משפט פלילי | נוער | משפחה | צווי הגנה וחירום 24/7
0525588944 מידע מורחב
פלילי | צווארון לבן | מחש | תעבורה | מעצרים וחקירות
0506270283 מידע מורחב

שירותים מקצועיים לעורכי דין

מרכז התחלה חדשה
שירותים מקצועיים | אסירים | עבירות מין
ניר קידר – צלם מקצועי לעורכי דין
שירותים מקצועיים | צילום עורכי דין
פרוגינטר – אחסון אתרי אינטרנט
מהירות | הגנה | גיבוי | תמיכה | שירותים מקצועיים

על שוטרים, דוחות תנועה ומה שביניהם

עו"ד גל מוטאי מלמד על שיקולים של שוטרים ברישום דו"חות תנועה, וגם מתי כחולי המדים עשויים לוותר על רישום דו"ח
שיתוף ב email
שיתוף ב google
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שוטרי תנועה בעבודה (צילום ארכיון להמחשה: דוברות המשטרה)

מי מאיתנו לא חווה מפגש עם שוטרים בזמן נהיגה? רבים מאיתנו אף קיבלו דו"ח קנס או הזמנה למשפט בגין עבירת תנועה שלכאורה ביצעו. התחושה לאחר קבלת הדוח היא תחושה לא נעימה והשאלה לעיתים היא זו: האם השוטרים מקבלים הנחיה להביא כמות מסוימת של דוחות בסיום המשמרת? מהם השיקולים שמנחים שוטרים לרשום דוח כנגד נהג?

הכותב – עו"ד גל מוטאי ממשרד עורכי דין מוטאי, מצגר, גרבואי – הוא איש משטרה בדימוס, לאחר 20 שנות ניסיון בתחום התעבורה במשטרה.

במאמר קצר זה עונה על כל השאלות הקשורות בתחום זה.

השאלה הראשונה שכולם שואלים היא, האם שוטרים מקבלים הנחיה להביא כמות מסוימת של דוחות בסיום המשמרת?

מתוך ניסיוני שנים רבות במשטרת ישראל, לא זכורה לי הנחיה כלשהי להביא כמות מסוימת של דוחות בסיום משמרת. משטרת ישראל לא מעבירה הנחיות מסוג זה, אולם חשוב להבהיר כי הציפייה היא ברורה.

לא יתכן ששוטר במהלך משמרת של תשע שעות, אשר מטרתה היא אכיפה, לא מבחין בשום עבירה ולא רושם שום דוח. לפי הזכור לי, הציפייה היא שבכל שעה יירשם דוח אחד איכותי לפחות (דוח איכותי הוא דוח בגין עבירה חמורה שמסכנת חיים). ואם היה מקרה שלא נרשמו דוחות במשמרת על ידי שוטר מסוים, הוא אמור להסביר מהן המטלות הנוספות שהוא עסק בהן במהלך המשמרת, אשר מנעו ממנו לבצע אכיפה כפי הנדרש.

כעת, השאלה הבאה היא, מהם שיקולים המנחים שוטרים בבואם לרשום דוח כנגד נהגים?

חשוב להבהיר שהשיקולים הם רבים ומגוונים וכל אחד מהם לבד או יחד יכולים להביא להחלטה לרישום דוח על ידי שוטר.

השיקול הראשון הוא חומרת העבירה: ככל שהעבירה היא חמורה יותר ורמת הסיכון בה היתה גבוהה יותר, כך הסיכוי שהשוטר ירשום דוח הוא גבוה יותר.

השיקול השני הוא הנחיות ומדיניות המשטרה: ישנם מקרים שבהם משטרת ישראל מחליטה לאכוף עבירה מסוימת משיקולים פנימיים (סטטיסטיקה – מיגור תופעה מסוימת ועוד). במקרים אלה, בהם נהג עבר עבירה שלגביה המשטרה נתנה הנחיה לבצע אכיפה בעדיפות עליונה, הסיכוי שהשוטר יוותר על רישום הדוח הוא נמוך.

השיקול הבא הוא עברו התעבורתי של הנהג ביחס לוותק ברישיון הנהיגה. ככל שעברו מכביד יותר ביחס לוותק ברישיון הנהיגה, הסיכוי ששוטר יוותר על רישום הדוח הוא נמוך יותר.

חשוב לציין: כל אחד משיקולים אלה, גם בנפרד, יכול להיות גורם בקבלת החלטה האם לרשום דוח או לאו. למשל, היותו של נהג חדש בנהיגה לבדו יכול להיות שיקול ברישום דוח כנגדו.

הכותב, עו"ד גל מוטאי ממשרד עורכי דין מוטאי, מצגר, גרבואי

שיקול נוסף יכול להיות האווירה הציבורית כאשר מתרחשת תאונה קשה כלשהי עקב עבירה מסוימת. במקרה כזה המשטרה תשים דגש בתקופה שלאחר מכן על עבירה שגרמה לתאונה, והסיכוי ששוטר יוותר על רישום דוח בגין עבירה כמו זו שגרמה לתאונה, הוא נמוך מאד.

דבר נוסף אחר שיכול להוות שיקול מכריע הוא התייחסות הנהג לשוטר בעת רישום הדוח. נהג שמתייחס לשוטרים באופן לא ראוי בעת המפגש, הסיכוי ששוטר יוותר על רישום הדוח הוא נמוך עד לא קיים.

האם היכרות קודמת יכולה להיות שיקול ברישום הדוח?

התשובה לכך היא חיובית ובדרך כלל היכרות קודמת יכולה להביא לוויתור על רישום הדוח ולא ההיפך.

גם מצבו הכלכלי והבריאותי, ומעמדו החברתי של הנהג, יכולים להיות שיקול ברישום הדוח כנגדו. למשל, נהג שהוא נכה ומצבו הכלכלי קשה, הסיכוי ששוטר יוותר לו על רישום הדוח הוא גבוה.

האם צבע האדם, דת, מין, גזע יכולים להוות שיקול ברישום הדוח?

ברור ששיקול זה הוא לא לגיטימי לחלוטין, אולם במקרים נדירים לצערי הם משמשים כשיקול בעת רישום הדוח. לעולם לא ניתן לראות זאת בבירור.

לסיכום, חשוב להבהיר כי שוטרים לא מקבלים שום תמריץ כספי על רישום של כמות דוחות.

 

השארת תגובה

Comments icon
נבנה על ידי אנגורה מדיה
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן