משטרת התנועה: "לא צריך להכריז מלחמה על הכלים החשמליים"

שתף כתבה עם חברים

לקראת כניסתן של התקנות החדשות המתייחסות לקורקינטים ואופניים חשמליים, ועל רקע העלייה במספר התאונות בהן מעורבים כלים אלה, דובר משטרת התנועה מסביר שבניגוד לערים בעולם כמו ניו יורק, בישראל מעדיפים לעודד את הרוכבים, אבל גם לאכוף

אופניים וקורקינט חשמליים בתל אביב (צילום ארכיון להמחשה: הדס פרוש, פלאש 90)

החל מתחילת חודש יולי ייכנסו לתוקף התקנות החדשות המתייחסות לקורקינטים ואופניים חשמליים. לפי החוק, מי שירצה לרכב על כלים אלה יצטרך לשאת רישיון נהיגה, או תעודת מעבר של מבחן תיאוריה, או תעודת הכשרה – תעודה המיועדת בעיקר לילדים בני 16 שאינם יכולים לגשת למבחן תיאוריה אך רוצים לרכב על הכלים החשמליים.

על רקע יותר ויותר תאונות דרכים במעורבות של כלי רכב חשמליים, נשאלת השאלה האם הרגולציה בתחום תצליח להביא להפחתה במספר התאונות. לכאורה, ניתן לקחת דוגמאות מערים אחרות בעולם, ניו יורק למשל, שם הכריזו מלחמה על כלי הרכב הדו-גלגליים החשמליים. במסגרת החוק העירוני של ניו יורק, מותר להחזיק באופניים חשמליים ואף למכור אותם, אך מי שנתפס רוכב עליהם ייקנס בסכום של עד 500 דולר. ראש העיר ניו יורק אף הודיע בשנה שעברה כי עסקים שעובדיהם ישתמשו באופניים חשמליים לשליחויות ייקנסו ב-100 דולר במקרה שהעובדים יעוכבו, וב-200 דולר על כל עבירה נוספת.

ביום שישי (21.6) אירעה תאונת דרכים בכיכר השעון ביפו. רוכב קורקינט שנפצע קשה בתאונה פונה לבית החולים. במקרה אחר, המשטרה תפסה רוכב קורקינט נוסע בהשפעת אלכוהול ברחובות תל אביב. במקרה הזה, הרוכב נעצר במהלך פעילות אכיפה ונבדק בנשיפון, שהראה תוצאה של 1070 מ"ג לליטר אוויר נשוף. בהמשך סירב הרוכב להיבדק במכשיר ינשוף, ולכן – כך על פי המשטרה – הוא נחשב כמי שרכב בהשפעת אלכוהול. הוא זומן לשימוע לפני פסילת רישיון הנהיגה שלו.

זירת תאונה שבה נפגע רוכב קורקינט חשמלי (צילום ארכיון להמחשה: מד"א)

במשטרה מדגישים כי רכיבה על קורקינט או אופניים חשמליים מחייבת את הרוכב לנסוע לפי החוקים החלים על כל נהג בכביש. "רוכב שנוסע על אחד מהכלים בהשפעת אלכוהול, מסכן את עצמו ואת כלל משתמשי הדרך ונחשב כמי שנוהג בשכרות", אומרים במשטרה.

דובר משטרת התנועה, רפ"ק שחר גמזו, אמר לאתר פוסטה: "חשוב שהציבור יידע שאופניים וקורקינטים חשמליים הם כלי רכב לכל דבר ועניין. כל חוקי התעבורה חלים עליהם, במיוחד לאור התקנות החדשות שייכנסו לתוקפן החל מתחילת יולי. למשל, רוכב קורקינט שחוצה את הכביש באור אדום, נחשב כאילו חצה באור אדום עם רכבו. כך גם לגבי רוכב קורקינט שנתפס משוחח בטלפון בזמן רכיבה, או אדם שנתפס רוכב בהשפעת אלכוהול".

גמזו הוסיף ואמר כי כי "הסיבה שהבעיה בכלים הללו היא שהם הגיעו אלינו לארץ לפני שנעשתה הסדרה בנושא, ולכן המשטרה ומשרד התחבורה נאלצו לבצע תוך כדי תנועה. בניגוד לניו יורק, המשטרה בישראל בעד שימוש בכלים ירוקים. לא צריך להכריז מלחמה על הכלים החשמליים, הם מונעים זיהום אוויר וגם תורמים להפחתת פקקי התנועה. צריך לעודד שימוש בכלים אלה, אבל צריכה להיות הסדרה נכונה יחד עם תשתיות שמתאימות להם, יחד עם חינוך והסברה נכונה שמתחילים בבתי הספר".

במשטרה מספקים גם סטטיסטיקה ביחס לכלים החשמליים: מנתוני משטרת התנועה עולה, כי כ-50 אחוז מהתאונות בהן נפגעו רוכבי כלים חשמליים נגרמו באשמת הרוכב. במשטרה אומרים כי חלה עלייה דרסטית בשימוש בכלים החשמליים, בין היתר לנוכח הפיחות בעלותם. לדברי גמזו, מאז תחילת שנת 2019 חלה עלייה דרמטית של 44 אחוז בהיקף האכיפה נגד רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים שאינם שומרים על חוקי התנועה. "עם כניסתו של ראש אגף התנועה ניצב אברהם אדרי, הוחלט להמשיך במדיניות האכיפה באופן ממוקד נגד עבירות ביריונות ומסכנות חיים תוך שיתוף פעולה עם כלל גורמי האכיפה וההסברה במטרה להביא לשינוי בתרבות הנהיגה וכפועל יוצא להפחית את כמות הנפגעים", אומר גמזו.

זירת תאונה שבה היה מעורב רוכב אופניים חשמליים (צילום: מד"א)

בהקשר זה, במשטרה לא מתעלמים מהמחסור בנתיבי אופניים – מחסור שמגביר את תופעת הרכיבה על המדרכה, כמו גם תאונות בהן רוכבים נפגעים ממכוניות. "יש תוכניות להמשיך ולפתח את נתיבי האופניים, כי התשתית של נתיבי האופניים לא מספקת", אומר גמזו, "בינתיים, במקום שבו אין שבילי אופניים, הרוכבים נדרשים לרכב בכבישים, שם הם נדרשים לרכב בימין".

 

השארת תגובה

2 תגובות על “משטרת התנועה: "לא צריך להכריז מלחמה על הכלים החשמליים"”

  1. ככה זה כשרציםמלחוקר חוק שמוריד לכביש ללא שבילי אופנים נחשו מי יותר פגיע וכל הוורדים לאיתן כבל

  2. המשטרה אומרת את זה בגלל שאין לה כח פיזי ונפשי לטפל גם בזה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *