאביס ("לפחות פעם אחת ב-30 הימים האחרונים") מ-5.5 אחוז בשנת 2009 ל-27 אחוז בסוף שנת 2016. בקרב קטינים, שיעור המשתמשים בקנאביס (יהודים וערבים) בכיתות י׳-יב׳ "לפחות פעם אחת" הוכפל בתוך שנים ספורות ועלה מ-5-6 אחוזים על פי הסקר בשנת 2011 ל-10 אחוז בשנת 2015.

עוד צויין בתזכיר החוק, כי נתוני משרד הבריאות מצביעים על עלייה במספר הפונים לבתי חולים פסיכיאטריים עקב מצבים פסיכוטיים, על רקע שימוש בקנאביס כביכול. בין השנים2012-2015 דווח על אשפוז פסיכיאטרי של 231 אנשים, על רקע שימוש בסם, רובם גברים בני 19-35. בנוסף, ניכרת עלייה בכמות הפונים לחדרי מיון בבתי חולים בגין הרעלת קנאביס. נוכח העלייה בהיקפי השימוש ותפיסתו כנורמטיבית, הוחלט לפי ההסבר לחוק על "מודל אכיפה משולב" מנהלי-פלילי, שמטרתו להפנות אזרחים נורמטיביים למנגנונים חלופיים ולהימנע מהתיוג הפלילי, ככל שלא מדובר במקרים חמורים והתמכרויות.

מודל הקנסות יוחל על אזרחים ללא עבר פלילי, ויוחרגו ממנו אסירים ומי שהורשעו בעבירות פשע בחמש השנים האחרונות. יוחרגו מההסדר גם חיילים וקטינים, בעניינם יגובש הסדר אכיפה נפרד וימוקדו מאמצי הסברה, חינוך וטיפול (בצה"ל כבר גובש הסדר של סגירת תיק מותנית בגין שימוש חד פעמי בנסיבות אזרחיות, בכפוף להתחייבות של אי-שימוש עד תום השירות הצבאי).

בתזכיר צוין כי סיווג העבירה כעבירת קנס לא ישנה את סיווגה כעבירה פלילית מסוג עוון. עם זאת, רישומה של עבירת הקנס בפעם הראשונה והשנייה יתבצע במערכת משטרתית נפרדת, במנותק ממערכת המרשם הפלילי המתעדת הרשעות קודמות, תיקים תלויים ועומדים ותיקים סגורים. רישום הקנס במערכת יעודית נועד למנוע רישום פלילי. הכחשת העבירה ואי-תשלום הקנס יובילו אמנם לחקירה פלילית, לפי התזכיר, אך גם הרשעות יתועדו במרשם נפרד.

בתזכיר נקבע כי שוטר ימסור הודעת קנס לאזרח בגין העבירה, בהתבסס "על ניסיונו והכשרתו באשר לסוג הסם וכמותו וללא צורך בציוד עזר".

התזכיר קובע כי אזרח שיגיש בקשה להישפט ולא ישלם מיד את הקנס – יסתכן בקנס מוגדל של פי שלושה לפחות מהנקוב בהודעה. "במקרים אלה, נוטל אדם סיכון לכך שאם תימצא טענתו לא מוצדקת, יוגש נגדו כתב אישום, ויוטל עליו קנס הגבוה עשרת מונים מסכום הקנס המקורי אם יורשע".

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *