התקדמות בתוכנית פינוי בינוי רחבת מימדים במתחם צייטלין קריית חיים מזרחית

שתף כתבה עם חברים

20 דיירי בנייני רכבת ישנים במתחם צייטלין חתמו על הסכמי פינוי בינוי בכנס מיוחד שנערך, כעת נותר ליזמים להשיג 400 חתימות נוספות. אם הוועדה המחוזית תאשר והתוכנית תצא לפועל, תוך 10-16 שנים תאכלס השכונה 3,300 יחידת דיור

יעבור מהפך בשנים הקרובות? מתחם צייטלין (צילום: אתר האינטרנט של עיריית חיפה)

לאחר משא ומתן ארוך שנמשך כשנה, נרשמה התקדמות בפרויקט פינוי בינוי ענק של קבוצת "נתיב" בשכונת קריית חיים המזרחית. יותר מ-200 בעלי דירות במתחם חתמו על הסכמי פינוי בינוי בכנס חתימות, והמשמעות היא זו: אם יושגו החתימות הנוספות הדרושות, כ-400 במספר, "נתיב" תבנה במקום בעתיד שכונה חדשה עם כ-3,300 יח"ד חדשות. התוכנית כוללת גם שטחי מסחר, תשתיות, שטחים ציבוריים פתוחים ופארקים, מוסדות ציבור וחינוך.

מדובר באזור שבו שוכנים כיום בנייני "רכבת" בני יותר מ-50 שנה. רבות מהדירות מוזנחות, וכך גם השטחים הציבוריים, מה גם שקיימים מפגעים רבים בשטח. לכן, בכל הקשור לתכנון, מדובר בפרויקט פינוי-בינוי ענק. הוא ממוקם במתחם "בן צבי צייטלין", המתפרס על פני שטח של כ-100 דונם. אם וכאשר יאושר הפרויקט על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, במסגרת הפרויקט ייהרסו כ-660 דירות קיימות במבני שיכונים ישנים, ותיבנה במקומן השכונה החדשה, כולל שטחים המיועדים לתשתיות, פיתוח סביבתי ועוד.

קבוצת "נתיב" בונה ומתכננת כיום כ-11 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ – 7,500 דירות מתוכן מקודמות במסגרת התחדשות עירונית בפריסה ארצית והשאר בפרויקטים יזמיים על קרקעות שבבעלותה בכל רחבי הארץ.
עו"ד אברהם ללום, ראש פירמת עורכי דין, אומר לאתר "פוסטה" כי מדובר באזור בעל פוטנציאל גדול שבו יזמים רבים מתחרים מאחר שמדובר באזור מתפתח. "קריית חיים המזרחית נחשבת לשכונה טובה, וחברות רוצות את הפרויקטים. יש שם עליית מחירים", אומר ללום.

מיכל גור, מנכ"לית חברת "אלמוגים" שבנתה ובונה בקריית חיים, אומרת כי "קריית חיים יושבת צמוד לאזור של מכלי האמוניה. יצא שם לשכונה כאזור שמזיק לבריאות. אנחנו בדקנו את הנושא ואין משהו שתומך בזה. סך הכל קריית חיים זו שכונה טובה, תמיד היה לה שם טוב מבין הקריות".

צילום: עו"ד ליאור דץ

עו"ד ליאור דץ שמייצג את דיירי המתחם בקריית חיים אומר לאתר "פוסטה" כי למרות ההתקדמות המבורכת – הפרויקט עדיין לא קיבל את אישור העירייה. "התחלנו לאחר מו"מ עיקש שניהלנו והגענו לנוסח מוסכם של פינוי בינוי. מדובר על פרויקט ענק ואחד הפרויקטים הגדולים בישראל. קרית חיים המזרחית, בניגוד למערבית, נחשבת לשכונה של המעמד הבינוני, אבל במתחם הספציפי הזה מדובר על אוכלוסייה ממגזר סוציו-אקונומי מוחלש. מדובר במובלעת בתוך קריית חיים- אתיופים ועולים חדשים מרוסיה, וצריך לעזור להם".
מה ההיתכנות שעיריית חיפה תאשר את הפרויקט?
"מדובר בפרויקט של ועדה מחוזית בגלל ההיקף שלו".
אז כמה ייקח עד שיהיו בניינים?
"ההסכם מדבר על 10-16 שנים. בשלב הזה היה כנס החתמות אחד וחתמו 30 אחוז מהדיירים. הפרויקט הוא בתחילת הדרך ולא בטוח שהוא ייצא לפועל, מאחר שהוועדה המחוזית יכולה לפסול אותו. אני אוהב את הפרויקט כי הוא נמצא במיקום טוב".

עו"ד רחל בן ארי שייצגה גם היא דיירים מול חברת נתיב, מספרת שהמשא ומתן היה ארוך ולא פשוט. "למרות שהחתימו 200 דיירים צריך להחתים עוד 400 דיירים נוספים. בדובר בפרויקט ענק, כי מ-600 דיירים זה יצמח ק-3,000 דיירים".
מה הסיכוי שהוועדה תאשר את הפרויקט?
"זה פרויקט של התחדשות עירונית שיש בו הרבה שלבים, זה ייקח שנים. בין היתר צריך לאשר תב"ע (תוכנית בניין עיר, ד.א). גם זה לוקח הרבה זמן".

 

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *