
ועדת הערר של מחוז תל אביב החלה לדון ביום חמישי בשורת עררים על אחד הפרויקטים היותר מדוברים ושנויים במחלוקת בשנים האחרונות – פרויקט כיכר אתרים בעיר (23 אוקטובר).
בתל אביב מדברים על הצורך לבצע פרויקט בכיכר הוותיקה כבר 15 שנים. הפרויקט עבר כמה גלגולים עד שאושר בנובמבר האחרון על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית תל אביב יפו, התומכת בו.
במסגרת המתכונת העדכנית שאושרה – כיכר אתרים תיהרס במתכונתה הנוכחית ויוקם במקומה פארק חופי, שני מגדלים בני 25 קומות ועוד מבנה אחד של שש וחצי קומות.
הפרויקט החדש מייעד מחצית מהשטחים הבנויים למטרת מלונאות (כ-300 חדרים) וכמחצית לצרכי מגורים (כ-220 יחידות דיור).
אלא שלא כולם רואים בפרויקט בשורה גדולה. ארגונים סביבתיים המתנגדים לבנייה בסמוך לחוף, וכן אישי ציבור הטוענים שמדובר בהעברת נכסים ציבוריים לידיים פרטיות של גורמים בעלי אמצעים – חברו יחד למאבק נגד היוזמה שאושרה כאמור בוועדה המקומית.
בין השאר מביעים המתנגדים חשש מכך שהמעבר העילי ברחוב הירקון אמור להתבטל במסגרת התוכנית, והדבר ייצור קושי למי שמגיע משדרות בן גוריון והורגל בגישה נוחה לחופי הים.
עוד הם חוששים מכך שהכיכר תהפוך משטח ציבורי פתוח ל"שטח פרטי פתוח" (שפ"פ) – מעמד שעלול לקפח את זכות הציבור להתנהל בו בחופשיות.
סיעת "כולנו העיר" וסיעת "יש עתיד" במועצת העירייה מובילות את המאבק. ב"כולנו" אף הקדישו חלק גדול מכספי מימון המפלגות שקיבלו לצורך מימונו.
כאמור, ביום חמישי התכנסה הוועדה במשרדיה ברחוב המסגר לדיון הראשון מבין שלושה – על מנת להקשיב לכל העררים, ומנגד לשמוע את עמדת היזם והעירייה, שם רוצים מאוד לקדם את הפרויקט.
מאחר שמדובר בפרויקט מורכב וכמויות אדירות של חומרים, ההערכה היא שייקח זמן רב עד להחלטה.
עו"ד ניבי אטיאס המיצג את הסיעות במועצת העירייה שמתנגדות לתוכנית, דיבר ראשון בפני ועדת הערר ואמר: "מדובר בתכנון גרנדיוזי. העירייה נגררה אליו על ידי בעלי הזכויות הפרטיים בכיכר. התכנון נועד להעשיר אותם על חשבון האינטרס הציבורי. החיבור הקיים היום של שדרות בן גוריון לכיכר ולחוף הים, למרות חסרונותיו, בכל זאת מאפשר גישה חופשית ובטוחה של הולכי רגל מהדקה לחוף הים".

"התוכנית החדשה תדרוש חציה של כביש מרובע נתיבים", הוסיף עו"ד אטיאס, "במקום להשקיע בהתאמתה של הכיכר העירונית הקיימת לצורכי התושבים כנכס קהילתי חברתי דמוקרטי, מבקשים העירייה והיזמים להפוך את המרחב הזה למדרון אל חוף הים שיהיה אולי אסתטי אבל חסר שימוש".
גם חברי המועצה מסיעת "כולנו העיר" תקפו בחריפות את התוכנית. עו"ד אמיר בדראן אמר: "כמו בתוכניות בנייה אחרות על קו החוף, דרושה התערבות משפטית. המאבק הציבורי בכיכר אתרים יכול לשנות את המציאות".
כל מה שבוער בתחום התחדשות עירונית >>>
עורך דין לענייני נדל"ן ש… >>>
חברת המועצה שולה קשת אמרה: "עיריית תל אביב יפו מתנהגת כמו חברת נדל"ן, מחזקת את החזקים ומחלישה את המוחלשים. אני מאמינה שוועדת הערר ערוכה להתמודד עם היקף החומרים העצום שלפניה. מאחורי מאות העמודים שהוגשו מסתתרת אמת פשוטה: העירייה העמידה במכירת חיסול שטח ציבורי ענק בעל פוטנציאל אדיר עבור התושבים, ובמקומו מבקשים לתת לנו רק מעבר חציה גרנדיוזי. אני מאמינה שוועדת הערר תהיה התחנה שבה תיבלם התוכנית".
איתמר אבנרי הוסיף: "הכיכר הזו שייכת ללב של העיר, כל מטר ציבורי שנלקח צריך להחזיר".
הוועדה קבעה דיון נוסף ל-19 בדצמבר, אז תשמע התנגדויות נוספות וגם את תגובת העירייה והיזמים לטענות שהועלו.
מעיריית תל אביב יפו נמסר בתגובה: "אחרי תהליך ממושך שכלל שיתוף ציבור, דיונים ובחינה מעמיקה, אושרה התכנית החדשה לכיכר אתרים שתשנה את פני האזור ותשפר משמעותית את החיבור בין העיר לים. מטרת התוכנית היא להפוך כיכר נטושה בבעלות פרטית לכיכר ציבורית עם מבט וגישה לים לכל הציבור, שיפור של מפגע שקיים ברצועת החוף כיום. התוכנית כוללת שטחים ציבוריים פתוחים, פארק חופי נגיש, מרפסות תצפית שיאפשרו לכלל הציבור ליהנות מהמיקום הייחודי ומהנוף, לצד פיתוח מחודש למרחב ציבורי אשר יושב שנים כאבן שאין לה הופכין. בשלב זה, הנושא נמצא בדיונים בוועדת הערר. עם קבלת ההחלטה, העירייה תלמד אותה".






