צווארון לבן
פלילי | צווארון לבן | מחש | תעבורה | מעצרים וחקירות
0506270283 מידע מורחב
פלילי | תעבורה | פשע חמור | נוער
0522350561 מידע מורחב
מיסים - פלילי ואזרחי | פשיטות רגל
0522614884 מידע מורחב
כלכלי | מיסים | הלבנת הון
0506245512 מידע מורחב
פלילי | צבאי | מעצרים וחקירות
0505275828 מידע מורחב
פלילי | פשיעה חמורה | סמים | מעצרים | צבאי
0502585250 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | תעבורה | אסירים
0505645022 מידע מורחב
פלילי | תעבורה | מעצרים וחקירות
0506597777 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | אזרחי | עסקים ונדלן | אסירים
0528488515 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | צבאי | אסירים
0523307111 מידע מורחב
פלילי | פשיעה חמורה | מעצרים וחקירות | אסירים
0525633956 מידע מורחב
פלילי | נוער | מעצרים וחקירות
0522888660 מידע מורחב
פלילי | פשיעה חמורה | מעצרים וחקירות
0544712201 מידע מורחב
פלילי | צבאי | בינלאומי | אבטחה | עובדי מדינה
0506330680 מידע מורחב
משפט פלילי | נוער | משפחה | צווי הגנה וחירום 24/7
0525588944 מידע מורחב
פלילי | אסירים | צבאי | שחרור ממעצר - ימים ועד תום הליכים
0522892777 מידע מורחב

שירותים מקצועיים לעורכי דין

מרכז התחלה חדשה
שירותים מקצועיים | אסירים | עבירות מין
פרוגינטר – אחסון אתרי אינטרנט
מהירות | הגנה | גיבוי | תמיכה | שירותים מקצועיים
ניר קידר – צלם מקצועי לעורכי דין
שירותים מקצועיים | צילום עורכי דין

אילת 2019 – מני יצחקי: "צריך לייצר דין אתי משמעתי לראשי רשויות"

בפאנל על השחיתות ברשויות המקומיות, גם ראש עיריית קרית מלאכי לשעבר הציע להקים בתי משפט נפרדים לאנשי ציבור * עו"ד גלית לוי שהיתה מנכ"לית עיריית טייבה: "מתחת לפני השטח יש דברים קשים"
שיתוף ב email
שיתוף ב google
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
המושב "הרשויות המקומיות – קרקע פוריה לפעילות פלילית?"

העיתונאית שלי טפירו, מנחת המושב בנושא "הרשויות המקומיות – קרקע פוריהלפעילות פלילית?", פתחה את הפאנל בהקראת רשימה ארוכה של ראשי ערים ומועצות שנחקרו בשנים האחרונות. לאחר מכן היא שאלה את המשתתפים בפאנל "האם יש יותר ראשי ערים מושחתים או שהמשטרה החליטה לאכוף יותר באחרונה?".

דומה כי המתאים ביותר לענות על השאלה הזו הוא ניצב (בדימוס) מני יצחקי, לשעבר ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, והוא אכן ענה: "יש המון ראשי ערים ומועצות כשרים לחלוטין, שעושים עבודתם נאמנה, וכמו בכל קבוצה גדולה – ישנם מקרים חריגים. הבדיקה היא זהירה ויסודית, כי אנחנו יודעים שמאחורי כל אדם יש משפחה, מקום עבודה וחיים יקרים. כל פעולה שהיא גסה בהתנהלות, עלולה לפגוע בו. ישראל היא מדינה לא מושחתת. יש בה איים של שחיתויות ויש לכך סיבות".

עו"ד ליאור קצב, לשעבר ראש עיריית קריית מלאכי, נשאל לגבי מידת החשיפה שלו כראש עיר לבקשות בגבול האפור או בעלות ניחוח פלילי, וענה: "לצערי, ראשי עיר מצויים מדי יום תחת ניסיונות לשחד אותם, בעיקר בענייני תכנון ובנייה והטבות ליזמים ולקבלנים ונושאים של מכרזים. כשמגיעים אנשים מושחתים, בעיקר בשלטון המקומי, ונותנים פתח לדאוג למקורבים ולכיסם הפרטים, בוודאי שהקבלנים ינסו לנצל זאת. פרצה קוראת לגנב. גם תושבי העיר חייבים להיות שותפים לנעשה בוועדות, והפרוטוקולים צריכים להיות שקופים. זו הדרך היחידה לצמצם את התופעה וגם לבחור את הראויים ביותר לתפקיד".

ניצב יצחקי: "ראשי העיר צריכים חופש פעולה יצירתי על מנת להעניק לנו איכות חיים"

"ברשימה של ראשי הערים והמועצות המושחתים, לא ראיתי ראשי רשויות ערבים", אמרה עו"ד גלית לוי, לשעבר מנכ"לית עיריית טייבה, "הם פחות מושחתים? ממש לא. מתחת לפני השטח, יש דברים קשים. ישבתי לשיחה עם חשב מלווה, שאמר לי שיש במועצה הערבית המסוימת שדיברנו עליה 'פיגוע כלכלי'. מי יאכוף שם, אם המועמד לראשות העיר יושב על שטח מופקע, והפרקליטות אומרת לך: ׳אני לא נכנסת לסיפור הזה. מה אפשר לעשות?׳. בעיריות הערביות יש מושג שקיבל תוקף – 'שירשור חוזי'. מספיק לראות חוזי מכר של נדל"ן וזה מספיק. אני נדרשתי למאבטחים צמודים, רכב משוריין ומגן קרמי, בין היתר מאחר שהייתי מאוימת בדרגה 7, שזו דרגה מאוד גבוהה. במגזר הערבי, ההתנהלות ברשויות היא לעתים של חמולה, תרבות מאיימת. חובות מים של מאה מיליון שקל ואיש לא אוכף. הפגיעה היא בכולנו".

ניצב יצחקי הוסיף והתייחס לכלי החקירה נגד שחיתויות, ואמר כי "השימוש בכלים אגרסיביים יותר נעשה רק בפרשות גדולות, כשמישהו ישירות לוקח לכיסו או שדברים בוטים מתרחשים. אני בעד עדי מדינה, זה כלי חשוב מאוד. עד מדינה מביא ראיות וזה חלק מהכלים, לגיטימי לחלוטין והחוק מאפשר זאת. למשטרה חזקה יש עדי מדינה טובים. ראשי העיר, בעיניי, צריכים חופש פעולה יצירתי על מנת להעניק לנו איכות חיים. יש נטייה לערוך הכללות, אבל רק במקרים מסוימים יש חשד לשחיתות. חשוב לאפשר לראשי הערים לפעול ללא חשש, לקדם את העיר, שייקחו קצת ימינה ושמאלה עם יוזמות. אנשים שהגיעו לתפקיד הציבורי החשוב של ראש עיר, איתם אין בעיה. הבעיה היא עם אדם שנבחר מראש והכיוון שלו היה להגיע לשדה הפלילי – ושם צריך לתקוף. אני מזהה ראשי ערים שחוששים מרגולציה ובשיחות איתם, אני מציע להם להמשיך בעשייה".

גלית לוי: "במגזר הערבי, ההתנהלות ברשויות היא לעתים של חמולה, תרבות מאיימת"

עו"ד קצב: "ראש עיר מחזיק תקציב של מאות מיליוני שקלים, מחליט איפה וכמה בונים. יש לו כוח עצום. כשראש עיר מגיע להיבחר, יש לו מעגל תומכים, שמצפים לקבל תמורות, אבל אם ראש עיר יודע לעמוד כסלע איתן, ואומר להם ׳אין שחיתויות ואין קומבינות׳, אז הוא יידע להציב את הגבול האדום".

יקיר שינדלר, חבר אופוזיציה במועצת העיר קריית גת, סיפר על הקושי שלו לקדם פעולות פיקוח ואכיפה של משרד הפנים בנוגע למחדלים שלטוניים, ואמר שהוא מייחל לפיתוח מנגנונים של המדינה בתחום הזה.

יצחקי אמר בהקשר לדבריו של שינדלר: "אנחנו אנשי מקצוע ואנחנו לא מסתכלים על שמות וכותרות. אנחנו פועלים על פי המסקנות וההבנה באותו זמן. טוב תעשה המדינה שתחוקק חוקים ושתהיה רגולציה מסודרת. יכול להיות שיש יותר מדי סמכויות על ראשו של ראש עיר. צריך לעשות כנראה חשיבה כדי להוריד מראש עירייה סמכויות… ראש עירייה פשוט צריך לעבוד עם אנשים מקצועיים ומערכת מקצועית בעת קבלת ההחלטות המקצועיות. לא לעקוף אותם. צריך לייצר דין אתי משמעתי לראשי רשויות, שיהווה מעין ערוץ לפני ההליך הפלילי".

יקיר שינדלר. הניסיונות לקדם אכיפה של משרד הפנים

בהקשר הזה, יצחקי נשאל לגבי רף ענישה משמעותי שירתיע מפני שחיתות, ואמר: "בדרך כלל, לא מדובר בחקירות מורכבות. כאמור, עדי מדינה זה כלי טוב ואנחנו מפעילים אותו היכן שצריך. אם יש מצב במסגרתו אם עד מסוים לא יעיד, החקירה תיפגע, אז ייעשה בזה שימוש. אנחנו מכירים את כל הטריקים של אנשים שמשליכים בוץ אחד על השני. יש סדרי עדיפויות. המערכת בוחנת את עצמה. יהיו שיאמרו שהרצון הוא שקצב החקירה יהיה מהיר יותר וחזק. האם כשראש העיר הוא החשוד ההתנהלות תהיה אחרת? תלוי. אם יש שחיתות רצינית ברובד נמוך, אבל כזה שחולש על כספים רבים ותחומי אחריות, זה יכול לקבל עדיפות".

עו"ד קצב שאל: "לגיטימי לעצור ראש עיר לפנות בוקר בביתו ולהזמין מצלמות טלוויזיה?".

יצחקי: "אני יכול לומר לגבי התקופה שלי, שאישית לא אהבתי מעצרים בשעות כאלה".

קצב: "אני מדבר על לחיאני, איפה כבוד האדם שלו?".

יצחקי: "אוקיי, למדנו והבנו. אם יהיה עבריין מסוכן, בשתיים בלילה לא אבוא דרך הדלת אלא דרך החלון. אם מדובר בחקירה של אדם נורמטיבי, הכלים אחרים בדרך כלל".

לאחר מכן הדגיש יצחקי, כי הפתרונות הם בעיקר בחקיקה ובטכנולוגיה על מנת להקשות על מי שרוצה לעסוק בשחיתות, ואולי גם הגבלת משך הכהונה והכשרה מקצועית במסגרת משרד הפנים.

ליאור קצב: "ראשי עיר מצויים מדי יום תחת ניסיונות לשחד אותם"עו"ד עוזי סלמן, היועמ"ש של עיריית ת״א-יפו: "חשוב להיות מספיק זהיר כדי לא להסתבך בשחיתות. אסור לחשוב לרגע שאין שחיתות. מה שחסר הוא מנגנון אתי או בירור מוקדם, שיחסוך את הצורך להגיע להליכים פליליים במקום שזה לא נדרש".

עו"ד חיים נרגסי, סגן היועמ"ש בעיריית ירושלים: "חייבים לחזק את המנגנון של חברי המועצה, שיבדוק גם את נושא ניגודי העניינים ביניהם. בנוסף, צריך מיחשוב ושקיפות מלאה בכל הרשויות".

עו"ד קצב הציע בהקשר הזה להקים בתי משפט נפרדים לאנשי ציבור: "אי אפשר להגיש כתב אישום נגד מישהו, ישעו אותו וכעבור כמה שנים, הוא ייצא זכאי".

השארת תגובה

Comments icon
נבנה על ידי אנגורה מדיה
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן