עו"ד אייל דהרי
תעבורה | פלילי
תומר גונן - משרד עורכי דין
דיני תעבורה | משפט פלילי | ייעוץ ליווי וייצוג

מוטור פטריוט

נכתב על ידי ג'קי כהן ב 27/12/2015 14:31:25.

אוריון לב-קישון, מהנדס תוכנה ומתנדב משטרתי עם אוסף ייחודי של דגמי ניידות ישראליות, מספר גם על האוסף המורחב, האהבה לכבישי ישראל והגעגועים לאופל אסקונה שנת 84'. "הדגמים בשבילי הם כמעט כמו הדבר האמיתי", הוא אומר

orion
עם חלק מניידות המשטרה המיניאטוריות. "האוסף התחיל לגדול"

אוריון לב-קישון, אספן דגמי מכוניות מיניאטוריות, מעיד על עצמו כמי שבזמנו הפנוי "אוהב לקחת את הרכב ולנסוע לטייל ברחבי הארץ. כחובב הגה אני תמיד מחפש את הכבישים המהנים לנהיגה, לעצור בצד הדרך בחורשה או ביער וליהנות מהשקט של הטבע".

כדי להבין איך הגענו עד הלום, יש צורך לחזור עם לב-קישון מעט אחורה בזמן, אל הלימודים בתיכון. אז, כמחויבות אישית הנדרשת מכל תלמיד, החליט לב-קישון שאת ההתנדבות שלו הוא יעשה במשמר האזרחי. עם סיום לימודי התיכון והגיוס לצה"ל, היעדר הזמן מנע ממנו להמשיך בהתנדבות. אבל לפני כשנתיים, לב-קישון חזר להתנדב, הפעם במסגרת מתמי"ד (מתנדבים במדים) – יחידה המכשירה את המתנדבים בקורסים מקצועיים, ביצוע מטווחים, הוצאת רישיון נהיגה משטרתי ועוד. אנשי היחידה הזו, מהמוערכות ביותר במשטרה – מצוותים ליחידות סיור בתחנות המשטרה השונות, ויוצאים לסיורים עם שוטרים. יחד הם מטפלים באירועים (קריאות) שמתקבלים במוקד 100.

לב-קישון (33), מהנדס תוכנה מתל מונד, מתנדב ביחידת הסיור של תחנת "שדות". במסגרת ההתנדבות הזו, שבאה "מכל הלב והנשמה", לב-קישון זכה לנהוג בניידות משטרה, מה שמספק אולי הסבר לאחד המוקדים הגדולים של האוסף שלו: דגמי ניידות משטרה ישראליות מכל הזמנים. ומה יותר כיף מאשר לשלב בין משטרה לדגמים כאשר הם מהווים את שתי האהבות הגדולות שלך?

lev kishon orion nayedet real
לב-קישון עם הדבר האמיתי. "חבל שלא מעריכים מספיק את השוטרים"

מחווה לכוחות הביטחון

"כחלק מהעניין של נהיגה בניידות משטרה נתקלתי באינטרנט גם בדגמי משטרה ישראליים - רובם עשויים קסטום-מייד (Custom made), גם בהתאמה אישית ובמספרים מצומצמים מאוד על ידי בחור ישראלי שעושה עבודות מדהימות", מספר לב-קישון איך הכל התחיל - לפחות בכל הקשור לחלק המשטרתי באוסף שלו, "בהתחלה רכשתי ניידות שיצא לי לנהוג עליהם ובהמשך גם ניידות מתקופות מוקדמות יותר שזכרתי מהילדות וככה האוסף התחיל לגדול".

למה דווקא ניידות משטרה?

"כאספן דגמים ותיק אין כמעט בשוק דגמים המזוהים עם ישראל, ולראות דגמים של ניידות משטרה ישראליות עם הכיתובים השונים בעברית פשוט שבה אותי, וכל מי שבא ורואה את הדגמים האלו ממש מתלהב מהם".

כמה דגמים כולל האוסף "המשטרתי ארצישראלי"?

"היום האוסף הזה כולל כ-20 ניידות משטרה ישראליות בקנה מידה 1:43 ועם הפנים קדימה לדגמים נוספים בעתיד".

digney nayadot israel
לנהוג כחול לבן. הניידות של לב-קישון

מי מבין האספנים שמצוי בקשר עם אספנים ממדינות ואף מיבשות אחרות, יאשר לבטח כי איסוף דגמי מכוניות משטרתיות - ולא רק ניידות - הוא אחד הנפוצים ביותר. לא מעט אספנים בעולם בכלל ובארצות הברית בפרט מתמקדים במרדפים אינסופיים אחר ניידות שיוצרו על ידי חברות שונות ובקני מידה שונים, ולעיתים רבות אף בוחנים את הכישרון העצמי שלהם, בייצור, עיצוב ובניית (קסטום) ניידות כאלה ואחרות. באוספים האלה אפשר למצוא מכוניות שרירים שתפקדו באמריקה של פעם כניידות אימתניות, מכוניות קלות ויוקרתיות המשמשות כניידות במדינות שונות באירופה, ואפילו ניידות עתידניות מהסרטים ההוליוודיים.

אצל לב-קישון, מדובר באוסף כחול לבן, שכולל ניידות משטרה ישראליות, נוסטלגיות ומודרניות, מוכרות לציבור הרחב יותר ופחות. "דגמי המשטרה שברשותי כוללים ניידות מתחילת שנות השמונים ועד היום", הוא מספר, "ניידות סיור ותנועה הכוללים בין היתר דגמים כמו פורד קורטינה ופורד אסקורט - דורות שלישי וחמישי - ששירתו את המשטרה בשנות השמונים ועד לאמצע שנות התשעים, פולקסוואגן טרנספורטר וסובארו לגאסי שהיו נפוצות מאוד בשנות התשעים, פולקסווגן פאסאט וסקודה אוקטביה דור ראשון".

nayadot 1
הניידות הישראליות בקנה מידה 1:43. "גם ניידות תנועה מיוחדות ופחות נפוצות"

"בנוסף", מסביר לב-קישון, "יש לי באוסף סובארו B4 ומספר דגמי סקודה אוקטביה (דור שני) על שלל הצביעות השונות שהיו נפוצות בשנות האלפיים ועד לדגמים המשרתים את המשטרה עד היום, כמו טויוטה קורולה ואחותה הגדולה אוונסיס, סיטרואן ג'אמפי וניידות תנועה מיוחדות ופחות נפוצות כמו מאזדה 6 ומיצובישי פאג'רו".

 האם באיסוף מכוניות המשטרה יש איזשהו אקט לוקאל-פטריוטי?

"עוד כנער אהבתי מאוד כל מה שקשור לכוחות הביטחון הישראליים - צבא ומשטרה - והייתי בונה דגמים של מטוסים של חיל האוויר הישראלי וטנקים ישראליים. אהבתי מאוד לאסוף דגמים שקשורים למדינה שלנו, וכחובב הגה היה לי רק טבעי להמשיך ולהרחיב את האהבה שלי גם לדגמי מכוניות משטרה ישראליות".

nayadot 2
"משנות השמונים ועד היום". עוד חלק באוסף של לב-קישון

נו, אז יש לך את כל הניידות שאי פעם היו בשירות המשטרה?

"הו לא. ישנם עוד מספר דגמי משטרה שאשמח להשיג שיהיו לי באוסף, כמו פורד טרנזיט של תחילת שנות התשעים, טנדר טויוטה היילקס ויגו (Hilux Vigo) הנפוץ גם היום, וטויוטה קורולה של הדור הנוכחי (2014), אך טרם קיימים דגמים כאלו בקנה מידה 1:43 ובתצורות שהיו נפוצות בארץ, או שלא קיימים הדגמים בצבע הלבן הדרוש, ולכן ישנו קושי מסוים להשיג את כל הדגמים".

כל הסיפורים על המשטרה וכל הפרשות שנחשפות על קצינים וכו' - זה משפיע על האוסף? זה משפיע על הרצון לאסוף מכוניות משטרה?

"ממש לא. כמי שמגיע פעם בשבוע לכמה שעות ומצטרף לסיורים במשטרה, אני רואה כמה עבודת המשטרה היא קשה וחשובה וחבל שאנשים לא מעריכים מספיק את השוטרים שפועלים בשטח למען האזרחים".

lev kishon collection 
יש עוד הרבה דגמים אחרים. "האהבה רק הלכה ופרחה"

מהקטן לגדול

האהבה הגדולה של לב-קישון לכלי רכב בכלל ולדגמי מכוניות מיניאטוריות בפרט, החלה כבר בגיל צעיר. "מאז שאני זוכר את עצמי כילד, אהבתי מכוניות", הוא מספר, "כנראה שירשתי את האהבה הזאת מאבא שלי, שגם אוהב מאוד את עולם הרכב. בגיל שנתיים אני זוכר שקיבלתי את דגם המז'ורט (MAJORETTE - חברה צרפתית שמייצרת דגמים מיניאטוריים, ג"כ) הראשון שלי בקנה מידה 1:64. זו היתה חיפושית צהובה עם גג אדום, ומאז האהבה לדגמים רק הלכה ופרחה, עד שמילאתי סלסלה גדולה במכוניות קטנות וכמעט לכל מקום שהייתי הולך, הייתי בכל פעם לוקח דגם אחר ושם אצלי בכיס".

מבט אל האוסף של לב-קישון כיום מגלה דגמים מדהימים בקני מידה שונים, אבל גדולים יותר מ-1:64. בשיחה איתו הוא מסביר איך דגם החיפושית הקטנטן הפך בדיעבד לאבן הפינה לאוסף גדול יותר, תרתי משמע: "בגיל 10 הלכתי עם אבא לחנות צעצועים וראיתי לראשונה דגמים בקנה מידה 1:18. ישר נדלקתי וקניתי את הדגם הראשון שלי".

matoim lev kishon 
מתוך אוסף דגמי המטוסים. "עדיין מוצגים לראווה"

אתה זוכר איזה דגם זה היה?

"בטח. פורשה 356 קבריולט בצבע צהוב", הוא מחייך ואומר: "האמת היא שבזמנו חשבתי שזאת חיפושית פתוחה. התלהבתי מאוד מזה שזה דגם גדול ושכל הדלתות נפתחות והגלגלים מסתובבים ימינה ושמאלה, ומאז התחיל תהליך שבו עברתי ממכוניות קטנות של 1:64 למכוניות בגודל של 1:18, כאשר בזו אחר זו הדגמים הבאים שקניתי היו מרצדס SL300 שנת 57, בוגאטי, ופרארי 348. כולן עדיין קיימות באוסף שלי כבר למעלה מ-20 שנים, והשאר היסטוריה".

matosim tankim
"הייתי בונה גם קיטים מפלסטיק". מטוסים נוספים מהאוסף, וגם טנקים

ממה האוסף הזה מורכב היום?

"אני אוסף דגמי מכוניות בקני מידה 1:18 ו-1:43, וכמו כן יש לי דגמים של מטוסים וטנקים בקני מידה 1:72 ו-1:148. עיקר האוסף שלי מורכב ממכוניות סלון ומשפחתיות, כאלה שלרוב ניתן לראות נוסעות ברחובות ובערי ישראל. בנוסף אני חובב מרוצי מכוניות ויש לי דגמים רבים של פורמולה 1 ומכוניות ראלי WRC. כיום יש לי מעל 120 דגמים בקנה מידה 1:18, כאשר בשנים האחרונות הקטגוריה הזאת הולכת ופוחתת אצלי ודגמים בקנה מידה 1:43 מתחילים לתפוס תאוצה בארון שלי. כמו כן, במקביל לאיסוף המכוניות, הייתי בונה קיטים מפלסטיק של מטוסים וטנקים, בעיקר ישראליים. הייתי מדביק וצובע אותם, וגם הם עדיין אצלי מוצגים לראווה. בסך הכל יש לי בסביבות 200 מטוסים ומכוניות שונות בקני מידה שונים".

opel ascona
דגם של אופל אסקונה. "זוכר אותו מילדות, האהוב עליי ביותר"

געגועים לאופל אסקונה

כמו רבים מאספני ישראל, גם לב-קישון, מאוכזב מכך שתחום איסוף הדגמים לא כל כך מפותח ונפוץ בישראל. "זה חבל", הוא אומר, "מכיוון שהרבה אנשים אוהבים מכוניות בארץ, ומבחינתי לאסוף דגמים מיניאטוריים של מכוניות זה כמו לממש את האהבה והרצון להיות בעלים של הרבה מכוניות אמיתיות, בקנה מידה 1:1, אבל מכיוון שכלכלית זה לא מתאפשר לי בשלב זה של החיים, הדגמים בשבילי הם כמעט כמו הדבר האמיתי. היום כמעט ואין חנויות שניתן לרכוש בהם דגמים. אם לפני עשור וחצי ניתן היה לקנות דגמים כאלו בחנויות צעצועים גדולות, גם משם הדגמים כבר נעלמו".

נעבור לשאלות די קבועות לאספני דגמים. הראשונה, מהו הדגם האהוב עליך באוסף שלך?

"קשה לי לבחור דגם אחד אהוב, מכיוון שכולם אהובים, אחרת לא הייתי בוחר לקנות אותם מלכתחילה. בדרך כלל כשאני שם עין על דגם ספציפי, עד שאני לא רוכש אותו והוא אצלי בוויטרינה, אני מרגיש שבאותו הרגע הוא הדגם שאני הכי רוצה בעולם. מהרגע שהוא נכנס לאוסף, אני אוהב אותו כמו כל השאר, וככה המעגל חוזר על עצמו עם כל דגם מחדש".

osef orion 
 "מספר דגמים ששווים עד 1000 שקל ליחידה". פורמולה 1 (למעלה) ועוד

מה הדגם הכי יקר באוסף שלך?

"קשה לי לשים אצבע על דגם אחד שיקר במיוחד. יש לי מספר דגמים באוסף ששווים כמה מאות שקלים ועד 1000 שקל ליחידה. כחובב מרוצי מכוניות יש לי קרוב ל-20 דגמים של מכוניות פורמולה 1 בקנה מידה 1:18, החל משנות ה-90 דרך שנות ה-2000 ועד היום, ורוב הדגמים האלו הם היקרים ביותר באוסף שלי".

אם היית יכול לבחור דגם שיגיע אליך במתנה, איזה דגם היית רוצה שזה יהיה, ולמה אין לך אותו עד עכשיו?

"בוגאטי ויירון EB 16.4 בקנה מידה 1:12. המכונית הוצגה בשנת 2005 ולדעתי זאת אחת המכוניות היפות בעולם והיתה המכונית הסדרתית הראשונה שעברה את מחסום 1,000 כוחות הסוס ואת מחסום ה-400 קילומטר לשעה. מהירותה המקסימלית עמדה על 407 קמ"ש! לא קניתי את הדגם עד עכשיו כי הוא יקר בטירוף. הוא עולה כמה אלפי שקלים, והיום קשה גם למצוא אותו אפילו ב–EBAY".

איזו מכונית אמיתית היית רוצה שתהיה לך?

"אופל אסקונה C ירוקה שנת 1984. כזה דגם בדיוק היה לאבא שלי כשהייתי בגיל שנתיים, ועד היום זוכר את הרכב הזה מהילדות שלי כאהוב עליי ביותר מכל המכוניות. אולי יום יבוא בעתיד ואקנה לי אחת כזאת, אשפץ אותה ואהפוך את החלום הקטן שלי למציאות". 

dgamim orion 
 עיקר האוסף - מכוניות סלון ומשפחתיות, שלרוב ניתן לראות נוסעות בישראל
הוסף תגובה
Comments icon
אחד מהפרטים שהוזנו אינם נכונים. אנא הזן מחדש התגובה נשלחה לצוות האתר בהצלחה.
שלח send comment
שירותים מקצועיים
חברת סומך אבטחה
חקירות | מודיעין | איתורים | שירותים מיוחדים לעורכי דין

פסגה שירותי רווחה
שירותים מיוחדים לעורכי דין, טיפול בעברייני מין, כתיבת תוכניות שיקום, אבחון מסוכנות

מרכז התחלה חדשה
שיקום אסירים | טיפול בעברייני מין | גמילה מסמים | טיפול קבוצתי ופרטני

רונן הלל ניהול מוניטין
מחיקת כתבות מגוגל ודחיקת אזכורים שליליים

קטגוריה 2