מבזקים+
משפט פלילי | נוער | משפחה | צווי הגנה וחירום 24/7
0525588944 מידע מורחב
כלכלי | מיסים | הוצאה לפועל | משפחה | תעבורה
0506245512 מידע מורחב
פלילי | צבאי | בינלאומי | אבטחה | עובדי מדינה
0506330680 מידע מורחב
פלילי | פשיעה חמורה | פשיעה מקוונת וסייבר | עתירות אסירים
503456448 מידע מורחב
פלילי | פשיעה חמורה | מעצרים וחקירות | אסירים
0525633956 מידע מורחב
פלילי | כלכלי | אזרחי | עסקים ונדלן | אסירים
0528488515 מידע מורחב
פלילי | צבאי | מעצרים וחקירות
0505275828 מידע מורחב

שירותים מקצועיים לעורכי דין

פרוגינטר – אחסון אתרי אינטרנט
מהירות | הגנה | גיבוי | תמיכה | שירותים מקצועיים
מרכז התחלה חדשה
שירותים מקצועיים | אסירים | עבירות מין

עתירה: משטרת ישראל ומשרד העבודה מפרים את החוק בפיקוח על ענף הבנייה

לארגוני "קו לעובד" ו"מען" נמאס מההפקרות בתחום תאונות העבודה בענף הבנייה. לפי העתירה, פיקוח וחקירת תאונות כאלה בישראל כמעט לא קיים. ככה זה כשיש 22 מפקחים במקום 370, כפי שנהוג באירופה
שיתוף ב email
שיתוף ב google
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp

העמותה מבקשת מספר סעדים. "קו לעובד"

ארגוני "קו לעובד" ו"מען" הגישו היום (6.5) עתירה לבג"ץ נגד משטרת ישראל, משרד העבודה והרווחה, המשרד לביטחון פנים ומשרד האוצר. העתירה עוסקת בתחום תאונות עבודה בענף הבניה, ובכשלים הרב מערכתיים בטיפול בתאונות אלה, המתבטאים במיעוט החקירות הפליליות על ידי משטרת ישראל, באי בירור נסיבות התרחשותן על ידי מינהל הבטיחות במשרד העבודה, ובאי פיקוח על תנאי הבטיחות באתרי הבניה בהם התרחשו התאונות, תוך סיכון חיי העובדים הממשיכים לעבוד באותם אתרים.

בישראל נהרגים היום פי 2.2 עובדים לעומת האיחוד האירופי, וגם שאר הנתונים לא ממש מעודדים. המשטרה חוקרת רק כמחצית מתאונות העבודה הקטלניות, ונכון להיום רק ב-22 אחוזים נפתחים תיקים פליליים. בין השנים 2010-2015 נהרגו 192 עובדים ב-191 תאונות קטלניות.

גם משרד העבודה נכשל בטיפול בתאונות העבודה בבניין, ומפר את חובותיו בבדיקת הנסיבות ובפיקוח על המקומות בהם התרחשו. משרד העבודה מברר חלק מזערי מתאונות העבודה, ומספרם של כתבי האישום המוגשים על ידו בשל עבירות על הוראות הבטיחות הוא שולי ביותר. כך מצא "קו לעובד" כי מנהל הבטיחות לא מבקר כמעט באף אתר בו התרחשה תאונה שגרמה לפציעה בינונית, למרות שתאונות מסוג זה מהוות שני שליש מהתאונות המדווחות על ידי מד"א.

עוד עולה מהעתירה כי במנהל הבטיחות במשרד העבודה כ-22 מפקחים בלבד, האחראים על 13-15 אלף אתרי בנייה. לשם השוואה, המדד המקובל לפי ארגון העבודה העולמי, כמו גם האיחוד האירופי וארגון ה-OECD, הוא מפקח עבודה אחד לכל 10,000 עובדים. קרי, בישראל נדרשים לכל הפחות 370 מפקחי עבודה. המחסור במפקחים מביא לנהלים המצמצמים את היקף התאונות המחייבות בירור וחקירה. לפי נהלי המנהל, רק תאונות עבודה קטלניות ו/או קשות יזכו לבירור. מקרים בהם נפצע עובד באורח בינוני, לא יתבררו.

"פיקוח על אתרי בניה בהם התרחשו תאונות עבודה הוא דבר אלמנטרי", כתבו העותרים. "לשם בחינת תנאי הבטיחות באתר והבטחת בטיחות העובדים בו מכאן ואילך; לצורך למידה והפקת לקחים שיתרמו לצמצום התאונות בעתיד, ולצורך מיצוי הדין במקרים של תאונות שלא נחקרות על ידי המשטרה ובהן התקיימו הפרות לדיני הבטיחות בעבודה".

העתירה לבג"ץ, אותה הגישה עו"ד גדיר ניקולא, מ"קו לעובד", דורשת מספר סעדים, בהם הקמתה לאלתר של יחידה משטרתית ארצית לחקירת תאונות עבודה, בשילוב חוקרים מטעם מנהל הבטיחות במשרד העבודה. למעשה, החלטה כזו כבר התקבלה, אולם בפועל הרשויות האחראיות נמנעות מלעשות זאת מטעמים תקציביים.

כמו כן מבקשת העותרת להורות על פתיחת חקירה פלילית בכל תאונות העבודה הגורמת למוות או פציעה בינונית או קשה, ופיקוח מצד מנהל הבטיחות על כל אתר בניה בו התרחשה תאונה כאמור. בנוסף, התבקשה הגדלת היקף התקנים במשרד העבודה עבוד מפקחים וחוקרים במנהל הבטיחות, וקביעת קריטריונים שקופים וקבועים על פיהם יוקצו התקנים הנדרשים עבור מפקחים וחוקרים במנהל הבטיחות.

השארת תגובה

Comments icon
נבנה על ידי אנגורה מדיה
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן