
האם ניתן לשלול רישיון נהיגה לרכב מנאשם אשר נתפס רוכב על אופניים חשמליים כשהוא שיכור? זו בדיוק השאלה שהונחה על שולחנו של שופט בית המשפט לתעבורה בבת-ים, אלעד שור.
א"ש (26) קיבלה לא מזמן את רישיון הנהיגה שלה על רכב. סמוך לשעה 2:30 לפנות בוקר ה-5 במרס היא לא נהגה ברכב אלא רכבה על קורקינט חשמלי. אופן הרכיבה שלה העלה חשד אצל שוטרים שפעלו בסמוך, והם עיכבו אותה. בבדיקה במכשיר הינשוף נמדדה אצל החשודה כמות של 450 מיקרוגרם אלכוהול לליטר אוויר נשוף, הרבה יותר מהמותר לנהגת חדשה (50 מיקרוגרם).
יומיים לאחר מכן נערך לא"ש שימוע וקצין החליט לשלול מנהלית את רישיונה. באמצעות עו"ד יוסי יעקובי, הנאשמת פנתה לבית המשפט בעתירה לבטל את הפסילה. "אין כל היגיון בפסילת רישיון הנהיגה של הנאשמת ברכב שבו לא נהגה הנאשמת", טען עו"ד יעקובי בעתירה והוסיף כי "לא ניתן על פי חוק לשלול את אפשרותה לנהוג על אופניים חשמליים – אותו כלי שבו נהגה בעת ביצוע העברה הנטענת".
עו"ד יעקובי טען כי אכן – אופניים חשמליים נחשבים לכלי רכב מנועי מאחר והוא מונע על ידי מנוע חשמלי. עם זאת הוא הוסיף, כי לפי החוק רוכבי אופניים חשמליים פטורים מרישיון נהיגה, וכך גם רוכבי קורקינט חשמלי. שהרי, גם מי שאין לו רישיון נהיגה רשאי לרכב על אופניים חשמליים, ובמקרה שהוא מבצע עבירה – לא ניתן לפסול את רישיונו, שהרי אין לו רישיון כזה.
"לעניין המסוכנות", הוסיף הסנגור בדיון שהתקיים ב-15 במרס, "לא יתכן שהקצין יבקש למנוע את המסוכנות של הנהגת על ידי שלילת הרישיון, כאשר כלי הרכב שבו נהגה בעת ביצוע העבירה הנטענת (הקורקינט) – לא ניתן למנוע את נהיגתה עליו מיד לאחר שהיא יצאה מהקצין… עצם העובדה שהיא קיבלה רישיון נהיגה לרכב איננה הופכת אותה לנהגת חדשה, שכן מדובר בכלי רכב דו-גלגלי ומכיוון שהמחוקק בעצמו לא כלל רוכבי דו-גלגלי (בקטגוריית נהג חדש, ד.א)". בהתאם לכך טען הסנגור כי מאחר ורוכב קורקינט אינו מוגדר כנהג חדש, הכמות המותרת לגביו היא 250 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף, ממש כמו לכל נהג בכל כלי רכב.

עו"ד יעקובי התייחס גם לממצאי בדיקת הינשוף: "שעת הנהיגה המופיעה בכתב האישום היא 2:30 לפנות בוקר והשעה שמופיעה בדין וחשבון על בדיקת השכרות היא שעת הנטילה היא אותה שעה. לפיכך, לכאורה לא חלפו המועדים הקבועים בחוק לצורך בדיקת השכרות".
השופט שור דחה את בקשת הנאשמת, למרות שציין שבמקרה דנן נוצר מצב אבסורדי: "נוצר מצב בלתי מתקבל על הדעת, לפיו בזמן שנהג עובר עבירה על פי פקודת התעבורה ותקנותיה בהיותו נוהג רכב מנועי ובמקרה זה אופניים חשמליים, לא ניתן על פי דין לפסול אותו מלהמשיך ולנהוג באותו הרכב בו בוצעה העבירה. מקרה יותר קיצוני הנו כאשר חלילה נהג שכזה מעורב בתאונה בה נפגע אדם ומוגש כנגדו כתב אישום חמור, או אז, יוצא אפוא כי קצין משטרה או בית המשפט אינם יכולים לפסול את אותו הנהג מלהמשיך ולרכב, יש לומר לנהוג, על הרכב בו בוצעה העבירה. ברור אם כך, כי מדובר במצב לגביו יש מקום כי המחוקק ייתן את הדעת".
לעניין סוגיית הנהג החדש, השופט הסכים עם הסניגור "בנקודה זו שכן ככל שלא נדרש רישיון נהיגה על מנת לנהוג אופניים חשמליים הרי שיש ניתוק בין הסטטוס של נהג בעל רישיון נהיגה ובמקרה זה נהג שהנו נהג חדש במסגרת סטטוס זה, לבין עבירה אשר בוצעה ברכב שנהיגה בו אינה דורשת רישיון נהיגה ואינה קשורה טכנית בהיותה של המבקשת נהגת חדשה… ככל שטענה זו תעלה במסגרת התיק העיקרי – בהחלט יש מקום לתת עליה את הדעת".








מעניין מה היתה הכותרת של הכתבה במקרה , שרישיונה של הנהגת לא היה נפסל , והיא היתה דורסת חלילה אדם למוות כשהיא נוהגת בגילופין ברכבה?
האם מישהו נהג או הולך רגל מוכן לחצות כביש או צומת כשמולו נוסע רוכב שיכור באופניים חשמליות ??