![]() |
| לחץ לכתבה שפירסמתי ב"סופהשבוע", שיחות עם קלרה אלפרון ואחרים |
הרב צבי צוקר אשר עומד בראש משמרת הצניעות של חסידות ברסלב בירושלים הוא גם חתנו של מנהיג החסידות, האדמו"ר אליעזר ברלנד, העומד כעת במרכזה של שערוריית מין ואלימות. בראש השנה האחרון נסע הרב צוקר כהרגלו לקבר הרבי נחמן מאומן שבאוקראינה, כור מחצבתה של הקהילה, אלא שהשנה הוא נשא על מצפונו מטען רגשי כבד במיוחד: תלונות שהצטברו דווקא אצלו על כך שהאדמו"ר עבר לכאורה על כל גדרי הצניעות, התערטל, התגפף, התנשק, ואפילו קיים יחסי מין עם נשים נשואות רחמנא ליצלן, בינהן אחת מבנות משפחתם.
באומן התארח הרב צוקר באחת הדירות בבניין אשר שמורות לחצר הרב ברלנד, שהוא עצמו מחזיק דירה בקומה הראשונה. ערב הימים הנוראים הוא כבר הטיח ברב את ההאשמות הכבדות שנאספו אצלו, הוא הודיע לו על תלונה שהגיש לבית הדין של העדה החרדית בירושלים ועל החלטתו להחרים את הרב עד הודעה חדשה. השמועות על הנשים היו ידועות גם לחבורת הגבאים והמאבטחים אשר מוסרים את נפשם בשירות הרב הנערץ, מרביתם חוזרים בתשובה עם עבר פלילי ודפוסי התנהגות אלימים שאינם מביישים את עברם, אבל מסתבר שדווקא הצעדים בהם נקט צוקר זיעזעו אותם יותר.
איתי נחמן שלום, אברך צעיר אשר הכיר את צוקר על רקע תלונות שהגישו אז למשמרת הצניעות הוא ואשתו, על ניצול מיני לכאורה של אשתו ושל נשים אחרות על ידי הרב ברלנד, מתאר מה היתה תגובת אנשי הרב באומן לצעדים בהם נקט צוקר. "חמישה חבר'ה, חסידים ועבריינים, חיכו שצוקר ייכנס לבניין, הם השכיבו אותו לרצפה ונתנו לו אגרופים ובעיטות בכל חלקי הגוף, פצעו אותו בראש, מלא דם זלג ממנו. רק בגלל שהוא חתן של הרב הם השאירו אותו בין החיים. צוקר סיפר לי כמה כאבו לו המכות, אבל הוא גם אמר 'ברוך השם שקיבלתי מכות על זה שרציתי לעצור דברי פריצות כאלה'.
לדבריו, למחרת הכניסו אותו לרב ומרוב פחד הוא ביקש סליחה ואמר שהוא לא מתעסק בזה יותר. הם אמרו לו, 'עכשיו קיבלת רק מכות, אבל אם נשמע שאתה שוב מתעסק בזה אנחנו מתירים את דמך' (צוקר סירב להגיב לפנייתי, א"ז).
"כל החג באומן הייתי מפוחד בגלל זה, באחת הפעמים הקיפו גם אותי העבריינים האלה ואמרו לי, 'אתה גם מדבר על הרב? אם נדע שאתה מדבר אתה גמור'. התחייבתי להם שאני לא מדבר".
הם ידעו שהתלוננת על זה שהרב התעסק עם אשתך?
"בטח, אבל הם מאמינים שזה תיקונים שהרב עושה, כי הוא אומר להם בשיעורים שצדיק צריך לרדת לפעמים עד לקליפות כדי לבער ולתקן. זה כמו בסיפור שבתאי צבי, שהיה בועל נשים עם תפילין. הרי למה הוא נחשב למשיח שקר? כי אחרי שהוא התאסלם מאמיניו אמרו שהוא הלך לבער קליפות אצל המוסלמים, והוא יחזור ויראה לעם ישראל את הגאולה".
המושכים בחוטים
קלרה פייגה אלפרון חזרה בתשובה לפני 24 שנה בהשראת הרב ברלנד, שגם שידך בינה לבין בעלה השני, אורי שמאי. בני הזוג מגדלים 11 ילדים והמשפחה מתגוררת במתחם החומה השלישית, שכונה של הקהילה הברסלבית על קו התפר בין מאה שערים לעיר העתיקה. לכאורה מדובר בסיפור הצלחה חרדי, אך לא כך הם פני הדברים. משפחת אלפרון-שמאי מגויסת בשנים האחרונות למאבק חורמה על עצם הזכות להשתייך לקהילת "שובו בנים" של הברסלבים, כאשר אם המשפחה מובילה את המאבק בנחישות ואגרסיביות כמיטב המסורת של האחים אלפרון מגבעת שמואל.
אלפרון-שמאי נאבקת בחבורה שמקיפה את הרב ומונעת את הגישה אליו בהוראת הרבנית תהילה ברלנד, ובפיקודם של נחמן ברלנד הבן ונתן ברלנד הנכד, שלושת שנואי נפשה. השבוע, עם חשיפת פרשת הניצול המיני, היא מציגה ניתוח מעניין ומקורי של הדינמיקה אשר הביאה לדעתה את האסון על חצר הרב, הגם שהיא מסרבת להאמין שהרב ביצע את המעשים המיוחסים לו. לדבריה, סכומי הכסף העצומים אשר זרמו למוסדות ברסלב ו"שובו בנים" מהמוני תורמים לגיטימיים ומבכירים בארגוני פשע, בינהם שני אחיה, ניסים ויעקב המנוח, העבירו על דעתם את הרבנית ואת נחמן ונתן ברלנד, הם למדו להשתמש בעבריינים הבכירים למימוש מטרות וסילוק יריבים. כאשר בוגרת משפחת אלפרון חתומה על עדות קטגוריאלית מהסוג הזה, אולי כדאי להקשיב.
"אם תבין את הסיפור הזה תבין הכל", פותחת פייגה בסדרת מונולוגים תזזיתיים, שבמהלכם היא קופצת מנושא לנושא אך גם מחברת הכל לכדי פאזל הגיוני, גם אם דימיוני לעיתים, והרי כבר נאמר כי המציאות עולה על כל דימיון. "יש את אנשי הרב האמיתיים, החלשים והעניים, בני תורה כמו הרב יהודה גולדבלום (אחד מחתניו של הרב ברלנד), הרב איזק, הרב גרשונוביץ, הרב צנעני. מנגד יש את סוחרי הקרקעות והכסף, הנחמניסטים, שאלה נחמן בנו היחיד של הרב, ובעיקר הבן שלו, הנכד נתן ברלנד. שניהם מתואמים עם אשת הרב, הרבנית תהילה, ומנותקים לגמרי מהאחיות במשפחה.
![]() |
| כתבה ב"ידיעות תקשורת" מפברואר 2012 על הרב נחמן ברלנד |
"הנחמניסטים, שמוקפים בחבורת בריונים ועבריינים בכירים ביותר, שדדו את הרב בחייו. הם מבודדים את הרב מציבור מאמיניו, שולטים על הכנסות מהקצבות ותרומות, מכרו מבנים של הקהילה (כולל הנוער וכולל ברחוב בית ישראל) והשתלטו על נכסים של מאמיני הרב. כדי שלא תחשוב שאלה דברים שפייגה אלפרון בודה מדימיונה, אני מזמינה אותך לקרוא תביעה שהגישה משפחת ברזל לבית משפט המחוזי בירושלים נגד מוסדות ברסלב בהנהגת נחמן ברלנד ועוד 10 מאנשיו".
נתן ברזל ואשתו תהילה הם כבר 20 שנה חסידי ברסלב, מאז שהכירו את הרב אליעזר ברלנד ונשאבו באחת לפעילות במוסדות "שובו בנים". בתביעה שהגישו הם טוענים, כי "מושכי החוטים" בקהילה השתלטו על הרב והם עושים בו ובמאמיניו כרצונם. "התנהלות 'מושכי החוטים' לוותה באלימות רבה תוך קיום קשרים עם עבריינים וגורמים בכירים בעולם הפשע. בני קהילה שלא סרים להוראות ופקודות סובלים תוך הפלאת מכות רצח, הוקעתם והענשתם. מקהילה שדגלה בקירוב לבבות וחזרה בתשובה הפכה 'שובו בנים' לקהילה שמרבית תכליתה מרצה וכישוריה הופנו להשגת ממון תוך תאוות בצע… יודגש, כי בכל אלה לא היה לרב אליעזר ברלנד ראש הקהילה הפורמלי יד ורגל".
עו"ד דוד הלפר טוען בתביעה, כי בני הזוג ברזל גייסו מתורמים בישראל ובתפוצות מיליוני דולרים שהופנו למוסדות ברסלב, אבל נדרשו לשלם מכיסם הפרטי 300 אלף דולר כ"פידיונות", תשלומים תמורת מפגשים עם הרב ברלנד. לטענתם, הם חדלו מעיסוקם בשנת 2010, כאשר נודע ברבים כי הרבנית ובנו של הרב שלטו בגישה אליו עד שנאלץ לברוח מהם לצפון הארץ. "כבלו אותי, חנקו אותי והכריזו שאני חולה נפש", מצוטטים בתביעה חלקים משיחות טלפון שביצע הרב במקום המסתור שלו בישוב אמירים ("הגלות השלישית שלי מירושלים"). בהמשך השיחה המצוטטת עם אחד מתלמידיו אמר הרב, "קורעים ממני אברכים שקירבתי, שמסרתי עליהם את חיי, כל מה שאברך יותר נאמן לי ככה הם מסמנים אותו שהוא חשוד ומסוכן… אני מתבייש בהם, הבנים שלי קרעו את עם ישראל לכן מגיע להם למות כל הדורות".
מלבד הטענות לשרלטנות רוחנית, עו"ד הלפר טוען בתביעה כי נחמן ברלנד ואנשים מטעמו הונו, עשקו וגזלו מבני הזוג ברזל כספים ונכסי נדל"ן בהיקפים של מיליוני שקלים, התובעים מונים בהקשר זה חמש דירות בירושלים ומרתף ענק סמוך לציון הקדוש באומן. בתביעה נטען, כי בעקבות אחת המחלוקות "נשלחו שכירי חרב עבריינים שהפליאו מכות רצח בתובעים והביאו אותם לאישפוז בבית חולים עם חשש ממשי לקיום חייהם, עד שנסו על נפשם מירושלים ללונדון". משפחת ברזל מבקשת מבית המשפט לבטל את הסכמי המכר, ודורשת פיצוי של שבעה מיליוני שקלים. כל הנתבעים מכחישים את הטענות והתביעה מתבררת כעת בבית המשפט.
פייגה אלפרון מעידה
עכשיו מתפנה פייגה לתאר את האווירה שיצרו בחסידות בני משפחת הרב בחסות בכירי העולם התחתון. "יש את הסיפורים על אסי אבוטבול, יצחק אברג'ל, האחים שלי יעקב ונסים, אבל בשנים האחרונות פעילות פה שלוש קבוצות עיקריות של העבריינים, הכי מסוכנים שיש היום: משפחת אילוז מירושלים, שהיו שייכים לארגון של אברג'ל, הקבוצה של שלום דומרני והקבוצה של רמת עמידר, שזה רמי יוסף ואורי לוזון, אבל גם יצחק חישי חדיף.
"האחים אילוז זה בעיקר אברהם-נמרוד והדוד שלו יעקב אילוז, הם נראים חרדים כאלה אבל הם עבריינים שמפחידים כל אחד בירושלים. אברהם-נמרוד היה אחראי על האבטחה של הרב וקיבל משכורת מהישיבה, הוא מאוד מושפע מהרב ובהשראה שלו הוא הוסיף את השם אברהם. הדוד שלו יעקב אילוז הוא הגבאי החזק בחצר אשר קובע מי ייכנס אל הרב, והוא איש של נתן ברלנד. הכסף הגדול מסתובב אצל נחמן ונתן, מיליונים שמתקבלים כל חודש מהוראות קבע של תורמים, בזמן שלחברי קהילה ואברכים אין כסף לאוכל. הם יודעים שאנשים לא יוותרו להם ומקיפים את עצמם בעבריינים שישמרו עליהם. אני פתחתי על יעקב אילוז כמה פעמים, אמרתי לו, 'יעקב, אתה לא חבר של הרב, אתה נגדו, אתה דואג לעצמך, ואז נהיה לנו ריב. המשפחה שלי נפגעה ממנו אבל אני לא פוחדת".
פייגה אלפרון מספרת שדומרני, מתומכיו של הרב יאשיהו פינטו, היה מאוהב גם ברב ברלנד, תרם גם לו סכומי כסף גדולים ושמר שאף אחד מהעבריינים הרבים בסביבה לא יזיק לו. אחרים יודעים לספר על אנשים שעשו באומן עסקים בניגוד להוראות של נחמן ונתן, ו"זכו" לקבל טלפונים מדומרני ישירות.
"הקבוצה השלישית היא של אלה מעמידר", אומרת אלפרון, ומדבריה ניכרת טינה חזקה אל מי שנחשבים ליריבים מרים של שני אחיה, יעקב שנרצח ב-2008 וניסים שניצל מכמה ניסיונות חיסול. "אנשי רמת עמידר קרובים לנחמן ונתן, ולאחים אילוז", אומרת פייגה. "חוזרים בתשובה מישיבת שובו בנים, עבריינים שמזוהים עם החבורה הזו, יושבים בכלא כמה שנים על הברחות קוקאין מיפן ומאוסטרליה. אחי יעקב אהב את הרב, הוא היה תורם קבוע ובנה חדר בישיבת ברסלב בכותל על שם אמא שלנו, אבל הוא כעס מאוד שחוזרים בתשובה מתעסקים שם בסמים. זה לא סוד שעל זה התחילה מלחמה איתנו. גם אורי לוזון הסתובב פה לפני שהוא נכנס לכלא על יבוא קוקאין בכמויות, אבל כבר לפני זה הוא היה מעורב בבעיות שעשו למשפחת ברזל, מה שהם מתארים בתביעה, הם פשוט מפחדים להזכיר את שמו. רמי יוסף מאוד מקורב לרב ברלנד עצמו, רק לאחרונה הוא עשה לכבודו עצרת התעוררות באיצטדיון וינטר אשר שייך לאחיו גל יוסף".
כאשר שואלים את אלפרון איך הגיעו כל אלה לחצר הרב, מקבלים תשובה שנלקחה מעולם האגדה, עם צימוקים ממדורי הפלילים. "היה פה איזה בחור צעיר שהיה מעורבב עם כל הכנופיות, נבלה גדולה. יום אחד הרב קרא לו ולחברו ואמר להם, 'כאשר עם ישראל רבים בינהם אין שקט בעולם, קחו כסף ואוטו והביאו אלי את כל העבריינים'. ההם הביאו כל מיני אנשים אבל גם נהייתה להם תאוות ממון, ראו כסף גדול, לא התאים להם לעשות סולחות בין עבריינים, הם רצו עוד כסף ולא בחלו במזוודות עם סמים.
"נחמן ונתן הבינו שהרב שווה הרבה כסף אצל עבריינים והתחילו לבקש מהם תרומות. עבריינים חילונים עם 'רגשי' ומטענים של עבירות וחילול שבת, ראו דוסים כאלה עם זקן, שמדברים איתם בנחנחיות, חנפנים כאלה, אז התחילו להזרים כספים. הנחמניסטים התחילו לגייס את העבריינים גם לפעולות נגד יעדים מסוימים, כמו במקרה של ברזל, ודאגו לתעד את זה. יש גם צילומים של עבריינים מתוודים אצל הרב, הרי הם באים אליו לנקות את הנפש, להזדכך, העבריינים הכי כבדים מתנהגים בחדר שלו כמו ילדים, עדינים, רגישים, אפילו מזילים דמעה".
את מתכוונת שהם אספו חומר כדי להביך את העבריינים האלה?
"אלה התרגילים המסריחים שלהם, הם חכמים וערמומיים ביותר, לא סתם הרב חסר אונים מולם. הרבה עבריינים הסתכסכו איתם, ומפחדים לדבר על זה בגלל המשטרה, מי שלא מוצא חן בעינהם חייב להסתבך באיזה תיק. אסי אבוטבול ביקש חזרה תרומות שהוא נתן להם, דומרני כבר לא חבר שלהם. אחי נסים תרם להם מלא אלפים, עד שהוא קלט שהם בקשר עם עבריינים רעים ביותר, שמחסלים. אחי יעקב היה פה אצלי בבית שבוע לפני שנרצח ואמר לי, 'את יודעת, האנשים האלה של הרב אני לא אוהב אותם'. אז לא היתה לי ההבנה לקשור את זה, אבל עכשיו אני בוודאות יודעת שהמחסלים שלו יצאו מפה". (לינק לרשנות של פייגה על מולנר ורצח אחיה יעקב אלפרון).
![]() |
| ניתוח מודיעיני מפורט. פייגה במאה שערים. צילום: פלאש 90 לסופהשבוע |
פייגה נגד הנחמניסטים
אלפרון, שהוסיפה לעצמה את השם פייגה על שם אמו של הרבי נחמן מברסלב, מספרת על תהליך החזרה בתשובה שלה, ועל הסכסוך עם הפלג הנחמניסטי בקהילת שובו בנים. "גדלתי בבית נפלא עם אחים נחמדים ואף פעם לא קיבלתי מכות. התגייסתי לצבא, נישאתי ונולדו שני ילדים, היה לי משרד תיווך נחמד ברחוב שוננצינו בתל אביב. כאשר ניצת בי האור של התורה וברסלב, התגרשתי והשארתי לגרוש שלי הכל, אבל לקחתי את שני ילדי ועברתי לירושלים. כבר בתחילת התהליך הרב ברלנד אמר שהוא מכיר את השידוך שלי, והכיר לי את בעלי. עד אז היו לי רק שני ילדים, אבל מאז עשיתי עוד תשעה ויחד עם אורי אנחנו מגדלים את כל ה-11, כולם מחונכים לתורה ומצוות ואהבת ישראל, שניים מהם אפילו בחרו להתגייס לצבא".
מה את עושה לפרנסה?
"לא עובדת קבוע, לפעמים מנסחת מכתבים בכל מיני עניינים ומקבלת עמלות. חלק מהדרך שלי זה לקרב נוער, במיוחד ילדות שנופלות, אני הכי הרבה מתחברת אליהן. לא בקטע מתנשא של בת ישראל וזה, אלא להיפך, מראה לה קודם שהיא רצויה, איזה יפה את, איזה ג'ינס, מחבקת, אחרי זה קצת צחוקים ושירים, מכניסה בה לאט לאט יראת שמיים. הרבה מקטמון למדו להכיר אותי ככה, בלילות אני יושבת איתן, מדברות, כל מיני סיפורי מעשיות, אבל עכשיו פסח, הניקיונות לפני הכל".
בשנת 2009 לערך החלו הצרות. מלחמת עולם ייצרית ואלימה התפתחה בין הנחמניסטים אשר שולטים בחצר הרב לבין משפחת שמאי-אלפרון. תלונות הדדיות במשטרה על קללות, איומים, מכות וזריקות אבנים, היו עניין של יום ביומו. בתחילת הסכסוך התייצבה רוב קהילת שובו בנים נגד המשפחה, ואף נערכו נגדה הפגנות של מאות אנשים אשר דרשו לגרש את המשפחה מהקהילה בטענה שאינם מספיק חרדים, ושניים מבניהם אפילו משרתים בצה"ל רחמנא ליצלן.
אלפרון טוענת, שהכל תוצאה מהסתה של הנחמניסטים נגדה על רקע מאבקה בהשתלטות שלהם על הרב ועל כספי שובו בנים בסיוע עבריינים בכירים. "הם יודעים שאני מציקה להם והם לא יעזבו אותי, כל הזמן אני מקבלת מסרים, וגם במשטרה הזהירו אותי לא פעם שיש חשש לחיי, אבל הדיקטטורה שלהם לא עובדת עלי", היא אומרת. "הוציאו עלי פשקווילים שאני רוצה להרוג את הרב, אבל לא זזתי, אמרתי להם שאני פה בשביל הרב יקיר נפשנו ולא בשבילם.
"החזרתי להם מלחמה, יצאתי עליהם עם רמקולים בכל מאה שערים, שהם מתעללים ברב וסוגרים אותו בבית, שהם מסתובבים עם עבריינים. לא מספיק שהציתו את הרכב שלנו, גם שלחו מישהו להגיד במשטרה שבעלי הצית אותו, רק אחרי שבעלי נעצר מצאו צילום של מציתי הרכב והוא שוחרר".
האגרסיביות הטבעית של אלפרון, הנחישות והפה הגדול, לא סייעו להנמכת הלהבות, במיוחד לא במשטרה ובאגף הרווחה, שם מתקשים להתמודד עם סכסוכי שכנים הכוללים מאות קריאות למוקד 100 ואינספור תלונות הדדיות טורדניות. היא חושפת מכתבים ומתארת באריכות המון מקרים המצביעים על יחס של אדישות ואף זלזול מצד מרחב ציון במשטרה, בגלל המעמד של יריביה בעולם החרדי והייחוס המשפחתי שלה בעולם החילוני.
"המשטרה בידיים שלהם, אותנו תקפו, שברו לנו שיניים והציתו את האוטו, וכתב אישום אחד נגדם לא ראיתי. נגד פייגה ובני ביתה פתחו 22 תיקים, אז איך זה שאף אחד מהם לא נעצר בזמן ההפגנה הגדולה נגד פייגה? במשטרה חושבים שבהנהלת 'שובו בנים' מטפלים בנוער, אבל הם טועים בגדול. היה פה גם תהליך ממוסד עם דרישות של הרבנית והבנים שלה, שיש להם קשרים בעולם הפסיכיאטריה, ברווחה, בעיריות, בבית הדין הרבני, גם בהקשר הזה החיים שלנו לא פשוטים, ואסור לפרט.
"מאז ההצתה אנחנו נזהרים, אני בודקת את האוטו ולא נותנת לילדים לצאת לבד. לא רציתי להפעיל נגדם את נסים אחי, כי הם עובדים עם משטרת ירושלים, אז שלחתי תלונות למבקר המדינה, למבקר המשרד לביטחון פנים, למח"ש. תשובות ענייניות כנראה שאלפרונית כמוני לא מקבלת, למעט מקרה אחד שבו סגרו ארבעה תיקים לאחד מבני המשפחה בהתערבות משרד מבקר המדינה".
![]() |
| אהוב נפשה ונפשם של רבים אחרים. הרב אליעזר ברלנד |
מאה שערים לבית"ר
מאז שהרב ברלנד נמלט מבני ביתו בשנת 2010 לצפון הרחוק חלה תפנית דרמטית ביחס קהילת ברסלב אל הנחמניסטים, ובעקבותיה ניכר שיפור גדול גם באיכות החיים של משפחת שמאי-אלפרון. דברי הרב ממקום מסתורו הופצו אז בדיסק מסתורי שנקרא "חשיפה" ובו מתוארים הנחמניסטים נוקטים באלימות, שותים ומעשנים, ומדובר באנשים שבמסגרת משמרות הצניעות היו מעיפים מבתי הספר של הקהילה ילדים שלגמו בירה או עישנו סיגריות.
"שנתיים היו הפגנות נגדי ופתאום אנשים ראו את הדיסק והכל נפסק ביום אחד", מספרת פייגה בהתרוממות רוח. "הרב חזר אל הבית ברחוב בית ישראל במאה שערים, אבל אלף חסידים הפגינו נגד נחמן מתחת לבית שלו, אלה אנשים יראי שמיים אמיתיים, 'מפחידים', שהבינו מי עומד מאחרי כל הצער של הרב ושונאים את אלה שרודפים אחרי הג'ובות. הרב נבהל וגונן על נחמן, בכל זאת הוא בנו היחיד, הוא אמר 'אני אקרב אותו', אבל הרבנית ונחמן הבינו שהם לא יכולים להישאר יותר במאה שערים, הם והאליטה שלהם עזבו את השכונה ועברו לבית"ר. עכשיו אנחנו 800 משפחות בחומה השלישית נקיים מנחמניסטים, אבל הם לקחו איתם לבית"ר את הרב, שזה צער גדול.
"הדבר היחיד שהיה מנחם אותי בתקופה הרעה היה האהבה לרב, ובעניין שלי הם לא הצליחו לאיים עליו. הייתי מגיעה אליו בדרכים עקיפות והוא היה אומר לי, 'את רוח סערה, אני שומר עלייך, תמשיכי, אל תוותרי להם'. נישקתי לו את הנעליים, הוא קדוש שזה מפחיד. אז אני המשכתי, ואפילו קיבלתי מכתבי התנצלות על ההפגנות נגדי, אבל צר לי מאוד מה שקורה עכשיו לרב בבית"ר. האחריות כולה עליהם, הם הביאו אותו לשם, ומי שאחראי לשער הוא זה שהכניס לו את הטמבלית הזאת".
ולמה פיצצו את צוקר באומן?
"למה הוא לכלך על הרב. אמר לו אני מחכה לך 20 שנה עם מפתח צינורות, רצה כאילו להטיח בו על האשה, אז הרב השיב לו שאני מאכיל אותך 30 שנה. צוקר היה חייב לשתוק, הוא יודע שהרב מבוטל מכל התאוות, לא אוכל ולא שותה, הרב ער 20 שעות ביממה, אחל'ה גברים לא יכולים לעמוד בקצב שלו, אז עכשיו הביאו איזה אחת ש…".
אבל היא לא היחידה, יש עוד מתלוננות וסיפורים קשים.
"לא מאמינה, שלחו אותן להתלונן, הכל שקר, הרב פרוש. אם כל כך הרבה אנשים מתבטלים בפניו, אם עבריינים קשוחים משתחווים ומנשקים את רגליו, מתוך הבנה שרק הרב יכול להציל, אין מצב שהוא יעשה כאלה עבירות של בהמות כפי שמייחסים לו עכשיו".
![]() |
| מונולוג מזעזע של תלמיד חכם על הרב שלו. איתי נחמן שלום |
הערצה וסקרנות של אברך
איתי נחמן שלום, 19, הוא האברך שהותקף, לטענתו על ידי שליחי הרב אליעזר ברלנד, במטרה להשתיק תלונות שלו למשמרת הצניעות על כך שהרב ניצל מינית נשים, כולל אשתו של האברך הצעיר עצמו. לפי כתב אישום שהוגש נגד נחמן שלום ותוקפיו, בתגובה לתקיפה הוא ירה לעבר ביתם. במהלך החקירה נחשף הרקע המיני של הפרשה, אבל במשטרת ירושלים נמנעו מחקירת הרב ברלנד, שמיהר לעזוב את הארץ ימים אחדים לפני שהחקירה הועברה ליאחב"ל. החקירה ביאחב"ל הניבה את כתב האישום ובקשה לחקור את הרב בחשד להזמנת התקיפה וביצוע עבירות מין בנשים.
ממשרד עו"ד יעקב וינרוט המייצג את הרב נמסר: "אין תגובה", מנגד, נחמן שלום במעצר בית אצל הוריו טוען כי הוא ואשתו חוששים לחייהם מאז שמסרו עדויות במשטרה נגד הרב.
נחמן שלום לומד במוסדות ברסלב בירושלים מגיל 15, והיה מעריץ של הרב ברלנד. כאשר הרב עבר לבית"ר, אברכים צעירים ותלמידות באולפנות של החסידות נהגו לעלות אליו לרגל ולשהות בלילות בקרבת ביתו, בתקווה לראות את הרב ואולי גם להיכנס ולקבל את ברכתו. נחמן שלום נהג להגדיל ולעשות, הוא היה מטפס אל דירת הרב ומציץ מהחלון כדי לראות את הרב מניח תפילין ומתעטף בטלית עם שחר.
"בקייץ שעבר הייתי עולה למרפסת ולפעמים הרב היה מדבר איתי", מספר נחמן שלום, "ככה הייתי עוקף את הגבאים שהיו דורשים כסף תמורת כניסה אל הרב. השומרים היו מוציאים אותי במכות, אבל האמנתי שזה שווה בשביל לראות את הרב. עשרות נשים היו מגיעות, הרב היה עוטף אותן בטלית, מלטף, מחבק, מנשק. אמרנו לעצמנו, חיבוק, נשיקה, לא שזה מותר, אבל בגלל שהרב קדוש, אולי זה כדי לחזק את האשה. היה גם דיבור על אשה פרודה שאמרה שהרב מתעסק איתה, אבל בתור חסיד תמים אמרתי עליה הנה עוד חולת נפש שהרב לא נתן לה 'צומי'.
"ערב אחד שטיפסתי ראיתי אותו מכניס את אותה אשה לחדרו. היא הורידה בגדים והוא הוריד, הוא שכב עליה איזה 40 דקות. אני רעדתי בכל הגוף, וכאשר ירדתי סיפרתי לשניים מהתלמידים של הרב, והם אמרו לי תכתוב לו מכתב. כתבתי, 'כבוד הרב עליתי למרפסת ומה שראיתי לא רציתי לזכור, ראיתי את האשה הפלונית ככל יום חטא האדם הראשון', זאת אומרת לפני שאדם הראשון חטא הוא היה ערום, וכתבתי ש'היא היתה 40 דקות במיטתך… יש לי בלבולים נוראים תסביר לי את העניין הזה'.
"הרב הזמין אותי אליו עם אשתי, והיתה גם אותה האשה. הוא אמר לי, 'זכית לראות את הרב שלך בעולם האצילות, הרב שלך עשה כאלה תיקונים שלא ראית מעולם'. באותה שניה לא הבנתי בשכל, הרי יש לנו תורה בישראל ואסור לצאת מגדרי התורה, וזאת אשת איש. מנגד, זה רב כזה גדול, ענק בשבילי, אולי הוא צודק? הרב קרא לאשה ואמר לה, 'נחמן ראה אותנו 40 דקות מתייחדים, והסברתי לו שאת אשתי ממש, עצם מעצמותיי, ובשר מבשרי, העליתי אותך לעולם האצילות, ואני אתקן אותך', ואז הוא אמר לי, 'גם את אשתך אני אתקן ואעלה גם אותה לעולם האצילות'.
"אחרי הסיפור הזה הרב קרא לנו, ושוב היתה אצלו אשה. הוא הכניס אותה לחדר, ואחרי זה הכניס את אשתי. אחרי 10 דקות היא יצאה ובאה אלי בהתרגשות, 'נחמן, הרב ליקק אותי, נישק אותי בכוח, נגע לי בחזה, ליקק לי את הפנים, את הצוואר, הכניס לי את הלשון לתוך הפה. הוא אמר שהוא מתקן אותי, שהוא מעלה אותי לעולם האצילות'. אני השתגעתי לגמרי, זה הרב הצדיק?
"יצאתי שוב לאותם תלמידים שמסרתי להם את המכתב, והם אמרו לי שמה פתאום, הרב לא עושה דברים כאלה חמורים, לכל היותר הרב עושה תיקונים למי שצריך. לא יודע מה זה תיקונים, מאז היו לי רק בעיות של שלום בית, האשה היתה בוכה לי, 'נחמן, הרב מדכא אותנו, אני מרגישה את הנשיקה שלו, אני הולכת ובוכה כל היום, ומתפללת לשם'. כמעט שנה היינו ככה, ואז הגעתי לחתן של הרב, רבי צביקה צוקר, שהקליט עוד נשים שהיו עם הרב. כשחזרנו מאומן אנשים היו יורקים עלינו ברחוב, אמרו שאני חולה נפש, שאסור לבוא בדלת אמותיי, הייתי בוכה בלילות. רק שניים או שלושה חברים עמדו לצידי".
הסוף של הסיפור היה כואב ואלים במיוחד. "יום אחד הגיעו שניים לכולל, ביקשו שאראה להם מיטה פנויה. יצאתי בתמימות אבל פתאום התחילו להפתיע אותי, כאילו זה מצווה להרביץ לנחמן שלום, הרב אמר לשבור לו את העצמות. דבר אחד יצא טוב, מהיום הזה אשתי השתנתה לטובה בחזרה, וכאשר עצרו אותי על היריות היא הראשונה שבאה למשטרה וסיפרה להם מה שהרב עשה לה, ולמה מתעללים בנו כל האנשים שלו".
המשטרה חושדת שאחיו של האברך, חילוני המתגורר במרכז, הוא זה אשר הביא לו את האקדח. האח מבוקש לחקירה וטרם נעצר. נחמן שלום עצמו הודה במשטרה שהוא ירה על דלת הבית של תוקפיו, לטענתו עשה זאת בלחץ החוקרים שאיימו לעצור את אשתו, והביאו את הוריו, "הם אמרו שאני אקבל 20 שנה, אני מאוד פחדתי ורציתי רק ללכת הביתה". פרקליטו, עו"ד שחר חצרוני: "מרשי ומשפחתו הם הקורבן בסיפור הזה. חבל שהמשטרה התנהלה בניגוד מוחלט לחוק ולפסיקה תוך רמיסת זכויותיו, אך כדי לחלץ ממרשי הודאה מפלילה שלא תוכל לשמש נגדו במשפט".










