פוסטה - דילמת המאבטח
אמנות הזיוף

אמנות הזיוף

תערוכה חדשה במוזיאון ת"א לאמנות מציגה מגוון זיופים, מיצירות האמנות של גדולי הזייפנים בהסטוריה, ועד…

דילמת המאבטח

דילמת המאבטח

"אבינו" הוא סרט קטן מבחינת היקף ההפקה אבל הוא סרט גדול מבחינת האותנטיות, הדמויות, השפה,…

סיפורו של לוחם

סיפורו של לוחם

אחרי 20 שנה שלומי סנדק ממקימי תנועת "עלה ירוק" נחל נצחון גדול, אבל מבחינה אישית פקדה…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2012 JoomlaWorks Ltd.

דילמת המאבטח

נכתב על ידי אמיר זוהר ב .

"אבינו" הוא סרט קטן מבחינת היקף ההפקה אבל הוא סרט גדול מבחינת האותנטיות, הדמויות, השפה, הנגיעה בנרטיב האוניברסלי ממנו עשוי פשע - חווא, פרוטקשן, גביית חובות, סחיטות, בגידות ודת שמתיימרת למרק את המצפון

cohen moris yahatz vered adir 400 268
מוריס כהן, זוכה פרס "אופיר" על התפקיד (צילומים: יח"צ, ורד אדיר)

"סרט הגנגסטרים הטוב ביותר שנוצר כאן", כתב מבקר הקולנוע המוערך של עיתון "הארץ", אורי קליין, על הסרט "אבינו" של הבמאי מני יעיש. בקולנוע קליין מבין, בגנגסטרים קצת פחות. כך או כך, כל סרט פשע שמפיקים בישראל מוכת הפשיעה והשחיתות הוא חגיגה, ואת הסרט הזה הפיקה חברת טרנספקס הפקות של מרק רוזנבאום ושותפיו. "אבינו" כבר זוכה להערכה במקומות שבדרך כלל בזים לדמותו של הפושע הישראלי בחיים ובקולנוע, שלא בצדק, כי בישראל יודעים ורוצים לעשות סרטי פשע אותנטים, רק שדווקא עכשיו, בשנות הרנסאנס של הקולנוע הישראלי, הסלקטורים במחוזות ההפקה מתרחקים מסרטי פשע וחוזרים למסורת המעייפת של מלחמות וצבא ושואה, וכן, גם נגיעה חברתית מזרחית, אפליה מתקנת לכאורה, למשתכנזים בלבד.

אולי בגלל זה הבמאי יעיש החניף חזרה לבראנז'ה המחבקת כאשר בראיון קצרצר ל"ידיעות אחרונות" על הסרט "אבינו" הוא מצא לנכון לרדת דווקא על שרת התרבות מירי רגב, שהחבר הכי טוב שלו, השחקן רועי אסף, כמעט תקף אותה בטקס פרסי "אופיר". יעיש, בן 35 בלבד, עם סרט מצליח אחד ברזומה, "המשגיחים", ואשה מהאריסטוקרטיה של הקולנוע הישראלי, אבל גם מי שבכל הזדמנות מספר על הילדות העשוקה והאלימה בשכונה בת ימית טיפוסית, עוד יתבגר יום אחד ויחזור לשורשים האלה שעליהם מירי רגב מדברת ומקנטרת את כל העולם, אבל אז היא כבר לא תהיה שם בשבילו.

dahan alon yahatz vered adir 400 259
רוזנטל (אלון דהן) מסביר לעובדיה (מוריס כהן) מה צריך לעשות

ארגון רוזנטל

ב"אבינו" מנסה יעיש להאניש את הגיבור שלו, עובדיה רחמים (מוריס כהן), מאבטח גברתן ומומחה לאמנויות לחימה, אחד שמפוצץ בליינים אלימים במועדון תל אביבי בשם "שמיים", ומגונן על הסלקטורית הרעה והמתנשאת בכניסה (יאנה יוסף). במציאות, שתי דמויות מקוממות שכל מסורב סלקציה מושפל חולם בזעמו לחזור אליהם עם אקדח שלוף, ופשוט לפצפץ להם את המוח – חבורה של ארבעה מסורבים כאלה מחיפה מרצה בימים אלה מאסר עולם, וזה לא סרט.

אחרי שעובדיה עולה על פוזה של פאטריק סוויזי מ"שומר הברים", מגביר הבמאי הילוך בהאנשת הדמות כאשר הוא מלמד שלמאבטח הגיבור יש בבית אשה חסודה (רותם זיסמן כהן, אשתו בחיים של מוריס כהן), שאינה מצליחה להיכנס להריון בדרכים המקובלות, קופת חולים ורבנים, ובני הזוג נשלחים למומחית פרטית שמבטיחה להם ילד אם יוכלו לעמוד בעלות האסטרונומית של הטיפולים. עכשיו נזכר עובדיה בהצעה שקיבל מבליין שהוא גם בעלים של צ'יינג' מצליח, שלום רוזנטל (אלון דהן, השמן מזינזאנה), ומתעלם מהאזהרה של מיקי מנהל המועדון (חיים זנאתי) שלא לעבוד עם החארות האלה.

ככל שעובדיה הופך לגובה חובות וולגרי ואלים בשירות ה"ארגון" של שלום רוזנטל, שאחד השחקנים נשבע כי דמותו מבוססת על זאביק רוזנשטיין מימי הזוהר שלו במועדון "החלונות הגבוהים", כך הולכת ומתחזקת הדרמה האנושית עם הנסיונות לקדם את ההריון של רעייתו. או אז הגענו אל הכיפה האדומה הקלאסית, רוזנטל ואנשיו דורשים מעובדיה לבגוד גם במועדון של מיקי והבוסים שלו, האחים יעיש ש"לא רואים ממטר" את רוזנטל.

avinu yahatz vered adir
בפרמיירה: זנאתי, יעיש, כהן, רותם זיסמן-כהן ואלון דהן

"אבינו" הוא סרט קטן מבחינת היקף ההפקה כפי שנדרש מסרט ישראלי דל תקציב, בקושי חמישה לוקיישנים ותריסר שחקנים, אבל הוא סרט גדול מבחינת האותנטיות שלו, הדמויות המשכנעות, השפה, הטכניקה, הסאונד, ומעל לכל הנגיעה הרגשית המדויקת בנרטיב האוניברסלי ממנו עשוי פשע - חווא, פרוטקשן, מאבקי שליטה, גביית חובות, סחיטות, בגידות ודת שמתיימרת למרק את המצפון.

הדילמה של עובדיה "הבנאדם" לעבוד בשירות ארגון פשע קיקיוני שמבטיח לו 10 אלף שקל ביום תמורת שבירת עצמות לחייבים, הכל כדי לממן את הטיפולים להולדת בנו בכורו, מתגברת עוד יותר בסצינה בלתי נשכחת של אישיות מתנפצת לאחר שהצטרף לארגון של רוזנטל, שאנשיו מצווים עליו לבגוד גם בארגון הפשע של המועדון אליו הוא השתייך עד אז. הבמאי מני יעיש צריך לבחור בין הילד לבין הערכים, מה שיזרוק לפח הזבל של ההיסטוריה היהודית את הבחירה של יצחק אבינו (אבינו האמיתי) בדילמת העקידה התנ"כית.

האמת, זה מה שקורה גם במאפיה הקאתולית של האיטלקים, בארגוני הפשע המוסלמים של השכנים ובאלה היהודים – קואליציות ואינטרסים על חשבון חברים וערכים. מהבחינה הזו לא משנה גם שהסרט "אבינו" הוא הכי ניינטיז, בתקווה שלבמאים כמו יעיש עוד יתנו לעשות סרטים על הפשע הישראלי מתחילת שנות האלפיים, זה שהיה חובק עולם ושופע כסף, אבל גם עתיר דינמיט וילדים שרוצחים.

הוסף תגובה


Anti-spam: complete the task
פרסומת - Advertisement