מאז תחילת השנה: 140 אלף דוחות על שימוש בסלולארי בזמן נהיגה

שתף כתבה עם חברים

אחרי עוד 1,200 דוחות שנרשמו בשבוע האחרון, במשטרה אומרים שציבור הנהגים מתחיל להפנים כי מדובר בסכנת נפשות, אבל מצד שני מספר הדוחות מצוי במגמת עלייה תמידית. סקר של אור ירוק: רוב הנהגים מודעים לסיכון, אבל 50 אחוז מודים שמסמסים בזמן נהיגה

יש שיטות אכיפה מגוונות, אבל צריך גם חינוך (צילומים: משטרה)

מאז תחילת שנת 2019 חולקו 140 אלף דוחות משטרה לנהגים שעשו שימוש בטלפון סלולארי בזמן נהיגה. כך אמר היום דובר אגף התנועה במשטרה, רפ"ק שחר גמזו, אשר הוסיף כי בשבוע האחרון לבדו חולקו לא פחות מ-1,200 דוחות בגין עבירה זו.

לכאורה, מדובר בנתון אשר מצביע על היעדר מודעות, אלא שבמשטרה טוענים כי בקרב הציבור הרחב חלה הפנמה כי מדובר בעבירה מסכנת חיים. "אי אפשר לומר שאין הפנמה בקרב הציבור שהשימוש בטלפון סלולרי הוא סכנת נפשות", אומר רפ"ק גמזו, אבל 1,200 דוחות בשבוע הוא נתון מאוד גבוה ביחס לעבירות אחרות".

"אנחנו מתמקדים באכיפת העבירה הזו כי זו מדובר בעבירה מסכנת חיים שמהווה כיום את הגורם העיקרי לתאונות דרכים", מוסיף גמזו, "לעיתים כלי רכב סוטים לנתיב הנגדי ולשוליים בגלל שימוש בטלפון סלולרי – מרחק נגיעה מתאונה קשה וקטלנית. אז מחד ישנה הפנמה כי השימוש בטלפון הסלולרי מסוכן, אבל מנגד השימוש בטלפון הסלולרי גובר".

רפ"ק גמזו טוען כי המספר המדהים – 140 אלף דוחות תוך 10 חודשים על סוג עבירה אחד – מהווה עלייה של עשרות אחוזים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הסיבה לעלייה זו נעוצה לפי משטרת התנועה בשיפורים של הטלפונים החכמים בפרקי זמן קצרים. "כיום אנשים מנהלים את המשרד שלהם מהטלפון הסלולרי", אומר גמזו, "לשלוח הודעת טקסט זה הרבה יותר מסוכן מלדבר בטלפון בלי דיבורית. כאשר אדם מסתכל על הטלפון וקורא הודעה זה מאוד מסוכן כי האוטו נוסע לבד, ועוברים עשרות מטרים בעיניים עצומות".

לטענת גמזו, האכיפה לבדה אינה יכולה לעשות שינוי, אלא אם נלווים אליה פעולות הסברה וחינוך. "כיום אנחנו נלחמים לא רק באמצעי שיטור, אלא גם באמצעות מצלמות. בכבישים שבהם יש תאונות דרכים מוצבות המצלמות גלויות לעין, כדי שהציבור יבין שיש אכיפה. המצלמות מראות את השימוש במכשיר, ולאחר מכן הדוח נשלח לבית הנהגים. יש גם אכיפה של שוטרים על אזרחי, שמצלמים נהגים מתוך אוטובוסים".

דובר עמותת אור ירוק, עוז דרור, מסר לאתר פוסטה כי השימוש בטלפון הסלולארי בזמן נסיעה הולך וגובר בשנים האחרונות: "הטלפון החכם הפך לכלי מרכזי בחיים שלנו, שדרכו אפשר לעשות הכול. הטלפון מהווה עבורנו פיתוי".

מסקר שביצעה העמותה עולה, כי 95 אחוז מהנהגים מודעים לסיכון של שימוש בשליחת הודעות סמס בעת נהיגה. למרות זאת, 50 אחוז מהנהגים שנשאלו בסקר הודו כי למרות הסכנה הם מסמסים בעת נהיגה.

לטענת דרור, מדובר בתופעה בינלאומית, אולם ישנן מדינות שבהן נקטו בצעדים חמורים יותר כנגד מי שעוברים על החוק. כך למשל בבריטניה, שם מי שנתפס בפעם השלישית משתמש בטלפון הסלולארי בעת נהיגה – צריך לעבור מבחן נהיגה (טסט) מחדש.

מצלמות גלויות לעין כדי להרתיע

גם ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) מודעים למגמה המדאיגה. לפני כשנתיים הוקמה ועדת בדיקה בנושא מטעם הרלב"ד, בראשות האלוף נמרוד שפר. בין היתר ובעיקר נכתב בדוח כי "לשימושים הקשורים בקריאה ובשליחה של מסרונים יש השפעות מרחיקות לכת. פעולות אלו מהוות היסח דעת מכל הסוגים שניתן להעלות על הדעת. שיחת טלפון במהלך נהיגה נמצאה כקשורה באופן ברור עם עלייה בזמן התגובה לאירועים בכביש ובשוליו, קבלת החלטות שגויה והסתברות מוגברת לתאונות.

הדוח מחמיר אף יותר עם שליחת מסרונים בעת נהיגה: "שליחה של מסרוני טקסט, כמו גם פעולות אחרות בטלפון המצריכות קריאה, כתיבה, חיפוש וכן הלאה, משפיעות לרעה על ביצועי נהיגה רבים באופן ברור ובולט. מהמחקרים שנסקרו עולה תמונה שלפיה רוב מדדי הנהיגה הנמשכים נפגעים – נצפות יותר סטיות מהנתיב, שמירת המרחק מרכב מוביל נפגמת, וכך שמירה על מהירות קבועה. רק במדד המהירות נצפית לעיתים ירידה ולא עלייה, אולם ירידה זו אינה מהווה פיצוי מספיק כדי למנוע את הכשלים המתעוררים כאשר הנהג נתקל באירוע לא צפוי. לפיכך, ברוב המחקרים נמצא שזמן התגובה לאירועים, בכביש או משוליו, מושפע לרעה במידה ניכרת בשל עיסוק הנהגים בקריאה או בכתיבה. במקביל מחקרים רבים מצאו עלייה גדולה ומובהקת בשיעורי התאונות כתוצאה מכך".

השארת תגובה

תגובה אחת על “מאז תחילת השנה: 140 אלף דוחות על שימוש בסלולארי בזמן נהיגה”

  1. השבוע קיבלתי דוח על אחיזה טלפון בזמן נהיגה , במוצש ביום גשום מאוד בשעת ערב , אבל מה הבעיה שאני לא הייתי עם טלפון , הנוסעת שאיתי הייתה כנאה עם טלפון , לא עזר כלום , השוטר אפילו סירב לדבר איתה ורשם כעובדות דברים שקריים בדוח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *